Betekintve a G pavilonba, kiszakadt belőlem: de szép vagy te Boat Show! Talán még impozánsabb is, mint tavaly. Színes zászlók, transzparensek, felhúzott vitorlák, és temérdek különféle hajó. Imádom az efféle látványt. Amint először, saját standunk felé vágtam át, azonnal a szemembe ötlöttek a kecses, áramvonalas siklótestek, motoros csónakok, illetve gömbölyded, krumpli formájú elektromos jószágok. Iszonyú mennyiségben heverésztek mindenütt. No igen, az idei szlogen a szabadidős hajózásról szól. Nosza, lássuk.

 „Elektromos vízi közlekedésé a jövő!” Hurrá! Kedvenc „villamosaim” a szivárvány szinte valamennyi árnyalatában kelletik magukat. Van is érdeklődés irántuk, folynak a bemutatók. Lelkes eladók taglalják portékájuk temérdek jó tulajdonságát, snájdig kényelmét, előkelő mivoltát, biztonságát, egyszerű kezelhetőségét. És a legtöbbjük vezetéséhez semmiféle képesítés nem szükségeltetik. Ez az! Ez kell nekünk! Végre. A víz, a természet, az időjárás, a hajózás és annak alapvető szabályai, a veszélyforrások ismerete teljesen mellékes. Megveszed, és már mehetsz is vele oda, ahova csak akarsz! Családostul, gyerekestül, kutyával – macskával, vagy éppen vidám társasággal. Azt viszel, akit csak akarsz! Juj de jó! Vagy mégsem?

Természetükből adódóan kiemelkednek a vitorlások. Mármint a valódi, harminc láb körüli, vagy annál nagyobb, túrázó – benne nyaraló példányok. Számos, mindannyiunk által ismert gyártó képviselteti magát, megannyi típusú, valamint kiviteli és berendezés technikai variációjú termékkel.  A kínálat néhol átfedésbe kerül, de sebaj. Rengeteg a „csak most, csak Önnek” kedvezmény. Csupán a hülyének nem éri meg. Ja, hogy uszkve 50.000 € (nettó) alapártól a csillagos égig nőhet a „bekerülési költség”? Kit zavar. És valóban, ha nem is sok, de beugrik egy – egy konkrét üzletkötés. És nem csak olyanok, akik valami cég számlájáról tolják a lét. Valahol, részemről rendben is van ez így. Hiszen tudomásul kell vennünk: szeretett hazánk lakossága egyre inkább – tetszik, vagy nem tetszik -, de kettészakad. Jó részük egyre nehezebben él. A „dolgozó középosztály” menthetetlenül szegénységbe, amazok pedig a „mély nyomorba” süllyednek. Egy efféle rendezvénynek, még a környékére sem kerülhetnek (sokezres belépő, plusz kettőezer csak a napi parkolás, horribilis kajaárak), vízi alkalmatosság beszerzése vagy bérlése, részükről tárgytalan. Viszont egy réteg szépen gazdagodik. Ne részletezzük, hogy kiknek a kárára, de tény az, hogy a pénz egy része, láthatóan itt csapódik le. És a nagy hajógyártó cégek ezt könyörtelenül kihasználják. És jól, legalábbis, nekem tetsző módon. Hiszen a „rongyrázást” idén talán tompította, vagy helyettesítette a „kellem, elegancia és ötletesség”. Például, a Dehler orrfedélzetén, egy attraktív szaxofon virtuóz hölgy kápráztatja el a közönséget, amint igényes zenei háttéralapra fújja szólóit szinte egész nap. Ízléses, szép, különleges. Más szóval: tökéletes!

Lépjünk odébb. Jól látok? Áll egy huszonöt lábas, teljes vitorlázattal. Nem is néz ki olyan rosszul. Rá van írva: focus 750 Performance. És a kedves eladó hamar kiböki, hogy mindösszesen 20.500 € (nettóban) alapból, de menetkészen elvihető. Nofene, ez így majdnem egyharmada a többiek ajánlatainak. Bekukkantok a kabinjába. Fapados, egyszerű, de még egy millkó mondjuk külmotorra meg a belső cicázásra, és kész a tökéletes túrateknő, ami versenyzésre sem utolsó. Legalábbis, a szűkösebb anyagi lehetőségekkel rendelkezőknek. http://focus750.hu/. Egy hibája van, amely abban áll, hogy nem magyar. Lengyel barátaink gyártják. Milyen ügyesek! Ja, hogy náluk gyártanak poliészter gyantát, nem kell drágán importálni?!

