Ha tudjuk, hogyan kezeljük a széllökéseket vitorlázás közben, azzal nagy előnyre tehetünk szert versenytársainkkal szemben. Gyenge szélben a pöffök megtalálása és kihasználása kifizetődő cirkáló és bőszeles szakaszban is. Erős szélben, amikor masszív lökések jönnek, a cél az, hogy tartsuk a hajónkat zonos dőlésszögön és a kormánnyal, vitorlákkal végig kontroll alatt tartsuk a hajót, elkerülve ezzel a fellúvolással, spontán fordulással járó veszteséget. Ha a legénység együtt tud működni a széllökések kezelésében, biztos a siker!

Állítsuk be rendesen az állókötélzetet!

A megfelelő beállítások alapvető fontosságúak ahhoz, hogy kihozzuk hajónkból a maximális sebességet. Ha One Design hajónk van, szerezzük meg beállítási útmutatóját és minden alkalommal gondosan állítsuk be az adott körülményekre. Amennyiben az állókötélzet (vantni feszesség) kicsi, az alapszélhez sem elegendő feszességű, a vitorláink túl hasasak lesznek, így a pöffök erejét nem tudjuk kihasználni.

 Akár túl laza, akár túl feszes az állókötélzet, nem fogjuk tudni kihasználni még az alapszél erejét sem, nemhogy a pöfföket!

A backstay fontossága

Pöffös szélben fontos, hogy a backstayünk elég feszes legyen, hogy élesen a szél felé kilapítsa a vitorlát – ez segít a túlzott dőlés elkerülésében. Ezek után húzzuk még feszesre az albát is, majd finomhangoljuk a vitorlát a travellerrel és grószshottal. Ezekkel a beállításokkal tudjuk kézben tartani a nagyvitorla hátsóélének feszességét és twistjét.

Szél változás bemondása

Jelöljük ki a legénység egy tagját, aki felelős lesz azért, hogy bemondja a szél változásait! Kreuzolás közben a kormányos és a nagyvitorla trimmer el tudja látni ezt a feladatot, ami azért fontos, mert rákészülve a szélerősödésre, a hajó dőlésszöge közel azonosan tartható. Amikor hátszélben a pöff megérkezik, akkor azt hátulról teszi, eléri a hajót ami aztán felgyorsul. Ez akkor igaz, ha a kormányos tudja, hogy érkezik az erősödés, mert rá tud készülni és a vitorlán ébredő megnövekedett erőt időben le tudja reagálni. Nagy sebességnövekedés érhető el, ha a trimmerrel összhangban dolgozik a kormányos és a csapat is. Kis szélben óriási előnyre lehet szert tenni, ha hátrafelé figyelve el tudunk csípni egy – akár - észrevétlenül érkező breeze-t, amivel fel tudjuk gyorsítani a hajót! Ha úgy látjuk, hogy a hajó alá érkezik a frissülés, érdemes halzolni egyet, hogy elkapjuk és minél jobban kihasználhassuk a friss nyomást.

Maradjon kezünkben az irányítás

Erős szélben, bőszélben haladva az erősödés okozta nyomásnövekedés a kormányon okozhat ún. kitörést, amikor a hajó irányíthatatlanul fellúvol, majd elfekszik. A szelet figyelő csapattagtól érkező információ segítségével a kormányos és trimmer le tudja kommunikálni, és egy shott ráengedéssel reagálni az erősödést, ami csökkenti a kormányon az erőt és engedi a kormányost leejteni, alkalmanként óriási mélységet nyerve ezzel.

Lógjunk!

Erős, pöffös szélben alapvető, hogy a teljes legénység lógjon teljes súlyával a hajó oldalán. Ha a hajó túlságosan megdől, lecsökken az vízáramlás a tőkesúly és a kormány körül és a hajó oldalra csúszik. A hajó erős, mindenki által végzett kiülése (lógása) és a fentebb említett módszerek segítségével történő állandó dőlésszög rendkívül fontosak, ha előnyre akarunk szert tenni a pöffökben.

Optimális áramlás

Amikor a pöff eléri a hajót, akkor a kormányosnak dolgoznia kell azon, hogy a hajót a leggyorsabban vigye át rajta. Ez azt jelenti, hogy a pöff előtt akár - de alatta mindenképpen - a fock első élén a belső szálak felfelé lobogjanak, az erősödésben pedig a fock eleje be is lobbanhat kis mértékben. Ez segít a dőlésszög megtartásában és ezáltal a magasság megtartásban/nyerésében.

A pöffös szélben vitorlázás extra koncentrációt igényel mind a kormányostól, mind a legénységtől. A pöffök előre bemondásával a vitorla trimmer, a kormányos és a legénység kiülést végző része is fel tud készülni a szélerősödés okozta teendőkre, így azonnal tudnak reagálni amikor a hajót eléri. A következő pöffös, vitorlázással töltött napon, a fenti tippek alkalmazása és begyakorlása a csapattal, hamar eredményre fog vezetni, így a pöff nem ellenünk, hanem nekünk fog dolgozni a pályán.