Huszonöt éve, 1991-ben szétesik a Szovjetunió, megszűnik a Varsói Szerződés, bezár a KGST. Az ámuló gyereknek ez majdnem érdektelen, de apuka tudja, hogy egy hajókiállítás már egy új felszabadult fogyasztói szemlélet nyitánya. Egy évvel előtte több mint 40000 Trabantot adnak el, 1991-ben alig 600-at, miközben Mercedesből több mint 5000 talál gazdára. Az álmok valóra válnak. Jöhetnek a hajók, elérhető a hajózás.

A balatoni turnus-üdültetésben szocializálódott tömegek számára a vitorlázás volt a Maslow féle szükséglet piramis csúcsa. A hazai kapacitások nem voltak felkészülve a hirtelen felpörgő igényekre. Sem minőségben sem árban nem tudtak konkurálni a nyugatról érkező új és használt hajókkal. Az épülő kikötők hamar megteltek, a hajós képzés sem tartott lépést a fejlődéssel, így nem csoda, hogy a komplikált vitorlázás helyett mind többen a motoros hajózásban látták a megoldást. Nem volt ez másként a nyugati világban sem, ahol egy vitorlás eladásra 10 motoros jutott. A fejlődő bankrendszer örömmel finanszírozta a nagyratörő álmokat, nem csoda, hogy a világ szinte összes ismert hajóépítő cége képviseletet nyitott Magyarországon. Kezdetben mindenki megtalálta a számítását: a vevők, mert könnyen juthattak hajóhoz, a gyártók, mert szinte mindent el tudtak adni, a bankok, mert rengeteg pénzt tudtak kihelyezni. A több mint fél tucat - hirdetésből élő - hajós magazin és nem utolsó sorban a kiállítások sokat profitáltak a lendületből.

Évről évre növekedett a kiállítási terület. Először kisebb pavilonban nagyobb kiállítások melléktermékeként, később már az A pavilon mind nagyobb felületén, társulva motorkerékpárral, lakókocsikkal. A növekedés nem állt le. A kétezres évek közepén már a teljes A pavilont kitöltötte a hajózás. Mind nagyobb motoros jachtokat mutattak be, volt ott minden amit az ajtók és a belmagasság megengedett. A hajókiállítást hatalmas érdeklődés övezte, a látogatók jelentős része lakhatási gondjait feledve, komolyan beleélte magát a kedvezőnek tűnő devizaalapú hitelfelvétellel megszerezhető kiváltságba. A Budapest Boat Show a regionális kiállítások egyik kitüntetett helyszínévé vált.

A kiállítások száma egyre nőtt. A környező országokban mindenütt volt hajókiállítás, sőt volt ahol több kiállító cég is fantáziát látott a rendezvényben. Ausztriában, de nálunk is próbálták letörni a Budapest Boat Show hegemóniáját, nem sok sikerrel. Volt olyan év, amikor 5 hajókiállítást is rendeztek Magyarországon, sőt a bécsi próbálkozás nem titkolt célja, a Tulln és a népszerű Budapest Boat Show vonzerejének csökkentése volt.

A gazdasági világválság irgalmatlan pofont mért a szabadidős hajózásra. A finanszírozott motoros piac gyakorlatilag összeomlott. A kisebb kiállítások eltűntek, de a világ legnagyobb seregszemléi is komoly veszteséget könyvelhettek el. Az eladások megtorpanása, takarékra állította a hajós médiatermékeket is. Az öngerjesztő marketing lufi leeresztett és fennállt a veszélye, hogy az egész hajós üzletág összeroppan.

A megrendítő változások pozitív hozadéka, hogy egy új értékrend körvonalazódott, melyben felértékelődött a minőség, a hagyományok tisztelete. Újra szerephez jutottak a jól alkalmazkodó hazai szolgáltatások, a rafinált pénzügyi konstrukciók helyett valódi vevők vásároltak szükségleteiknek megfelelő termékeket. A Budapest Boat Show, mint a hajós üzletág megkerülhetetlen szereplője időben felismerte az új helyzetet és gyökeresen új üzletpolitikával, jelentős kockázatvállalással segítette az átrendeződő piaci folyamatok résztvevőit.

Az eredmény nem maradt el. A Budapest Boat Show új otthona, a korszerű G pavilon hatalmas belmagasságával ideális felület az arányaiban jelentősen felértékelődött környezetbarát vitorlázás bemutatására.

A kiállítás komoly szerepet vállalt az új alapokra helyezkedő vitorlás sport népszerűsítésében, támogatásában. Akár a Volvo Ocean Race, akár az olimpiai vitorlás versenyek bemutatása is hozzájárult a világversenyeken egyre sikeresebb magyar fiatalok eredményeinek megismertetéséhez. A hosszú ideig szunnyadó többtestű vitorlázás mai lendületét is a Budapest Boat Show alapozta meg.

Bár a válság alatt és az azt követő években csak társkiállítókkal sikerült kihasználni a területet, mára azonban egyértelműen fellendülő hajós szegmens kinőtte a G pavilont, elegendő okot adva a bizakodásra. A környezettudatos szemlélet új szereplőkkel gazdagította a kínálatot. Az elektromos meghajtású motorosok számára megnyitották a kaput az egyébként tiltott területnek számító Balatonon. Ez azt is jelenti, hogy több új elektromotoros hajó talál gazdára, mint ahány vitorlás. A szemléletváltásban jelentős szerepet játszott a kiállítás ahol tömegek számára vált kézzelfoghatóvá az új termékstruktúra.

Sikeres kezdeményezés az Újdonság Pályázat is, mellyel évről évre reflektorfénybe állítják a leginnovatívabb termékeket különös tekintettel a hazai hozzáadott értékekre.

Összességében elmondhatjuk, hogy a Budapest Boat Show ismét megtalálta a helyét, ezért okkal bízhatunk a jubileumi kiállítás sikerében.

Ne feledjük: február 18-21 Hungexpo G pavilon!