A második szakasz Lisszabonból indult és a befutó Fokvárosnál volt – azaz a hét fős mezőny délnek hajózott az Atlanti-óceánon.

A lisszaboni kikötői futamról és a rajtról ebben a cikkben írtunk bővebben: Rohanás délnek

Különösen az első napokban volt meglepő a nyílt óceán ereje, ezeket a legvizesebb képeken mi is bemutattuk. Az első pár nap sebességhajszolása a háborgó Atlantin igazán kimerítő volt a csapatok számára és az alvásra kevés lehetőség mutatkozott a 20 csomós veretés mellett. Azonban az Egyenlítőhöz közeledve megváltoztak a dolgok és a Brunel hatalmasat harapott a gyengülő szélben. Egészen a 13. napig haladtak a csapatok balcsapáson, amikor új lapokat osztottak a játékban. A Dongfeng hibázott és kissé lemaradt, a Mapfre, a Brunel és a Vestas álltak az élre.

Fotó: Ugo Fonolla/VOR

Ebből a hol taktikai, hol sebességi játékból végül a Mapfre került ki győztesen: mindössze 19 napra volt szüksége a spanyol csapatnak ahhoz, hogy teljesítse és megnyerje a második szakaszt! A Mapfre egyszerűen jobb volt mindenkinél az utolsó napokban, jobb vonalakat választott és jobban sajtolta ki a sebességet a hajóból, mint bárki más a mezőnyben. A Dongfeng hatalmasat ment az utolsó napokban és visszajött a második helyre 3 óra hátrányban. A Vestas jött be harmadiknak a Brunel negyediknek 9 órás hátránnyal. Az utolsó három hajó pedig öldöklő csatározásba kezdett az ötödik helyért és mindössze 3-5 mérföldön belül vitorláztak egymáshoz képest a célig az utolsó hétszáz mérföldön.

Még többet a második szakaszról taktikázásairól A Nagy Déli Menetelés, a befutóról és az eredményekről A 2. szakasz végjátéka című cikkeinkben olvashattok!

Ezután két hét pihenő várt a kimerült csapatokra, hogy felkészüljenek a verseny egyik legnehezebb részére. A december 10-én kezdődő hajóút következő 6500 mérföldjének kiindulópontja Fokváros, a Déli-óceán kapuja, innen a csapatok délre és keletre tartanak hűvös és misztikus hullámok között a déli féltekén. A verseny harmadik szakasza a dupla pontszerzés lehetőségével az egyik legkifizetődőbb lehet: aki megnyeri, erős pozícióba kerül a trófeáért folytatott harcban.

Bármilyen néven is emlegetjük - a Folyékony Himalája, a Nagy Déli, Antarktiszi, Déli-sarki Óceán vagy az Üvöltő Negyvenesek, Tomboló Ötvenesek hazája -, a szinte mitikus, Földünk legdélibb részén található vizek meghódítása jó ideje az egyik legnagyobb tiszteletet kiváltó teljesítmény a világ legjobb vitorlázói között. A háznyi méretű hullámokról és apokaliptikus erejű viharokról híres, egyformán fenyegető és igéző Déli-óceán 1973 óta vonzza a megszállott vitorlázókat…

Még többet olvashatsz a Déli-óceánról ide kattintva!

 Sam Greenfield/VOR  

December 8-án tökéletes körülmények között került sor a fokvárosi kikötői futamra. Az alábbi 180 másodperces videó kiválóan összefoglalja a lényeget: bár sokáig a Vestas vezetett, a Dongfeng taktikus, kockázatvállaló vitorlázással az élre küzdötte magát. A Vestas győzelmi esélyei akkor úsztak el végleg, amikor egy csúnya répát húztak. Mi több, a rajtnál lemaradó, később viszont hátrányát szépen ledolgozó Mapfre és az AkzoNobel is megelőzte őket.

Vasárnap Fokvárosból rajtolt el a VOR mezőnye, hogy ezúttal dupla pontokért küzdjenek a déli óceánon a Melbourne-ig tartó 6500 mérföldes szakaszon. 22-25 csomóban, ideális vitorlázóidőben rajtolt el a héthajós mezőny vasárnap, hogy az Atlanti-óceánt végleg maguk mögött hagyva, feltehetőleg a legnehezebb szakaszon mérjék össze erejüket. A 2005/06-os VOR-on ez a szakasz tépázta meg legjobban a mezőnyt. Akkor mindössze két hajó volt képes teljesíteni a távot. 

Idén sem lesz egyszerű a Déli-óceán: a versenyzőket csütörtökre 35 csomós alapszél éri utol, ahol a 60 csomós pöffök sem kizártak és amit 12 méteresnél is magasabb hullámok kísérnek majd. A tengeribetegség most egészen biztosan sok versenyző útitársává válik majd, ahogyan az előző szakaszon is jópárszor előfordult, de ez a mostani centrifuga igazi embert próbáló mentet garantál.  

Még többet a rajtról legújabb cikkünkből tudhatsz meg: Irány Melbourne!

A Volvo Ocean Race híreit a Volvo Autó Hungária támogatásával hozzuk el.

 

Borítókép: Jed Ednex/VOR, videók: Volvo Ocean Race