Korábban beszámoltunk az első tizenöt futamról, most következik az újabb adag. De előtte egy kis magyarázat a széllel kapcsolatban: a szabályok szerint hat és huszonnégy csomó közötti átlagos szélerő esetén lehet futamot tartani, hacsak a Főrendező nem ítéli a hajókra veszélyesnek az időjárást – akár huszonnégy csomósnál gyengébb szélben is. Ami a mérést illeti: a rajt előtti nyolcadik perctől a harmadikig folyamatos a vizsgálat, az érték egy harminc másodpercnél hosszabb időszak átlaga. Mérés helye: a rajthajón, öt és fél méteres magasságban, a Főrendező vigyázó szemei láttára.

Május 30.: ETNZ-Artemis 1:0; Groupama-Oracle 0:1; Artemis-BAR 0:1. Igen, jól látod, az első mérkőzésen az Artemis nem tudott élni a visszavágás lehetőségével, sőt, majdnem teljes egészében lemásolták vesztes futamukat. Jó rajtot vettek, az ETNZ megmártotta a hajó orrát a hullámokban, a svéd csapat húsz másodperccel vezetett a második pályajelnél. De azok a fránya kiwik felálltak, hátrányuk a harmadik jelnél mindössze három másodperc volt, a negyediket fej-fej mellett vették. Az ötösnél már Burlingék vezettek, míg Outteridge-éknek még egy büntetést is kiosztott a Zsűri, másfél perc hátránnyal vánszorogtak be. Ezzel az ETNZ hat meccsből ötöt megnyerve felzárkózott az Oracle mellé a ponttáblán. Tiszavirág életű helyzet volt, Spithillék simán verték a franciákat a következő menetben, lévén már a rajtból hét másodperc előnnyel jöttek el, aztán Cammas-ék büntetést kaptak (a második jelnél kiléptek a pályából). Az amerikai brigád előnyébe még az is belefért, hogy miután a rádióba bemondták „We have an issue”, az ötödik szakaszon elvégezzék a javítást a szárnyon. Szerencsétlen Artemis-éknek pedig jött az újabb pofon: a napi második vereség, ezúttal Ben Ainslie-éktől (ahogy egyébként az első körben is). A britek komolyat javultak az előző napokhoz képest, pontjaik számát négyre növelték, amivel a harmadik helyet birtokolták, és eltávolodtak a kétpontosoktól (Artemis, SoftBank, Groupama).

 

 

Május 31.: Nyilván nem szerencsés, hogy halasztanunk kell futamokat, de éppen az ilyen helyzetek lehetősége miatt terveztük be a tartalék napokat. A hajósoknak az idők kezdete óta küzdenek a túl gyenge vagy túl erős széllel. Ideje volt megfizetni a négy tökéletes nap árát, szerintem holnap fogjuk tudni folytatni a küzdelmeket – Iain Murray, versenyigazgató. Mivel a vízen nem történt semmi, nagyobb figyelmet kaptak a parti programok, ami az Hölgyek napja kapcsán külön kellemes volt a szemnek: zenekar, pezsgő, bor, koktélok, divatbemutató, szépségsarok – zajlott az élet.

 

 

Június 1.: Az Artemis pihenőnapot kapott, az első meccsen pedig mindjárt két olyan csapat mérkőzött, melyek lényegében a kiesés ellen küzdöttek. SoftBank-Groupama 1:0; BAR-ETNZ 0:1; Oracle-SoftBank 1:0; Groupama-BAR 0:1. Versenyzéshez elegendő, de azért gyenge szél fogadta a hajókat, Dean Barkerék némileg magabiztosabban kezelték a katamaránt, az többet volt a levegőben, mint a francia csapaté, plusz jött a pályarövidítés, de így is öt perc fölötti volt a különbség. A BAR nem tudta átmenteni a két nappal azelőtti formát, simán kaptak ki ez ETNZ-től. Már az első jelnél hátrányban voltak, a távolság folyamatosan nőtt, amikor pedig a második szakasz egyik halzolásánál letették a hajót a vízre, végleg eldőlt a futam sorsa, pláne, amikor Ben Ainslie a rádión közölte a Rendezőséggel: visszalépnek a futamtól. Csodás feltámadást mutatott be az Oracle a SoftBank ellen: Spithillék későn léptek be a rajtterületre, amiért büntetést kaptak. Hátrányukat folyamatosan dolgozták le, Barkerék négy szakaszon át tudták tartani őket, de az ötödik jelnél már másodikok voltak. A zárásban a Groupama rajt előtt begyűjtött büntetéssel vágott neki a BAR elleni küzdelemnek, a gyenge szélben többször is helyet cseréltek a felek, a célvonalra együtt fordultak rá, a BAR az utolsó métereken lépett el. Dean Barker, SoftBank Team Japan: az első futamban óriásit mentünk, édes győzelem volt. A második futamban vezettünk, de az ötödik jelnél hibáztunk, ezzel magunk elé engedtük őket. Egy rossz döntés – ennyi. Bánom, hogy nem nyertük meg mindkét meccsünket, de még bőven van hova fejlődnünk. Peter Burling, Emirates Team New Zealand: a gyenge szélben nehéz zöldágra vergődni a hajóval, de a srácok megoldották. Jó, hogy végre ilyen körülmények között is volt futam, így új dolgokat derítettünk ki a katamaránunkról. Ben Ainslie, Land Rover BAR: a kiwik elleni csatában a svert kezelőszervei bemondták az unalmast, de szerencsére a srácok megoldották, mire kezdődött a Groupama elleni futam. Kitartottunk az utolsó pillanatig, amikor aztán megkaparintottuk a győzelmet. Nagy megkönnyebbülés számunkra, hogy az első körön túljutottunk, de azért azt is látjuk, hogy még rengeteget kell fejlődnünk, ha a végső győzelemre hajtunk. Franck Cammas, Groupama Team France: komoly terhet cipelünk a vállunkon. Nem néz ki jól a dolog, de még van esélyünk, és az utolsó leheletünkig fogunk küzdeni. Hogy sikerrel járunk-e? Nem tudom, de semmiképp se megyünk feltartott kézzel a csatába.

