Vitorlázás Tonga Királyságban

2011. október elején a Cook szigetek, Niue és Szamoa után megérkeztünk a Tonga szigetekhez. 2007-ben a Carinával már jártam Tongán, az egyik kedvenc szigetemen. Négy év eltelt, de nem sok minden változott itt. A helyi értelmiség szerint 'Tonga még alszik, nem ébredt fel'. A kérdés, hogy fel kell-e ébrednie? Fel fog-e ébredni, és ha igen, mi lesz utána?

Tonga több mint 160 korall- és vulkánikus szigetből áll, ezek közül csupán 36 lakott. Az ország források híján nem igazán fejlődik, ezért nincsenek turisták, szállodák, és nincs zaj sem. Én pont ezért szeretem Tongát.

 

Niuatoputapu sziget

Samoa fővárosából Apiából indultunk Tonga első és legészakibb kis szigete, Niuatoputapu felé. Közel 200 tengeri mérföldet vitorláztunk Bf. 3-4es keleti szélben, és csupán egy alkalommal volt 20 csomó feletti szelünk néhány óráig. Itt is nagyon gyakoriak a squallek - tapasztalatlanabb vitorlázók ilyenkor gyorsan bereffelnek, mivel nem biztosak abban, hogy 20 vagy esetleg 35-40 csomós lesz-e a szélerősödés. Miután mi már hónapok óta hajózunk a Csendes-óceánon, plusz néhány óceáni vitorlázó évvel már összejött kellő tapasztalat, így csak később reffelünk. Van két nagyon ismert mondás az óceáni túravitorlázók között: 'reef early and often' és 'reef for comfort'. Ez az én tanácsom is! A gyakorlatban, amikor órákon és napokon át 10-12 csomós átlag után jön a 18-20 csomós friss szél és végre vitorlázunk, akkor az embernek nehezére esik a reffelés. Mi ilyenkor készenlétben állunk, és nézem a sötét felhőket és a vizet.

Kevesebb mint két nap (és két éjszaka) után megérkeztünk Niuatoputapu szigethez. A szigetet körbeveszi egy korallzátony, és csupán egy keskeny bejárata van, ami nincs tökéletesen se kibójázva, se kivilágítva. Emiatt lassítottunk az érkezésünk előtti utolsó este, hogy világosban érkezzünk meg.

Napfelkeltekor megpillantottuk a szigetcsoportot, csupán néhány mérföldre volt előttünk.

Egy ismerős sárga német vashajó is feltűnt mögöttünk. MANGO a neve, a fiatal házaspár több éve úton van a két kisgyermekükkel. Legutoljára Szamoán, előtte Bora Borán találkoztunk velük. Mindenhol ismerősök...

- Bálna! - kiáltotta Csaba. Mindenki azonnal felrohant a fedélzetre. A bejárat előtt feltűnt két púposbálna a hajó mögött. Mi ekkor már motoroztunk, és csak a hajómotort kellett üresbe tenni. A bálnák lassan alig 50 méter távolságban elúsztak mellettünk a víz felszínén. Nagy élmény ilyen közelről látni ezeket a hatalmas, 25-30 tonnás állatokat. A hosszúszárnyú bálna jellemzően kíváncsi természetű, és egyáltalán nem fél a csónakoktól és hajóktól. Lassan úszik, s egy átlagos, 3-9 perces lemerülés után 4-8 kilégzés következik 15-30 másodperces időközönként. A jellegzetes hang mellett 2,5-3 méter magas, viszonylag széles páraoszlop jelzi a kilégzést. A bálnák ezek után lassan távolodtak, mi pedig folytattuk utunkat a horgonyzóhelyünkre.

Niuatoputapu sziget jelentése 'a legszentebb kókuszdió'. A 2009-es cunami a sziget egy részét elpusztította, 9 ember meg is halt. Pusztításának nyomai két év elteltével még mindig láthatóak.

Mi csupán egy éjszakát töltöttünk itt: napközben körbejártuk a szigetet, ahol három faluban összesen 800 ember él. Ezt követően átdingiztünk egy közeli lakatlan szigetre is, ahol sznorkereztünk és kókuszdiókat nyitottam a csapattal.