De hol vannak a hazaiak? Füke Sanyi sportruhákat és különféle csónakokat hozott. Ezekből tud párat forgalmazni, még esetleg komolyabb motorosokból is. A jól bevált és ismert harminckettes vitorlását hiába tuningolta fel „regattásított” tükörlemezzel, egész évben, talán egyet, ha el tudott adni. Ki se hozta. Pedig úgy fele árban tud annyit, mint a hasonló Bavaria. És még sokkal hajózhatóbb is, meg gyorsabb is. Scholtz Imre barátom viszont ide tolta a 8.8 – as Weekender változatát.

Minden kétséget kizáróan, a legszebb formájú vitorlása a kiállításnak. Egyszerűen gyönyörű! Viszont a kecsességnek bizony ára van. Ugyanolyan alacsony, szűkös, kényelmetlen, akár a Sudár. Mármint a „bödönhajókhoz” képest. De micsoda feeling lehagyni vagy körbe vitorlázni a többieket! - Tudom, lelkem rég az ördögé -. De nézzük a „suskát”. 14 millió nettóban, alapárban, menetkészen, beépített valódi dízelmotorral. Annyira nem rossz. Viszont tavaly összesen négy hajót adott el, kettő ilyet, és még két Sudarat 11 milliós darabáron. A felújításokból és karbantartásokból élnek. Ide viszont kicipelte a teljes range reprezentálását célzó demonstrációs tábláját. Van mit nézni rajta, egész jó a választéka http://www.stylejacht.hu/hu/ .

 Ideje kicsit más vizekre kanyarodni. Következzenek a közérdeklődésre számot tartó hírek. Kikötünk hát a BHZRT standján. Nagy Viktóriát (Vitorláskikötői ágazatvezető) nyaggatom kérdéseimmel. Elsőként a rossz hír: Balatonfüredet idén, a főszezonban elfelejthetjük. Az Úszó Világbajnokság egyik helyszíne lesz a közforgalmú hajóállomás. Teljes kikötőzár lép életbe (a bérlőket is átzeccölik Alsóörsre). A többi viszont pozitív;

- Kezdem „Öreg Tihannyal”. Tervezik a valódi kikötő megépítését. A hajdani, most romos Balaton szálló épületében kerülnek kialakításra a vizesblokkok, valamint az iroda, persze a korhű felújítást és renoválást követően. Innen indulna a hullámtörő, ami a közforgalmú móló felé kanyarodik (Badacsonyhoz hasonlóan). Ennek védelmében himbálódznak majd az úszómólók és a fingerek (olyanok, mint Alsóörsön). Talán 2018 – ra el is készülhet. Hurrá! Ideje volt.

- Jelenleg Fonyód felújítása zajlik. Az öböl közepére úszómóló kerül. A vizesblokkokat felújítják, és még két mobilegységgel bővítik is.

- Alsóörs még száz férőhellyel gyarapszik, persze a végeken a vendéghelyek is szaporodnak. Remek.

- Csopakon a szigetet kimarkolták, az iszapot kikotorták. Egyenlőre csak a partfal előtt cölöpöznek. Vendéghely még nincs, de a személyszállító menetrendjét úgy alakítják, hogy nyugodtan lehessen éjszakázni a beszállóhoz lapulva. A többi meg majd sorra kerül, fő az, hogy nekiindult valami.

- Földvárat is szeretnék bővíteni pár hellyel, több lehetőség is van, de egyik rosszabb, mint a másik. Keresik a megoldást.

- Ismételten jeleztem, hogy Siófokon, gyakorlatilag három olyan vendéghely van, ahová nyolc méteres, vagy annál hosszabb vitorlás rendesen ki tud kötni. Megkísérlik valahogy bővíteni, innen - onnan maradt fingerekkel.

- Keszthelyen a Phoenixben, havonta továbbra is két éjszaka ingyenes a BHZRT bérlőinek, valamint egy éjszaka más telephelyű, de Porthole kártyát birtokoló hajóknak.

- A TVSK kikötők tekintetében, havi egy alkalomra szóló kedvezményről folynak a tárgyalások, reményeink szerint nem lesz idén sem akadálya a szerződés megkötésének.

