A nemzetközi jégvitorlásversenyek sajátossága, hogy az időpontot már jó néhány hónappal előre fixáljuk, míg a helyszín az utolsó pillanatig bizonytalan, azt konkrét jégviszonyok és időjárási előrejelzések alapján általában az esemény kezdete előtt egy-két nappal választjuk ki.
 
 

Az IDNIYRA (Nemzetközi DN Jégvitorlás Versenyszövetség) alelnökeként feladatom a lehetséges helyszínek felkutatása és a szervezet elnökével közösen a döntés meghozása az esemény helyszínéről.

Jégkereső utunkra február 24-én, hétfőn reggel indultunk hármasban, édesapámmal és fiammal közösen. Első célpontunk a lengyel-belorusz határon található Siemianowka-tó volt, ahol a tavalyi EB-t befejeztük. Némi szkepticizmussal indultunk útnak, hiszen itthon már a +15 C-t verte a hőmérő és Lengyelországból is elég rossz híreket kaptam. Fel voltunk készülve arra, hogy Finnországig meg sem állunk.

Késő este érkeztünk a tótól nem messze fekvő Narewkába, ezért aznap már nem mentünk ki a tóra. Az éjszaka fagyott ezért arra számítottunk, hogy elfogadható jégviszonyok lesznek. Reggel valóban kemény, kb. 25 cm vastag jégpáncéllal borított tavat találtunk. A jég egyben volt, nagyobb rianások sem voltak, azonban a jég felülete elég egyenetlen volt. Nem nagy baj, csak kellemetlen, jót tesz a veseköveknek. Az időjárás előrejelzés nem volt valami jó, meleget és esőt ígértek. Tartalék helyszínnek azonban jó lesz.

A Mazuri-tavak felé nem vettük az irányt, mert onnan nem kaptunk jó híreket, és abban maradtunk az IDNIYRA elnökével, Jörg Bohn-nal, hogy azt a helyszínt ő nézi meg a döntés előtt.
 
 

Még a délelőtt folyamán továbbindultunk Litvániába. A cél a Siauliai melletti Rekivos-tó. Délutánra értünk oda. A nap már magasan járt és meglehetősen melegen tűzött. Ez meg is látszott a jég felszínén, amely kissé kásás volt és meglehetősen lassú. Egyébként a körülmények meglehetősen hasonlítottak a Siemianowkán tapasztaltakhoz. Még egy tartalék helyszín.

Közben Hamrák Peti és Hegyi Marci már Észtország felé járt. Mi is elindultunk utánuk. Az estét már Pärnuban töltöttük. Reggel megnéztük a Balti-tenger jegét és egészen jó, sima jeget találtunk. Ugyan a jégre jutás kissé körülményesnek találtatott. Továbbindultunk hát Haapsaluba.

Itt ideális körülményeket találtunk a verseny megrendezéséhez. A Haapsal- öböl teljesen befagyva, sima, 35 cm vastag jég. Rianás sehol. Gyorsan össze is szereltük a jégszánokat és csatlakoztunk Petihez és Marcihoz egy gyors edzésre. Az örömbe némi üröm is vegyült, mert az ideális körülmények ellenére fiamnak sikerült megtalálnia az egyetlen nyílt vizet, ahova sikeresen benavigált és némileg lezúzta a jégszánkóját.
Este javítás, laminálás és készülődés a következő napra.

A döntés napján meglehetősen erős lobbizás volt a lengyelek részéről, hogy mégiscsak maradjunk Lengyelországban, de végül csak győzött a józan ész, hiszen Észtországban sokkal jobb körülmények voltak és az előrejelzés is kedvezőbb volt.

Tehát a 2014-es DN VB/EB helyszíne Haapsalu/Észtország.

Szombat estére meg is érkezett a mezőny, megtörtént a regisztrálás és megtartottuk a megnyitót.
 
 

Másnapra esett egy kis hó és elég rossz látási viszonyok között kezdtük meg a versenyt. A C flotta egy futamot futott, de a gyenge látási viszonyok miatt ezt is megóvták és később törölték.

Hétfőn a köd miatt az orrunkig sem lehetett látni, így aznap nem volt futam.

Kedden reggel szép idő fogadott, jó látási viszonyok, 1,5 – 6 m/s-os szél. Az A és B flottának 3-3 futamot, míg a C flottának 2 futamot sikerült rendezni.

Másnap gyönyörű napsütésben 3-4 m/s-os szélben versenyezhettünk. 4-4 futam az A és C folláknak és 3 futam a B flottának. Ezzel teljesítettük a világbajnokságra előírt futamszámot. Este díjkiosztó és vacsora, valamint regisztráció az EB-re. Képeket az alábbi linken találhattok

Eredmények:
Világbajnok: Karol Jablonski, P-36
II. helyezett: Michal Burczynski, P-114
III. helyezett: Tomasz Zakrzewki, P-55

Magyarok:
Hamrák Péter (M-53) – A flotta 10. helyezett
Hegyi Márton (M-50) – B flotta 17. helyezett
Pataki Attila (M-100) – C flotta 20. helyezett
ifj. Pataki Attila (M-101) – C flotta 46. helyezett

2014. március 6. csütörtök, az Európa-bajnokság első napja.

Kimentünk a jégre és délig vártunk a szélre. Délután változó irányú szélben az A flotta 3, míg a B és a C flotta 2-2 futamot futott.

Az utolsó napon erős szélben vitorláztunk. A jégszánok 100 km/h körüli sebességgel száguldottak. Viszonylag hamar lementek a maradék futamok, így minden flottánál megvolt a 7-7 futam.

Délután eredményhirdetés, vacsora és irány haza.
 
 

Eredmények:
Európabajnok: Karol Jablonski, P-36
II. helyezett: Vaiko Voorema, C-6
III. helyezett: Ron Sherry, US-44

Magyarok:
Hamrák Péter (M-53) – A flotta 15. helyezett
Hegyi Márton (M-50) – B flotta 2. helyezett
ifj. Pataki Attila (M-101) – C flotta 15. helyezett
Pataki Attila (M-100) – C flotta 20. helyezett


Részletes fényképes beszámolót az útról ITT találhattok.


Pataki Attila
M-100

IDNIYRA Vice-Commodore
Magyar DN osztályszövetség elnöke

Pataki Attila