 

Vava'u szigetcsoport

A Vava'u szigetcsoporthoz 180 tengeri mérföld vitorlázás után értünk el, amit egy nap és nyolc óra alatt tettünk meg gyenge szélekben. Útközben most is láttunk púposbálnát. Szombat este érkeztünk meg a szigetcsoport központi kis városába, Neiafuba. A város öble tele van vitorlásokkal. Részben mert ez a hely a Moorings charter központja, ami az egyetlen vitorlás chartercég a környéken. De amúgy is ez a legnépszerűbb vitorláshely Tongán: körülbelül ötven gyönyörű szigete van barlangokkal, aranyhomokos tengerparttal és nagyon jó merülőhelyekkel. A púposbálnák nagyon gyakran beúsznak a szigetek közé, és itt akár lehet velük együtt úszni is.

Mi két nap alatt hét szigeten álltunk meg. A szigetek között gyakran csak néhány száz méter van, könnyű itt vitorlázni, és nagyon sok jó, védett horgonyzóhelye van. A Moorings kiadott egy részletes tájékozató füzetet, ami az összes (42) ajánlott horgonyzóhelyet leírja s részletes térképekkel be is mutatja. Ezt a füzetet használja itt minden vitorlázó.

Több ismerős jachttal is találkoztunk a Vava'u szigetcsoportnál. Nagyon jó barátaim, a román Marius - aki már a harmadik földkerülésénél tart -, és felesége, Catalina is mellettünk horgonyzott.

 

Ha'apai szigetcsoport

Szeles időben indultunk el dél felé, a Ha'apai szigetcsoport irányába. Gyakoriak voltak a squallek. Az alapszél is Bf. 5-6-os, a maximum széllökés 29,5 csomó volt. Egész éjjel vitorláztunk, és korán reggel a napfelkeltében megpillantottuk az első szigetet, Ha'anot, ahol le is horgonyoztunk piheni, úszkálni, sznorkerezni és sétálni az aranyhomokos tengerparton.

Délután a szomszédos Lifuka szigethez vitorláztunk, ahol horgonyon töltöttük az estét. Másnap reggel bementem a közeli Pangai falu hivatalaiba, és elintéztem a hivatalos ügyeket. Tongán minden szigetcsoportnál be- és ki kell jelentkezni. Ez néha drága, de leginkább bürokratikus, és el szokott tartani akár 1-2 óráig is.

Itt ismerkedtem meg egy elsüllyedt vitorlás tulajdonosával. 2011 augusztusában egy éjszaka bóján álltak a Palmerston-szigetnél, mikor egy 10-15 csomós szélben leszakadt a bójájuk, korallzátonynak ütköztek és percek alatt elsüllyedt a hajójuk. A nő két hónap eltelte után is az események hatása alatt volt.

Mindenkinek csak ajánlani tudom, hogy minden esetben, amikor bójára áll, tesztelje azt: hátramenet gázzal 2,000-2,500 fordulaton 1-2 percig. A Karibon is hallottam hasonlóan pórul járt magyar hajókról.

 

Nuku A'lofa

Ha'apai szigetcsoport utolsó általunk meglátogatott szigete Uoleva volt. Nagyon híres a csodálatos és nagyon hosszú aranyhomokos strandjáról és víz alatti világáról. Hatalmas, ép korallmezői és a halrajai miatt igazi búvárparadicsom.

Innen indultunk el késő délután eleinte gyenge szélben, ami folyamatosan erősödött Bf.6-ra. Telihold volt éjszaka, és én nagyon szeretek ilyenkor vitorlázni. Bereffeltük a vitorlát egy kicsit a kényelem miatt, így a közepes squallek mellett is folyamatosan tudtuk tartani a 6-6,5 csomós átlagsebességet.

Napfelkeltekor megpillantottuk a közeli kis szigeteket, jelezve a kéthetes Szamoa-Tonga vitorlásút közeli végét. Gyorsan eltelt most is!

- Bálna - kiáltja Csaba.

