Szeretnék kitérni egy számomra fontos osztályra, a Sudár Sportra. Tavalyi évben sikerült teljesítenünk a MVSZ által meghatározott követelményeket és 2016-ban teljesértékű osztályként versenyezhetünk.

Az Évadnyitó volt az első ranglista versenyünk melyre 8 hajóval érkeztünk. Gyenge szeles rajtot követően többen délebbre Siófok felé húzódva, páran pedig az északi part közelében maradva közelítették meg az alsóörsi pályajelet. A frissülő szélben ez déli taktika jobbnak bizonyult, de a zivatar felhőknek köszönhetően a frissülés nem tartott sokáig.

A tihanyi jelig éles menetben szinte változatlan maradt a sorrend, a kapu elhagyását követően a Medgyesi Csaba kormányozta Semiramis tökéletes spinnakerezéssel, 3 helyet javítva, a harmadik helyen futott be. A dobogó második fokára Hainzmann Ákos a Bluebánat legénységével állhatott. Az Évadnyitót Thétisz nyerte, Bakonyi András és csapata legnagyobb örömére.



A Tortuga szemszögéből érdekes és tanulságos volt a verseny. 9 nappal a verseny előtt a hajót bedaruztuk, majd következett a várva várt új állókötélzettel felszerelt árboc behelyezése. Vantnik rögzítése, meghúzása, forstag és a roller behelyezése majd a achterstag bekötés befejeztével az árbocot lekötöttük a daruról és egy filmekbe illő jelenet zajlott le. 9,4 méteres erőkar szép lassan dől hátra felé, recsegés, ropogás és az árboc vízszintesen van. “Mi van a csavarral? Kiszakadt a deck?” - hangoztak az aggodó kérdések. Szerencsére az árboc talpveret volt a gyengébb és a deck egyben maradt.

Mint kiderült, a forstag felső terminálja nem volt rendesen megnyomva. Mindent lebontottunk, a talp verettel pedig indultam Budapestre, hogy megcsinálják. Szerdára el is készült, csütörtökön pedig reggel már irány Siófok. Árbocot viszonylag gyorsan sikerült újra felszerelni és a daru ebéd után már emelte is a magasba. Szerencsénkre semmi nehézség nem adódott. Segítőtársaim (Botond a Black Jackről és Ádám a Vízügyi Sport Clubból) beállították az árbocot, megfeszítettek mindent, amit kellett és jöhetett volna a vitorla próba, de egy gyorsan közeledő zivatar keresztül húzta a számításainkat.

Pénteken vitorlákat fel és irány Balatonfüred. Gyenge szél, de így is 2-3 csomóval haladtunk. Kormányt mintha kicserélték volna, könnyen kezelhető és a hajó nem húz semerre. A Team Black Jacknek köszönhetően a Hajógyári Kikötő volt a célállomás. Érkezést követően segíthettem a Black Jack daruzásában.

Este a Sekliben a Sudár Sport osztály java összegyűlt és az ilyenkor szokásos ugratások közepette telt az este.

Szombaton reggel 10 órakor vízre szálltunk és a szinte szélcsendben latolgattuk mit és hogyan csináljunk a rajtnál. Északi bója közelében északnak rajtoltam a tömegben. Zavart gyenge szélben hamar tackot kellett váltanom és az adott viszonyoknak megfelelően próbáltam úgy menni, hogy a következő fordulásnál Csopakra tudjak menni, mert a közeledő zivatar felhőből délies szelet vártam. Koloska kikötő magasságában meg is jött a frissülés, de inkább keletről mint délről. Mintha élesebben tudnék menni, de a szél is változik, nehéz megállapítani. A frissülés Csopak nyugati partjáig tartott és onnan fokozatosan fordult délnek a szél.



Alsóőrsi bóját vettük még és tompán elindultunk Tihany irányába. Amikor a kaput megpillantottuk, fokozatosan élesedve haladtunk az északi bójára tartva. Kapu után kis bénázást követően a spinnaker a helyén, csak a szél valahol máshol van. Próbáltunk keletebbre menni, hogy a jellemző szélcsíkokat privatizáljuk és azzal befussunk. Végul 4 óra 11 kor befutottunk. Összeségében jó verseny volt, első tapasztalatoknak az új beállításokkal pedig tökéletes.

Pár napos pihenést, esetleg szerelést követően, a TVSK szervezésében 3 napos Pünkösdi Regatta túraversenyen találkozhatunk.

Nagy Attila - Tortuga

Fotó: Leopix - Szabó Leonard