Április 2-án került sor arra, hogy a modellvitorlázók népes tábora nekivágjon megkerülni a Pécsi-tavat szárazon és vízen egyaránt. Vannak hagyományai a műfajnak, a horvátok Rogoznicán rendeznek RC túraversenyt az IOM hajóknak, itthon Beliczay Péter a Lágymányosi-öbölben bonyolít évről évre sikeres túraversenyt a 80 cm alatti modellvitorlásoknak.

A Pécsi Ércbányász Modellező Klub és az Orfűi Vitorlás Egyesület példa értékű együttműködésének köszönhetően megszületett az első tavi rendezésű, nyílt rendszerű modellvitorlás túraverseny, melyre már az első alkalommal 35 hajó nevezett.
A Pécsi-tó talán a legoptimálisabb terepe a modellvitorlás túraversenyzésnek. A tó elég nagy ahhoz, hogy a regatta, a régió legnagyobb túraversenye legyen, de nem olyan nagy, hogy a versenytávon, az adó vagy a vevő akkumulátora lemerüljön. Persze ehhez az is szükséges, hogy rendben legyen a felszerelésünk és megfelelő időt töltsük a telepeket. Amióta elkészült a tó körüli bicikliút, amely közvetlenül a parton található, lehetőség nyílt a modellvitorlás túraversenyzésre.

A szervezők nyílt versenyt hirdettek, három kategóriában. A 70 centiméter alatti testhosszúságú hajók az A kategóriában versenyeztek, ide tartozott a népszerű Micro Magic is. A B kategória, a 70-100 centiméter testhosszúságú hajókat tömörítette, itt az E és IOM hajók voltak többségben. A „csúcsragadozók" a C kategóriát foglalták el, melyben az M és 10-es osztály hajói vitorláztak.

A versenynek több célkitűzése is megvalósult. Összehozta a különböző modellvitorlás osztályokat egy közös versenyen. Erősítette a modellhajós túravitorlázás intézményét. Megteremtett egy évről évre kiírt versengést, mely szerint, ki tudja modellvitorlással a leggyorsabban megkerülni a Pécsi-tavat. (A precizitás érdekében a rendezők rögzítették a bóják pozícióját, hogy minden évben ugyan oda lehessen telepíteni a pályajeleket.) A kihívás előrevetítette annak a lehetőségét, hogy a versenyzők, a téli holt szezonban olyan hajót fejlesszenek (vagy szerezzenek be), amivel a lehető leggyorsabban teljesíthető a most kijelölt versenytáv. Persze télen nem elegendő a hajót tuningolni, magunkat is fitt állapotban kell tartani, hiszen az egyre gyorsabb hajó, egyre gyorsabb „kapitányt" igényel. A hajót a parton követni kell! A hajóosztályok szerinti értékelés is domináns volt és marad is, hiszen a lassabb hajók és lassabb versenyzők között is élvezetes csatákat hozott a viadal.

A tókerülés alapidejét ifj. Csóka László (HUN 23) állította be, monumentális 10-es osztályú, Waliczky-féle karbon hajójával mindössze 1 óra 23 perc 33 másodpercre volt szüksége, hogy célba érjen. Az abszolút befutási sorrend első három helyén C kategóriás hajók jöttek, másodiknak 22 másodperccel lemaradva idősebb Csóka László (HUN 22) ért célba, megelőzve a késve startoló Kiss Miklóst (HUN 25).
A B kategóriát, a százhalombattai Forrai Csaba (HUN 31) nyerte új Picanto hajójával, 1 óra 32 perc 15 másodperces idővel. Második a soproni Horváth Zsolt (HUN 69) lett, míg a bronzérem az orfűi Székely Antalhoz (HUN 177) került.

A legkisebbek versenyét 2 óra 26 perc 31 másodperc idővel Tokodi Zoltán (HUN 80) nyerte Micro Magic típusú hajóval. Ezüstérmes az újonc orfűi Horváth Zsolt (HUN 24) lett, megelőzve a szintén kölcsönhajóval induló Balas Dánielt (HUN 23).
Az utolsóként befutott hajónak 3 óra 30 perc 49 másodperc időre volt szüksége, hogy a közel 5 kilométeres távot abszolválja.

 

dr. Bodnár Imre