Nemrég még arról elmélkedtem, hogy milyen keveseknek adatik meg ez a lehetőség, és azzal, hogy sikerült bekunyerálnom magam egy hajózásra, máris érezhetően megnövelte az egómat. Ezek meg csak úgy lemennek?
Na mindegy...
Lássuk a sztorit ahogy a résztvevők elmondják:
 
Ránky Péter a szavak embere. Nem is nagyon ír mondatokat. 

Telefon csörög-Adorján-Szia!- Mi van?- Ráérsz?- Magas a Sió!- Na és?- Menjünk le!- Ok!- Mikor indulunk?- Csütörtök fél hat!- Ok? Igen, mi kell gumicsónak, kis motor, nagy motor, üzemanyag, olaj, tölcsér, evező, pumpa, vízhatlan, gumicsizma, mentőmellény, horgony, kaja, laposüveg, fényképezőgép, térkép, telefon gps tracker... Készülődés. Szerda: irány Siófok, Vízügy, Vízrendészet, Zsilip, mindenki segítőkész, Sió térkép beszerzés Kiliti Sójanézés, Épülő Kisfaludy Gőzös mellet ok a sója.
Este: Csónak fel az autótetőre- Hedda kajakészítés- lefekvés- alvás- röviden.
Csütörtök- öt óra vekker- kávé-borotválkozás- sz...., jéger alsó-sok ruha- beöltözés-fél hat - autó- Akarattya-M7-Siófok Kiliti- sójatér behajtás.
 
 
 
Kiliti-Őrzővédő-Jó reggelt-lepakolás-csónak a vízre - bepakolás a csónakba-kutyás nézelődő sok sikert kíván-kis motor beránt-megyünk- Heddának integetünk-Milyen sebességű a sodrás?-mennyivel megyünk?- gps mérés-8,5 km/ó-Keselyüs 120 km- mikor érünk le- hideg van- kesztyűt is kellet volna hozni- nem baj-mentőmellény a fenekem alá a hideg miatt- megyünk- oldalt csak gát- beszélgetünk- hattyúpár előttünk- úsznak- repdesnek- Siójut- motor leáll- üzemanyagtöltés- nagy ragadozó madarak a fákon- haladunk-Mezőkomárom- híd- Ozora -Pippo vára- fényképezünk- Gerő megtudta, hogy mit teszünk- hív- elmondjuk- haladunk- szerinte nem érünk ma Keselyüsre- van hálózsákotok- nincs- odaérünk! -mennyi a sebesség? - 8km/ó- számolgatás-gyorsítsunk- motorcsere- sebesség 12km/ó-kajáljunk- előtte laposüveg- jól megyünk- hideg van- nem süt a nap- erős szembeszél-hideg-nem beszélgetünk- oldalt pecások-Simontornyát látjuk-haladunk-oda fogunk érni időben- Pálfa- látjuk Beloiannisz útján végzett láncfűrészes fakivágásokat- Sárszentlőrinc-kisüt a nap- együnk még egy szendvicset-melyik az enyém? -egyed-van egy söröm- hideg van-nem kell- Kölesd-biciklisták a gáton-integetnek- vízügyesek is-Sióagárd-süt a nap-sör-Süsit hívom- nem veszi-újra hívom-kössetek ki a Palánkai hídnál a kajaktelepen, mert Keselyüsi zsilip zárva-ok- fél hat-gyere ki a palánkai hídra- nem érek rá-kár-szembejövő ifjú kajakosok-integetünk- híd a 6-os út alatt-lassan megérkezünk- kajaktelep-stég-döntünk-itt kiszállunk-stég-kikötés, kiszállunk-helyi edző üdvözöl-segít-végre megérkeztünk-105 km-kipakolunk-csónak ki-várunk Heddára, aki autóval jön értünk-csónak fel a tetőre-bepakolás--autóval indulunk vissza-lassan haladunk vissza 65-ös úton - Sióagárd- Zomba-Kéty-Harc-Hőgyész-Siófok-Akarattya- végre-levesszük a csónakot-fél kilenc-irány a házba-hideg van-begyújtok-levetkőzés-vízhatlan-polár-nadrág-jégeralsó- pizsama-ágy-alvás.
 
 
 
Lettner Adorján a projekt szellemi atyja, megszállott hajós. Ezt a kis görnyedést csupán előjátéknak tekinti az idei nagy tervéhez: körbehajózni a Balatont egy kishajóval. Mi ebben a különös? A hajó, ami 45 kg-os önsúlyával épphogy elegendő felhajtó erővel rendelkezik Dóci szállításához. De erről majd máskor…
Engem már gyerek korom óta foglalkoztat a gondolat, milyen jó lenne egyszer a teljes Balatoni vertikumot végighajózni, mert azért az tudni kell, hogy a Balatonhoz szervesen hozzátartozik a Sió, hiszen az is a Balaton vizéből van.
Ahogy teletek az évek, úgy maradt el a megvalósítás, részben a lustaság, de főleg a Sió hajózhatatlansága miatt.

Március 23-án körülnéztem a ház körül és megnéztem, mi minden van, ami egy ilyen hajókázáshoz kell és megállapítottam, hogy szinte minden van. Van egy 3 méteres gumicsónak, vannak kis motorok és ami még kell, az könnyen beszerezhető. És ami még nagyon fontos, egy jó partner, aki mindenre kapható, hasonlóan mint én. Nem kellett sokat gondolkoznom, a szomszéd utcában lakik Ránky Peti, akit felhívtam telefonon és az igen után már össze is állt a csapat.
 
 

Említésre méltó, hogy igazából nagyon sokat nem lehetett látni, mert a víz szintjéről nézve a gát eltakart szinte mindent. Kikötni sehol nem lehetett volna, ezért vittünk két motort, hogy egy esetleges motorhiba (csavar sérülés) esetén ne kelljen tehetetlenül csurogni a vízzel tovább. Hajóval egyáltalán nem találkoztunk, kivéve a szekszárdi kajakosokkal az út végén.

Megállapítottuk a hajózás során, hogy a Sió-csatorna mennyi, még fel nem tárt lehetőséget hordoz magában, például a víz megtartása zsilipek segítségével, hogy hajózhatósága hosszabb időszakokra lehetővé váljon mind túrázók, mind sportolók részére - természetesen megfelelő kikötési lehetőségekkel, infrastruktúra kialakításával.

Nagyon szép emlékekkel tértünk haza, örülünk, hogy sikerült a túránk!

HURRÁ MEGCSINÁLTUK! CSAK MI NYUGDÍJASOK!

Lettner Adorján és Ránky Péter
 

Gerő András