A kiwik helyzete ismét nem könnyű: ahhoz, hogy Auckland fogadhassa a következő versenysorozatot, a projekt méretéhez és összetettségéhez képest meglehetősen rövid idő alatt kell számtalan érdeket közös álláspontra juttatni. Az egyeztetések során a szervezők meghatározták a pontos feltételeket: ezek közül elsőként kiemelendő, hogy a tíz résztvevő csapatot és a hozzájuk tartozó kiszolgáló hátteret, szervező, rendező és média csoportokat egy helyszínen kell tudni befogadni – ez nagyjából 30 000 m2 speciálisan kialakított terület kialakítását jelenti 2019. közepéig. A verseny hatalmas és komplex terület igénye mellett az AC nézőközönségét is magas minőségben kell tudni ellátni.

Nyár elején még a város sem volt eldöntött - Auckland mellett felmerült például Queenstown is -, november elején pedig még 5, 140 – 190 millió dollár közötti költségvetésű opcióról tárgyaltak Új-Zélandon. Az önmagukban vagy valamilyen kombinációban szóba jöhető helyszínek között szerepelt a Halsey St. környékén található „Syndicate Row” elnevezésű terület, amely 2000-ben és 2003-ban fogadta a csapatokat; a Westhaven Marina, a Kupát legutóbb elnyert Royal New Zealand Yacht Squadron otthona; a Captain Cook Wharf, melyben már elfogadták egy új hajó terminál létrehozásának terveit; és a Wynyard Wharf kikötő és Tank Farm is. A kiwik hatékonyságának újabb példájaként az AC weboldalára múlt héten viszont már fel is került a leginkább preferált AC Wynyard Basin vízió, ami ugyan még nem a végleges, de egyike a versenyben maradt két alternatívának, melyek közül az Auckland Council jövő héten dönt.

A hatékonyság azért is elismerésre méltó, mert bármelyik helyszín kombinációra esik a választás, a fejlesztések túl kell, hogy mutassanak még a 2021-es America's Cup exkluzív igényein is: Auckland a következő évtized(ek)ben szeretné visszatérően fogadni a Kupa védőjét és kihívóit, a Volvo Ocean Race résztvevőit, egyéb rangos nemzetközi vitorlás versenyeket, ám a kimagasló színvonalú vitorlás bázis mellett a vendéglátó és szórakoztató létesítményeket, közösségi tereket úgy is kell tervezni, hogy azok a város lakói számára hosszú távon képesek legyenek értéket biztosítani izgalmas, megújult vízparti városrészként. A nagyszabású tervek megvalósítására az AC és egyéb vitorlás események jó jövedelmezősége ellenére csak az adófizetők és potenciális befektetők igényeinek figyelembevételével lesz lehetőség. A szükséges költségvetés legalább egyharmad részét a magánszektorból kell előteremteni, ám ez tovább emelkedhet, mivel az állam pénzbeli hozzájárulásának mértékét egyelőre kérdőjelek övezik – a helyszín és az ahhoz kapcsolódó költség keret meghatározása előtt azonban sem a magán, sem az állami tőke bevonásához kapcsolódó tárgyalásoknak nem lehet érdemben nekikezdeni.

A tennivaló temérdek, az idő kevés: 2018. nyarának végéig Damoklész kardjaként himbálódzik az új-zélandiak feje felett a lehetőség, hogy a verseny mégis Olaszországban kerül megrendezésre, ám a szervezők bizakodóak és elszántak: a nehézségek helyett a Kupa szervezői és résztvevői, Auckland és Új-Zéland fejlesztési tervei és az érdeklődő befektetők számára egyaránt kielégítő megoldások mielőbbi kialakítására koncentrálnak. Az új-zélandi vízió újra grandiózus, ám a legutóbbi AC-n bemutatott utolérhetetlen teljesítményük után bátran feltételezhetjük, hogy a kiwik a következő fél évben ismét elbírnak a tekintélyes kihívásokkal – mi megint nagyon drukkolunk nekik!

Forrás: America's Cup, Auckland Council, Sportsroom, Sail-world, Travel To Eat

Borítókép: Auckland-i tervek