BérbeadásNincs is abban az elgondolásban semmi rossz, hogy az igen drága sportnak a bevételi oldalára is tegyünk valamit, de el kell gondolkodni néhány szabály betartásán. Persze mondhatnánk azt, hogy senkinek nem okozunk ezzel kárt. Nem is, kivéve az államot és a szabályosan charterezőket. A „fekete charter" igen nehezen megfogható a hatóság oldaláról. Egy dolog szúrhat szemet ellenőrzéskor, mégpedig az, hogy a hajólevélben feltűntetett tulajdonos nincs a hajón. (hacsak nem személyzettel adta bérbe a hajót, ami még rosszabb, mert itt már nem hajó bérbeadásról, hanem személyszállításról beszélünk)

Először tisztázzunk néhány fogalmat:

hajózási tevékenység a vízen történő személyszállítás és árufuvarozás, más úszólétesítmény vízen vontatással, tolással vagy mellévett alakzatban való továbbítása, továbbá úszólétesítménynek a vízen egyéb célból (pl. halászat, kutatás, vendéglátás, munkavégzés) való működtetése, ide nem értve a kedvtelési célú hajózást;

vállalkozási tevékenység: az a rendszeres gazdasági tevékenység, amelyet a magánszemély, illetve a jogi személy vagy egyéb szervezet saját nevében és kockázatára üzletszerűen végez,

vállalkozó: a magánszemély, ha belföldön saját nevében és kockázatára az egyéni vállalkozóról szóló törvény szerinti egyéni vállalkozói tevékenységet végez és az egyéni vállalkozók nyilvántartásában szerepel, továbbá az az egyéb magánszemély, akinek a tevékenységét törvény vállalkozási tevékenységnek minősíti, valamint a jogi személy, egyéb szervezet, amely rendszeresen üzletszerű gazdasági tevékenységet folytat,

Adóalany: az a jogképes személy vagy szervezet, aki (amely) saját neve alatt gazdasági tevékenységet folytat, tekintet nélkül annak helyére, céljára és eredményére

Gazdasági tevékenység: valamely tevékenység üzletszerű, illetőleg tartós vagy rendszeres jelleggel történő folytatása, amennyiben az ellenérték elérésére irányul, vagy azt eredményezi,

és annak végzése független formában történik.

A kicsit hosszúra nyúlt fogalom meghatározás után szerintem egyértelmű, hogy ha én a hajómat pénzért (vagy más előnyökért) bérbe adom, gazdasági tevékenységet végzek, ami adóköteles, függetlenül attól, hogy ki van-e váltva a vállalkozói engedélyem, valamint hajózási tevékenységet végzek, ami hajózási engedély köteles.

Aki szabályosan szeretne charterezni, két dolgot tehet. Az egyik, hogy alapít (vagy kibővít egy már meglévő) vállalkozást erre a tevékenységre, keres egy hajózási üzemeltetési vezetőt és belevág. A másik, hogy keres egy már működő charter céget és vele köt üzletet. Ebben az esetben a charter cég „beveszi" a flottájába a hajót és saját neve alatt működteti. Ez a „bevétel" komoly feltételeket tartalmazó szerződésen alapul, ezért ajánlom azoknak, akik ezt választják, hogy keressenek meg egy független hajózási üzemeltetési vezetőt vagy hajózási joghoz értő ügyvédet, nehogy kiszoruljanak a saját hajójukból.



Kenyeres Márta

Kenyeres Márta