Mögöttünk kétszáz méterre két bálna ugrott ki a vízből, szinte egyszerre, és teljes testükkel kiemelkedtek a vízből. Átvettem a kormányt, és mindenki elkezdett fényképezni... Lassítottam a hajót, az orrvitorlát betekertem. A két bálna még 3-4 alkalommal kiugrott a vízből, én ilyet még nem láttam!

Néhány perc elteltével közelebb értek és észrevehettek, mert már nem ugrottak ki - kicsit változtatták az útirányukat, és a vízfelszínhez közel párhuzamosan úsztak velünk. Az egész csapat még órákig a bálnák hatása alatt volt.

Tonga a legjobb bálna-megfigyelőhely a Csendes-óceánon június és november között, így nem véletlen, hogy eddigi 14 hónapos utunk során ezen a túrán láttuk messze a legtöbb bálnát.

Nuku A'lofaig 126 tengeri mérföldet vitorláztunk, és ezt körülbelül 22 óra alatt tettük meg. Ebből legalább egy óráig bálnákat figyeltünk meg, és közel 3 órán át lassan motoroztunk be és ki a szigetek, a zátonyok között.

Tonga központi szigete Tongatapu, ahol a főváros, Nuku A'lofa is található. Csütörtökön délután érkeztünk meg ide, és a szemben lévő csodálatos kis Pagaimotu királyi szigeten horgonyoztunk le. Ez a legszebb horgonyzóhely ezen a környéken, és a legnépszerűbb vitorlás találkozási pont. Itt található a BIG MAMA nevű étterem és bár, amit igazából csak a jachtosok látogatnak, de így is jól megél! Érdekesség, hogy a tulajdonos - aki a királyi család tagja - ajándékba kapta ezt a szigetet a királytól.

 

Vitorlázz velünk!

A 'Csendes-óceán átvitorlázása 2011-12' projektünk 2012. február 15-én ér véget Sydneyben. Csatlakozni folyamatosan lehet hozzánk 2-3 hétre, vagy akár 1-2 hónapra is.

Tapasztalatom szerint a Csendes-óceánra minél hosszabb időre érdemes jönni, hogy legyen idő átállni a szigetek tempójára. Vannak túráink kezdő vitorlázóknak és tapasztalt tengeri vitorlázóknak is.

Mit kínálunk?

Sportvitorlázás, azaz folyamatosan arra törekszünk, hogy a hajóból és a vitorlákból kihozzuk a maximumot. (Amikor viszont nincs szél, és például oda kell érni a következő szigetre a repülőt elérni, akkor természetesen motorozunk!) Óceáni (néha tengeri) körülmények között hosszabb időtartamú vitorlástúrák. Minimum 2-3 hetes utakat szervezünk, azonban erősen ajánlott minél hosszabb időszakra csatlakozni hozzánk. Speciális óceáni vitorlás tapasztalat- és mérföldgyűjtés a tengeri képesítésekhez (a RYA-hoz, a Magyar Vitorlás Szövetség Yachtmaster képesítéshez, a Magyar Hajózási Felügyelet, Tengeri Osztály által kibocsátott képesítéshez, a szlovák képesítéshez stb.) Lehetőség van tanfolyam jellegű tanulásra is a hajón különleges gyakorlatokon keresztül, személyre szabottan (pl. éjszakai 'váratlan ember a vízben' gyakorlat). Egzotikus és különleges helyszínek/szigetek meglátogatása és megismerése, ahova turisták nem járnak


Nagyon figyelünk arra, hogy a legényég vitorlás tapasztalata ne legyen alacsonyabb, mint a vitorlástúra (vagyis az adott óceáni szakasz) nehézégi foka. Én vagyok a hajón a kapitány, és az utolsó szó az enyém, azonban ezzel szinte soha nem kell élnem. Az ügyeletes legénység vezeti, kormányozza a hajót és állítja a vitorlát. Ha azonban bizonytalanok egy helyzetben vagy bármilyen kérdés merül fel, akkor természetesen szívesen segítek.

 

Békét és Szelet!

Méder Áron,

Pagaimotu sziget, Tonga Királyság, Csendes-óceán

www.meder.hu

További képek a galériában. 

Méder Áron