Ha már itt tartunk, ejtsünk pár szót más kikötőkről is. Szemet vonzó, lelket csábító standokon hirdetik magukat az új „nagyok”, úgymint a kikötőláncos Alsóörs és Balatonfenyves. Szolgáltatásaikon nem lehet csomót találni, létesítményeik korszerűek és célszerűek, ráadásul még szépek is, áraik reálisak. Hiszem, hogy „meg fognak élni”, sok sikert hozzá! Felfigyeltem viszont az egyik, aprónak mondható standon arra, amint egy „valódi tengeri medve” dörmög a pult mögött. Ritka látvány manapság. Naná, hogy letámadom. Kiderül, hogy a Vonyarc Marina kikötőmestere. Kötetlenül beszélgetünk, csak úgy. Mesél, fényképeket mutogat. Nekem meg leég a pofámról a bőr, ugyanis ez eddig egyszer sem voltam képes odadugni az orromat hozzájuk. Pedig valahányszor Keszthelyre mentem, bizony előttük hajóztam el. Szó esik köztünk mindenről, kivéve a szokásos reklám dumáról, bérlő csábítgatásról. Felmarkolok egy tájékoztatót. Szerényen, egyszerű táblázatban szerepelnek az árak. Alig hiszek a szememnek, lazán fele a BHZRT – nek. Ez komoly? De mennyire. És ha betéved egy túrázó – miért is jönne, hiszen mindjárt eléri Keszthelyt -? Szeretettel várjuk! Havi egy éjszaka idén még mindenkinek ingyenes. Inni már lehet, kaja még nincs, de készül egy „grillhajó”, gulyás és halászléfőzési lehetőséggel. Addig is, hat – nyolcszáz méteren belül van pár jó kocsma. Egyébként, ez egy jó hely. Árnyas fák, nyugalom, „nagyarc mentes” társaság, csinos pultos lányok – meséli Gábor, az újdonsült ismerősöm. Na, mondom, idén tutira nem hagyom ki! Kézfogás. Ebben maradunk. www.vonyarcmarina.hu

Haladjunk tovább, nézzük a kölcsönzési lehetőségeket. Hatalmas a kínálat. Jó pár kikötőben (vagy annak közvetlen közelében) hirdetik szolgáltatásaikat a jobbnál jobb chartervállalkozások. Méghozzá komoly „tárgyi és szellemi” háttérrel. Az ár viszont borsos. Egy harminc egynéhány lábas teknő átlagosan 70 000 Ft. naponta. Tipikus kedvezmény, hogy hat egyfolytában igénybevett napot követő hetedik nap ingyenes. Vagyis, ha kipengetsz ötszázezer (inkább alatta) „aranyat”, és már télen, vagy kora tavasszal lefoglalod, mehetsz túrázni. Ha pedig éppen akkorra sajtul be az idő, hát „megszívtad”. És még valami; ezek a jószágok híján vannak az olyan – szerintem lényeges – kellékeknek, mint túraponyva, vagy a valamennyi kabinnyílás elfedésére szolgáló háló. Márpedig ez – ismerve szeretett tavunkon uralkodó szúnyog állapotokat -, szinte elengedhetetlen, különben hamar rémálommá válik a várva várt szupernyaralás. Összegezve: lehetőség az van, még az ár is valahol életszerűnek mondható – összevetve a parti vendégéjszakákkal -, viszont ez is a „gazdagok” számára elérhető.

És mi van az ifjúsággal? E téren már nem olyan rózsás a helyzet. Egyhetes vitorlás gyermektábor, ott lakva, tokkal vonóval, úgy hetvenöt és százezer között realizálható. Az viszont kétségtelen, hogy egyik jobb, mint a másik. És még hely is van, kulturált oldalakon egyszerűen lehet jelentkezni. Nosza rajta, ha van úgy közel százezred (két csemete esetén már kettőszáz) egy heti programra. Hát mit is mondjak, ez is csak a rendkívül nagy jövedelműeknek (vaskos kölcsön részletfizetési nyűg nélkül) adatott meg. Vagy mégsem? Megakad a szemem a Wiking Yacht Club aprónép által megszállt Optimist hajócskáján.

Újpesten, a Szúnyog sziget mellett, a Fóka öbölben tevékenykednek. – A felnőtt hajós képzést bővítettük a gyerekek felé – meséli Fluck Jenő, a dolog atyja -. Elújságolja továbbá, hogy egy ötnapos (bejárós) tábort (háromszori étkezéssel, tokkal, vonóval, kísérőmotorosokkal… stb.) ki tudnak szorítani negyvenötezer Forintból. Ez már valami. Kár, hogy az oldalukon erről egy árva szó sem esik.

