„Vitorlázók évkönyve 2017” címmel jelenik meg január végén, 2017 legjelentősebb hazai és hazai vonatkozású nemzetközi vitorlás eseményeit összefoglaló kötet. A 160 oldalas könyvben megtalálható minden hazai ranglista verseny, valamint a jelentősebb túra versenyek beszámolója, az osztályonkénti 1-6. eredmények és a versenyeken készült fotók is. A nemzetközi versenyek magyar vonatkozású eredményei rövid hírek formájában kaptak helyet a kiadványban.

Mindezeken túl, 2017 legeredményesebb vitorlázóival készített szakmai riportok is részei az Évkönyvnek. A teljesség igénye nélkül Érdi Mária, Berecz Zsombor, Litkey Farkas, Majthényi Szabolcs-Domokos András, Tomai Balázs, Rauschenberger Miklós, Vadnai Jonatán, Vadnai Benjámin, Gyapjas Zsombor, Gyapjas Balázs, FGF Sailing Team, Szamódy Tamás gondolatai is olvashatóak immár nyomtatott formában is.

Ha kíváncsiak vagyunk rá, hogy nevünk szerepel-e az évkönyvben, a vitorlazokevkonyve2017@gmail.com email címen érdeklődhetünk. Ugyanezen az elérhetőségen a könyv meg is rendelhető, ára 4500 forint. A megrendeléshez név és számlázási cím megadása szükséges.

Ízelítő a könyvből - a Litkey Farkassal készült, fair play díjas, beszélgetés:

„1. Asso-val, Soling-gal, J24-el, Katamaránnal is versenyeztél az idén. Indultál one design versenyeken, de résztvevője, sőt, abszolút győztese voltál a Kékszalag túra versenynek is. Asso Magyar Bajnokságról arany, J24 Európa-bajnokságról ezüst, Soling Világbajnokságról, EB-ről arany érmet hoztál. Hosszú a lista, nagyon sikeres éven vagy túl, mire emlékszel vissza a legszívesebben 2017-ből?

Ez így egyben egy nagyon erős év volt. Önmagában a Soling VB, EB, illetve a Kékszalag győzelem elég ahhoz, hogy az évet az ember elégedetten zárja. Egészen különleges, hogy ennyi érmet, címet nyertünk idén, ez jó érzéssel tölt el. Az év során sokszor éreztem magam nagyon fáradtan, néha úgy éreztem kellene egy kis szünet, de nagy volt a nyomás, muszáj volt versenyezni tovább. A fáradság ellenére is jól sikerültek a versenyek. Tanulságos év volt, még nem volt időm feldolgozni, ez most következik. Mindenesetre a Soling VB címet tartom legértékesebb győzelemnek, nem kétséges, hogy az idén itt vitorláztunk a legerősebb mezőnyben és nyerni tudtunk. Külön öröm, hogy a Soling versenyzésünk odáig nemesedett, hogy a PreVital személyében önálló támogató segítette versenyzésünket, és nem a Kékszalag alapból kellett finanszírozni a versenyt.

2. Ahogy figyeltem az évadodat, az volt az érzésem, hogy csúcsra járattad magad az idén. Tényleg ez történt, vagy jövőre is hasonlóan sűrű évet tervezel?

Igen, sűrű, különleges év volt az idei, nem tudunk minden évben ennyit versenyezni. Soling VB kétévente van Európában, a J24 EB, pedig egy előre nem tervezett versenyként került be utólag a programba.

3. Hogyan lehet egyszerre sikeres valaki egy szupergyors katamaránnal, illetve egy meglehetősen lassú J-vel? Mennyi időt vesz igénybe az átszokás, vagy egyből a csúcson tudsz teljesíteni? Van taktikai különbség egy J-t, Solingot, vagy katamaránt megvitorlázni?

 Meglehetősen sokat vitorlázom J-vel télen, jól ismerem ezt a hajót. Ahhoz azonban, hogy a téli szezont követően a Kékszalagon is jól teljesítsek, azaz megérezzem a katamarán tempóját, másfél hónap kemény munka kell. Ebben az időszakban heti 5 napot vitorlázunk a katamaránnal. A visszaállás a lassabbra könnyebben megy, ott segít a sok évtizedes rutin. Eredendően lassú hajókhoz szokott vitorlázó vagyok, korábban finnel versenyeztem, a berögzült stratégiák, taktikák bennem vannak, ezeket sokkal könnyebben veszem elő, mint a nagy sebességhez szükséges stratégiát. A katamaránnal nem a manőverekre koncentrálunk, hanem a sebesség maximalizálására. Persze jól kell tudnunk fordulni, de nem a fordulókon múlik a verseny.

Stratégiailag mind a J, mind a Katamarán nagyfokú megfontoltságot követel, a hozott döntések mellett ki kell tartani, nem szabad minden szélfordulóra reagálni, mert a manőverekkel elvesztett métereket, taktikai fordulókkal ritkán lehet behozni. A Solingban szabad, sőt le kell reagálni a szél legkissebb változásait is, ott a sok forduló nem jelent hátrányt.

4. Kérlek említsd meg azokat a vitorlázókat, akikkel az idei sikereidet elérted!

Vezér Károly (Soling csapattag), Oroszlán Gábor (Soling, Kékszalag, Asso cspattag) Weinhardt Csaba (Soling csapattag), Rick Gergely (Kékszalag csapattag, stratéga, „vice kapitány”), Tóth Róbert (Kékszalag, Asso csapattag, boat captain), Frankó József (Kékszalag csapattag, bowman), Török Zoltán (Kékszalag csapattag mastman), Molnár Zsolt (motoros vezető, edző), Glódi Balázs (Asso csapattag), Müller Erik (Asso csapattag), Lepp Gyula (Asso csapattag), Alberto Forti (J EB csapattag), Paulo Cecamore,(J EB csapattag) Frigyer Barbara (J EB csapattag), Szántó Mihály (J EB csapattag)

5. Bármi, amit el szeretnél mondani az fentieken túl az idei szezonról?

Nagyon bánt, hogy nem Rauschenberger Miklósék nyerték a J24 EB-t, ők voltak a legerősebb csapat, nekik kellett volna nyerni, olyan anomáliák miatt kaptak ki, ami bennem rossz érzéseket szül. Egyébként fantasztikus, hogy végre volt egy olyan nemzetközi esemény a Balatonon, ahol azok a sztenderdek működtek, amiket nagyon ismerünk. Soha nem volt olyan szerencsénk, hogy az egész versenyen az a keleti fújjon, amit minden magyar vitorlázó leír kotta szerint, hogyan kell vitorlázni benne. Ez látszott is a végeredményen, 4 magyar csapat végzett az élen.”

Címlapfotó: Cserta Gábor