A várható viharos erejű szél miatt halasztották a rajtot, végül 16 nap késéssel 2013. 10. 29-én 9:19-kor elindultak. Ám az első nap eseményei, ahogy ez talán az első nap számlájára írhatóan akár várhatónak is tekinthető, aztán igen negatívra sikeredtek.

1. Stan Maslard (FR-850/proto/FANA'O) - autopilot probléma. Megjavította, újrarajtolt, majd rig probléma miatt újból visszament.

2. Annabelle Boudinot (FR-791/p/BOURLINGUEUR) és Craig Horsfield (ZA-587/series/PEPEN) - ütköztek nem sokkal a rajt után. Annabelle hajója gyorsan javítható volt, így ő újraindult.

3. Arnaud Etchandy (FR-739/s/ADELAIDE II) - felhúzókötél probléma (?).

4. Bert BOSSYNS (BE-821/s/Netwerk) - solent (orrvitorla) szakadás. Egy hullám egy nagy faágat csapott a hajójának.

5. Bruno Simonnet (FR-744/s/El Nono) - karsérülés

6. Carlos Lysancos (ES-431/p/Reyno de Navarra) - egyelőre ismeretlen okból

7. Arthur Leopold-Leger (FR-709/p/Delcroix) du. 6-kor aktiválta a vészjelző bójáját,

árbocvesztés és lékesedés miatt. Kimentették, a baleset oka egyelőre ismeretlen.

8. Jeffrey Mac Farlane (US-759/p/) árbocvesztés 31-én reggel 6-kor. URH rádión jelentette, és kért mentést. 8:50 körül Jeffrey hajójához meg is érkezett a segítség...

Van B-terv!

A szél-előrejelzések egyre durvább szeleket mutattak, ezért 30-án délelőtt a rendezőség úgy döntött, hogy a flottát a 'B' tervnek megfelelően Sada kikötőbe (Spanyolország, La Coruna közelében) irányítják, mivel a csapat végén lévőket veszélyeztetné a Finistere-foknál november 1-én és 2-án várható újabb viharos szembeszél. URH rádión értesítették erről a versenyzőket, és mindenkitől visszaigazolást kértek.

Folyamatosan erősödött a szél, 31-n dél körül azt tanácsolták a csapatnak, hogy tartson délre, majd estefelé lefújták a versenyt: mindenki menjen a legközelebbi kikötőbe, lehetőleg Gijonba (Spanyolország északi részének közép-tája).

 

 Az eddig megtett út (most mindenki Gijónban van)

Eközben a Felicity-n... 

Áronhoz csak másnap reggel jutott el ez a hír, ő egész éjjel úgy vitorlázott, mintha verseny lenne: a körülmények engedte legnagyobb vitorlafelülettel, ami mellett aludni nem lehet, hisz bármelyik pillanatban szükségessé válhat a vitorlák csökkentése, vagy egyéb azonnali beavatkozás. Reggel 8 után tudta meg, hogy Gijon-ba kell mennie, akkor Sada kb. ugyanakkora távolságra volt.

Áron beszámolója szerint sok apróság miatt vesztett időt (az ütközött hajók kikerülése, éjszaka halászhajók kerülése, spinnaker felhúzójának csomója kioldódott, autopilotja többször nem működött), de Sada felé már mellészegült a szerencse, jó széltaktikát választott, és a középmezőnyből jóval előbbre kerülhetett volna, hacsak...

 

... Gijon-ba este kilenckor érkezett a kikötő elé, szinte egyszerre mintegy kéttucat hajóval együtt, s mivel Áron autopilot nélkül korlátozott manőverképességű volt, kénytelen volt előreengedni a többieket, így végül éjjel kettőkor jutott révbe. Az autopilotjának egy műanyag alkatrésze törött el, és egyik merevítő drótkötelének elpattant egy szála. Most ezek javítása folyamatban van, míg az idő alkalmassá nem válik, hogy átvitorlázzanak Sada-ba (jó egynapi „járás").

 

 

 

Biztató döntések

A 2013.11.05.-én tartott eligazításon a szervezők két fontos döntést jelentettek be, amelyek kiutat jelenthetnek a jelenleg kilátástalannak tűnő helyzetből:

1. Ma este 18-kor konvojban elindulnak Sada marinába (közel 70 hajó).

2. A verseny csak egy szakaszból fog állni:

Sada - Pointe-à-Pitre, rajt november 11/12-én!

Azaz a nemrég még 3 szakaszra bontott versenyből kimarad a Lanzarote-i (Kanári szk.) megálló. A versenyzők tapssal üdvözölték e bejelentést. E salamoni döntés orvosolhatja a nagyon késői érkezésből származható problémákat, és persze sok újat is felvet. Sok barát és hozzátartozó tervezte, hogy Lanzarote-ba repül segíteni a felkészülésben, vagy csak úgy (hisz nem rossz hely az). Nos, ők hoppon maradtak. A döntést mindenesetre segítette, hogy a nagy késés miatt a találkozások zöme amúgy is meghiúsult volna, hisz többségük repülőjegye nem módosítható... Ezen kívül megadták a versenyzőknek a Kanári-szigeteken a 72órás megállás lehetőségét (műszaki vagy egyéb okokból). Ezek jó döntésnek látszanak...

2013. 10. 05. 14:00

 

Videó a gijóni fogadtatásról:


Mini Transat : Bienvenue à Gijón by minitransat

A verseny itt követhető, és visszajátszható

További képek Áron fotóalbumából 

Méder István