Lépjünk kicsit hátra, mondjuk két lépést. Tekintsünk országos szinten a problémákra. Van ugyanis a vásárban színpad, nézőtérrel (ami többnyire igen üres), bár remek kerekasztal beszélgetések zajlanak. Szó esik ott erről - arról, úgymint a Bahart regatta győztes díjátadásáról, a Velencei tavon zajló szerteágazó vitorlás életről, vagy éppen a Zamárdiban rendezendő Svert Kupáról (Heineken szponzorálással – bravó -)… hadd ne soroljam. Aztán van medence is, kenuban billegő gyerekhaddal, vízi mentő attrakciókkal, Windsurf hátán tornázó akrobata hölgyekkel. Nagyon  vonzza a szemet, az enyémet legalábbis.

Következzék egy kis „színes – képes tarkabarka”. Kütyükkel teli a kuckó. „Tegyük intelligensé a hajót” – szól a szlogen. Ajánlanak egy dobozkát – ami valójában számítógép – melynek segítségével, elérhetővé, kezelhetővé válnak a mozgási és környezeti adatok. Úgymint: dőlésszög, hely és sebesség meghatározás, különböző hőmérsékletek, várható időjárás… stb. Meg még millió egyéb funkció. Okos telefonnal is vezérelhető. Hovatovább, a hűtőszekrény is bekapcsolható távolról, így mire a tulaj odaér, már hideg innivaló várja www.naubit.hu ! Hogyan is lehettem képes e nélkül átélni és épségben „áthajózni” az elmúlt ötven évet? Fel nem foghatom!

Egy másik „öbölben” szuper „binyigliket” látni. És tényleg, szinte hihetetlen. Dicsőségére válna bármely bűvésznek is, mondjuk a párizsi Olympia színpadán. Pehely könnyű, kicsibe csukható (Tescós zacskóban is elfér), besuvasztható a hajón, az ágyak alatti lyukba. Csak elő kell kapni, elbánni a húzd ki – nyomd be kallantyúkkal, meglóbálni, és kész a jármű. Méghozzá olyan, mintha valódi nagykerekű jószágon lovagolnál http://brompton.hu/ . Elérhető bármilyen konfigurációban, van hozzá mindenféle ügyes tartozék, teszem azt, a komoly teherbírású bevásárló, vagy cuccos táskától, a rózsaszín hibi - habi retikülig, amit úri kedved, vagy barátnőd megkíván. Ez nekem is kell! Ide vele (mindjárt kettőt, mert ugye a „macát” se hagyhatom, hogy szaladjon utánam, nem szólva arról, hogy egyedül tekerni igen ótvar elfoglaltság). Ja, hogy ezer euro az indulási ára? Uppsz! Akkor még gondolkodom egy kicsit.

Ki mással is fejezhetném be írásomat a leg stílusosabban. Rick Csaba (mindennemű hajózás ikonikus alakja) barátommal beszélgetek. Standján virít a Spirit of Hungary plakátképe, jelezve, hogy teljes bevonatrendszerét az  termékeivel végezték, melyek hivatalos magyar forgalmazója a RICKY KFT www.hajofestek.hu . Úgy legyen! Ez volt a reklám helye. Számomra most teljesen érdektelen, viszont az nem, hogy Ricky „őskiállítónak” számít, ugyanis már az első Boat Show rendezvényen, sok - sok évvel ezelőtt, Győrben is megjelent. Érdekeseket mond a kiállításról; Veszett drága, mert nem a szakma rendezi. A Hungexpo üzletkötőinek, valamely – jelenleg nem igazán létező -, a hajózással – vízzel kapcsolatos tevékenységeket végző vállalkozásokat tömörítő szervezettel kellene megállapodniuk. És ez a társaság rendezné a murit, saját szempontjai szerint osztaná a placcot, gazdálkodná ki az árakat. Ugyanis most, a „hatalmasok” vannak jelen, elenyésző kivétellel.

Hol maradnak például a ponyvavarrók? Egy kötélkészítő ugyan akad (ő is inkább forgalmazó), de „szerelvényes” (Pallás Gyula), vagy „veretes” (Furtenbacher Antal azaz Tonya)? Ki hallott róluk? Sorolhatnám még vég nélkül. Nem tudják kifizetni a helypénzt. Vagy nem akarják, mert nem éri meg. Bezzeg, ha jelentős kedvezményt kapnának! Hiszen a termékeik ugyanolyan minőségűek, mint a márkás gyártóké, számos esetben sokkal jobbak. És lényegesen olcsóbbak. Így viszont „kiszorulnak és ismeretlenekké vállnak”. Szűkül a piacuk, az emberek pedig veszik a drága külföldit, ami sok esetben sz@r! Legyen ez a végszó.