 

 

Június 2.: ETNZ-SoftBank 1:0; Artemis-Oracle 1:0; ETNZ-Groupama 1:0; SoftBank-Artemis 0:1. Mindenki a harmadik futamot várta, mert a franciáknak győzniük kellett (volna) ahhoz, hogy maradjon esélyük a továbbjutásra. Mivel kikaptak, eldőlt, hogy ők esnek ki a selejtezők végén, innentől már csak annyi volt a kérdés, ki megy tovább plusz ponttal. Franck Cammas: büszke vagyok a csapat által végzett munkára. Döbbenetes, hova jutottunk, pláne annak fényében, hogy hol tartottunk akár csak két héttel ezelőtt is. Elégedetten távozunk. Semmilyen elvárást nem fogalmaztam meg a selejtező előtt, így nincs okunk lógó orral közlekedni. Amit elértünk, az örömmel tölt el. A kiwik már a rajtnál lenyomták ellenfelüket, onnantól simán verték a japán csapatot. Burlingék a futam 99,6 százalékában a levegőben tartották a hajót, ami még ebben a mezőnyben is figyelemre méltó teljesítmény. Az Artemisnek is nagyon kellett az Oracle elleni győzelem, és nem rogytak meg a teher alatt, még egy apró lefúrás is belefért az ötödik szakaszon. A harmadik futamról már ejtettünk szót, most csak „egy újabb érdekes adat”: ez volt az America's Cup történetének első menete, ahol egy csapat (a kiwik) végig repülve teljesítette a pályát. És összetettben átvették a vezetést az Oracle előtt. Peter Burling: a srácok már lebegtették egy ideje a témát, én meg szeretem az ilyen kihívásokat. Célként lebegett a szemünk előtt, most megcsináltuk. Izgatottan várjuk a holnapi, Oracle elleni küzdelmet, meglátjuk, mire vagyunk képesek, ha nyomás alatt kell teljesítenünk.

 

 

Június 3.: Oracle-ETNZ 1:0; SoftBank-BAR 0:1; Groupama-Artemis 0:1; BAR-Oracle 0:1. Spithill volt a nyugodtabb, jól kezelte a rajt előtti helyezkedősdit, ráadásul a kiwik büntetést is kaptak, így az Oracle némi előnnyel ért a második jelhez, ami sokat csökkent a harmadikig, ahol a kiwik óvással próbálkoztak, de annak a Zsűri nem adott helyet. Viszont a folytatásban kivitorláztak a pályából, ami újabb büntetést eredményezett. A második futamban Ainslie nyerte a rajtot, fokozatosan növelte az előnyt, Barkerék a harmadik jelnél büntetést is kaptak, ehhez képest a negyedik szakaszon újra fej-fej mellett haladtak. Az ötödiken aztán a BAR ellépett. Hiába teljesített gyengén az Artemis, a Groupama nem tudott győzelemmel búcsúzni (esélyeiket két büntetés eléggé lerontotta). A nap utolsó futamában az Oracle igen magabiztosan győzte le a BAR-t, visszaszerezve az összetett vezetést (9 pont), így övék a nagydöntőbe (America's Cup Match) vihető egy pont. Nekik most pihenő jön, legközelebb – persze, ha a természet is úgy akarja – június 17-én szállnak vízre versenyben.

 

 

Innentől a kihívók kicsit magukra maradnak a két elődöntőre és a döntőre (Challenger Playoffs). Az ETNZ, mint legtöbb pontot (8) gyűjtő kihívó, megválaszthatta ellenfelét, Peter Buring pedig a Land Rover BAR-t nevezte meg: ez a csapat közös döntése. A jelenlegi időjárás előrejelzések fényében így van a legnagyobb esélyünk továbbjutni. Ben Ainslie: szoros küzdelem lesz, de ha ember AC-t akar nyerni, mindenkit meg kell vernie. Az Emirates Team New Zealand a selejtezőben megmutatta, mire képes. Nagyon gyorsak, kemény csata lesz, mi készen állunk rá.

 

 


Kövesse velünk az America’s Cup eseményeit a Porthole-on!

A BMW Magyarország támogatásával rendszeres összefoglalókkal jelentkezünk az AC fordulóiról!