Megtisztelő meghívás érkezett szerkesztőségünkbe: az akkor még egy alternatív munkacím alatt szerveződő egyesület keszthelyi alakuló közgyűlésére szólt a kedves invitáció. A Porthole igyekszik a nyilvánosság erejével támogatni minden olyan kezdeményezést, ami a Balaton védelmét, a környezettudatosság növelését szolgálja. A frissen megalakult Zöldhajó Egyesületnek pedig pontosan ez a célja: az alternatív meghajtású hajók számának növelése, a zöld gondolat jegyében. Ehhez azonban a szegmens teljes összefogása szükséges. Az elektromos, hibrid, üzemanyagcellás vagy hidrogén-meghajtású motorok tervezői, gyártói, az alternatív erőforrásokhoz idealizált hajók mérnökei, az érdekelt forgalmazók mellett a helyi egyetem kutatóinak, vagy a terület külföldön már bizonyított szaktekintélyeinek is komoly szerep jut majd.

Mindez persze önmagában kevés lehet - egy komoly hendikeppel induló iparágnak jól jön a politikai támogatók lobbiereje is. Erre garancia az elnöki tisztet betöltő helyi kötődésű országgyűlési képviselő, és a szintén tisztséget vállaló keszthelyi alpolgármester személye. Utóbbi egy hibrid vitorlás rajzait nézegetve meg is jegyezte: álljon az ember jobb vagy bal oldalon, mindig talál magának egy megfelelő kormányt.

 illusztráció

E politikai credónak is beillő aforizmából feltehetőleg tud majd profitálni az Egyesület is, például a jelenleg gyerekcipőben járó speciális infrastruktúra-fejlesztések ügyében. Jelenleg az elektromos hajók kikötéséhez szükséges mólók, illetve a kényelmes és egyszerű töltés lehetősége szinte mindenhonnan hiányzik.

Tennivaló azonban más téren is akad bőven. Az ügyvezetőként dolgozó Bódis István az egyik leglényegesebb és legsürgetőbb kérdésnek a felvilágosítást tartja. Fontos, hogy eloszlassuk azokat a tévhiteket, melyek az alternatív hajózáshoz kapcsolódnak. A jelentős számú, elektromos külmotorokkal szerelt csónakokat leszámítva jelenleg körülbelül száz elektromos hajó van használatban a hazai vizeken. Ezek ugyan jó bizonyítékát adják a zöld technológia működőképességének, de számuk egyelőre messze elmarad a kívánatostól. Ráadásul a rohamléptékű - és különösen az akkumulátorok terén érzékelhető - fejlődésnek hála egyre kisebb kompromisszumokra kényszerül a leendő vásárló a teljesítmény és a hatótáv terén. Ha pedig mindehhez hozzávesszük a lokális szennyezés kiküszöbölését és az üzemanyagköltségek radikális csökkenését, nem nehéz fényes jövőt vizionálni. Ráadásul a zöld hajókkal a kiváltható lenne a jelenlegi jogszabályok szellemiségét erősen kikezdő, a valóságban kedvtelési célú „vízi mentők", „vízitaxik" és „kísérőmotorosok" növekvő számú serege is.

 

 

Bár egyelőre a szakma egésze még nem sorakozott fel az Egyesület mögött, szakértelemben és tenniakarásban már most sincs hiány. Ha a nagyívű terveknek csak egy része teljesül, már az komoly fejlődést - és egyben tudatformálást - jelentene a hazai hajózásban. Mindez pedig a nyitottság jegyében történik: a Zöldhajó örömmel várja minden elkötelezett magánszemély, cég, önkormányzat vagy támogató jelentkezését, hogy az üzleti és technikai lehetőségek bővülésével párhuzamosan elősegítse a magyarországi vizek védelmét, és a környezettudatosság erősítését.

Tordai Zsolt