Nemrég botlottam bele Ricsibe a Dina nevű Jeanneaun és ez olyam meghatározó élmény volt, hogy nem mehetek el mellette szó nélkül.

A motoros csörlő remek dolog! 50 láb fölötti hajókon ma már szinte alapfelszerelés. Különösen olyan helyeken ahol nem trimmlgetni kell a vitorlákat, hanem belekapaszkodni a kötélbe és húzni csak húzni... Márpedig amikor Ki/be kell tekerni egy 50lábas hajó vitorláit, ott bizony van idő eltöprengeni az élet értelmén, mire a kötél végéhez érünk. 

Van azonban a motoros csörlőnek néhány hátránya:

  1. Az ára: Nem kevés. Olyan 800ezer-1millió forintról indulunk ha elektromos csörlőt szeretnénk venni, de ha kicsit nagyobb kicsit profibb megoldás szeretnénk, rögtön a 1.5-2milliós beruházásnál tartunk. Már mint darabáron, mármint beszerelés nélkül.

  2. Elhelyezése: Tegyük fel, hogy megtaláltunk a mellényzsebünkben ezt az elhanyagolható összeget, akkor még valahogy fel kell tenni a hajóra a csörlőt. Ha gyárilag ez nincs előkészítve, akkor bizony problémákba ütközünk. Az ilyen csörlők jóval nagyobbak és sok esetben a fedélzet alatt is „folytatódnak” hiszen a nagyteljesítményű motort valahova el kell helyezni.

  3. Fogyasztása: Amikor 50méter kötelet kihúzunk és utána összeroskadunk mint a kártyavár, az nem véletlen. Azon túl, hogy nem mindenki rendelkezik testépítő múlttal, ez a tevékenység igen komoly energiát követel, amit valahonnan be kell szerezni. Ha nem a reggeliből, akkor az akkumulátorokból. Így tehát az egész elektromos rendszert újra kell gondolni, ha ilyen nagy fogyasztókat teszünk bele.

  4. Visszajelzés: Bizony amikor a gombot nyomjuk, akkor nem érezzük, hogy éppen készülünk e kiszakítani a fockrollert a helyéről vagy sem. Márpedig egy elektromos csörlő szó nélkül tép szét szinte bármit a hajón. Esetleg a kötél reccsen előtte egyet kettőt.

Tehát elmondhatjuk, hogy az elektromos csörlő egy új hajóban sem olcsó játék, de az utólagos beszerelés szinte biztos nem éri meg sem a pénzt, sem az energiát.

Itt jutunk el Ricsihez, az elektromos csörlőkarhoz!

Ricsinek egy sor jó tulajdonsága van:

  1. Az ára: Persze relatív, hiszen a 200ezer forint fölötti ár nem nevezhető olcsónak, egészen addig, míg egy elektromos csörlő árához nem hasonlítjuk.

  2. Elhelyezése: Bármelyik csörlőn használhatjuk, ahol éppen szükség van rá. Ha nem használjuk, akkor pedig szépen elfér a hozzá adott tartóban.

  3. Az áramellátását saját akkumulátorról intézi, nem kell a hajó telepéről etetni. Ráérünk este partiáramról feltölteni.

  4. Mivel Ricsi a kezünkben van, pontosan érezzük, hogy mekkora erővel kell ellentartani miközben dolgozik.

Itt is igaz az, hogy a shottok trimmelésére nem fogjuk megkérni Ricsit, mert arra nem jó. De amikor ki/be kell tekerni a grószt vagy éppen a genoát, akkor minden ormótlansága mellett is elvitathatatlanul zseniálisan teszi a dolgát.

Két sebességben állítható, mely sebességek igazodnak a kétsebességes csörlők forgásirányához. Használata fájdalmasan egyszerű. Bele kell tenni a csörlőbe, megfogni a markolatot és ezzel a mozdulattal aktiválni a motort. Már tekeredik is ki/be a vitorlánk! 

Persze Ricsi (WinchRite) nem azok barátja lesz, akik végig versenyzik a hétvégéket, a hétköznapokat pedig a konditeremben töltik. De akinek már nem kihívás hanem inkább nyűg a hosszú megerőltető kötelek húzgálása, az bizony remek társra lel Ricsiben.

Kipróbáltam, és ahogy elszörnyedtem amikor megláttam, annyira meggyőzött miközben használtam.

Aki inkább Ricsivel tekertetné ki/be a vitorlákat, az bővebb infót és megrendelési lehetőséget talál a gyártó weboldalán, de a Marinában is szívesen segítenek a beszerzésben.

Itt pedig egy kis ízelítő: