Nekem már csak ilyen az álmaim hajója. Miért nem nagyobbat, gyorsabbat vagy dögösebbet választanék? Mert ezek a tengeri hajók emberléptékűek, biztonságosak, könnyen kezelhetőek, tartósak, ráadásul a belső komfortjuk a legkényesebb ízlést is kielégíti.


Merjünk hajókról álmodni! Zsenge ifjúkoromban, ha elbambultam egy háromszög pályán karázoló Finnbe képzeltem magam, próbáltam fejben mindenféle nehéz szituációt megoldani; nem volt rossz technika, de jött a csajozós korszak és egyre nagyobb szerephez jutottak a szép dögös kajütös hajók. Jó sorsom megadta, hogy a világot járva valódi hajókat próbálgathassak, találkozásaim nagynevű tervezőkkel komoly mértékben kiszélesítették képzelőerőm határait.


Vitorlázatban hosszú ideig csak a ketch, a kétárbocos hátul rövid mizzenes volt az ideám, mert azon kis erőfeszítéssel a látszólagos bonyolultsága ellenére minden szélre alkalmas variációkat lehet konfigurálni. Aztán jött és még tart a „push-button” korszak, amikor az izomerőt rafinált berendezések váltják ki, így gyerekjáték a hatalmas felületek kezelése-kurtítása. Elengedtem az alacsony súlypontú ketch vitorlázatot és feladva ellenállásomat az árbocba, vagy a bumba tekerhető teljesprofilú telilatnis vitorlázat mellett döntenék.


A hajótest készülhet karbonból, de ne nekem! Az America’s Cup hajók csörlőin csúsztatott kötelek iszonyatos recsegő hangja engem elborzaszt. A teljesítménykényszer által kikönnyített rohanógépek biztonsága kritikán aluli. A korszerű vitorlázat már már futamonként cserére szorul. Mindez lenyűgöz a képernyőn, de a családomat inkább egy ozmózisvédett akkurátusan laminált „dögnehéz” hajóba ültetem.


Nagy kedvencem az időjárásvédett kormányos fülke, a pilot house. Itt nincs kitéve az ember az időjárás szeszélyeinek, mégis azt tapasztalom, hogy az ilyen hajókon is van külső kormányállás. Miért is? Mert az igazi vitorlázó érezni, érzékelni akar, üvegbúra alatt más a hajózás élménye. El is jutottam a central kokpites megoldáshoz. Kint is vagyunk meg bent is. A szélvédő mögé rejtett kokpit emelt padlószintje alatt komplett körbejárható lakosztály rejtezik hatalmas tulajdonosi kabinnal. Lehet álmodozni!


Nos igen, ezek a Hallberg Rassy évtizedes hagyományain alapuló értékei.
A gyár a múlt század 40-es évei óta gyárt vitorlásokat. Jelenleg 10 modell van a palettán 31-től 64 láb hosszúságig. Ha valaki még nem látott ilyen hajót az üvegezett szélvédőről könnyű felismerni. Lehet kipróbálni erős szélben cirkálva melyik a hasznosabb a sprayhood sátra az ostoba vázzal amit mindig lefejelünk, vagy a százas szélben is átlátható üveglap fölé húzható ponyvatető pilot house érzettel...


Nos, még ne menjünk bele a részletekbe, megtesszük ezt később. A hír az, hogy Magyarországon is képviseletet nyitott a nagyhírű gyár. A Fűkeyacht balatonalmádi műhelye hatalmas utat járt be és vált a hazai hajózás meghatározó szereplőjévé. A többgenerációs vállalkozás kezdetben a hajóépítésben szerzett hírnevet. A kalóz osztály itthoni reneszánsza a korszerű Fűke kalózoknak is köszönhető. Fűke név alatt flottányi nagyhajó is készült a műhelyben 37 lábig bezárólag. Övék az ország talán legszebb, de mindenképpen a legkorszerűbb hajós áruháza, ahol széles termékválasztékkal próbálják a teljes palettát lefedni. Nem véletlen, hogy a nagymúltú cég pont őket választotta a Hallberg Rassy képviseletére.


Végül had hívjuk fel a figyelmet egy különleges nyárvégi lehetőségre: Idén 23. alkalommal nyitja meg kapuit a gyár minden érdeklődő előtt, hogy a hagyományos Open Yard Weekend keretében bemutassa titkait. Az augusztus 26-28-ig tartó eseményen nem csak az üzemelő gyár minden munkafolyamatát tekinthetjük meg, de a kikötőben felsorakozó több mint 100 skandináv építésű hajó is hatalmas élmény a különlegességekre éhes közönségnek. Tavaly 22000 látogatója volt a rendezvénynek, melyen nem csak hajókat de a hajózás felszereléseit is láthatjuk a közel 100 kiállító standján.

(x)