A szárazföldi programok után március 10-én rendezték a New Zealand Herald In Port Race-t. A gyenge, változó irányú, foltos szélben lebonyolított futam már a rajtnál izgalmasra sikerült: a Mapfre és a Scallywag tiszta rajtja mellett a Brunel a maradék 3 hajót kiszorította a bójánál, ezzel látszólag el is döntve a versenyt – ám az első szakasz felső harmadánál a szél teljesen elállt, így a mezőny hátsó fele új esélyt kapva lekerülhette a két addig vezető hajót. Többszöri helycserék után a 2 körösre rövidített pályán a fej-fej mellett haladó AkzoNobel és Dongfeng közül a szél keresgélésből végül az utóbbi jött ki jobban, megnyerve a futamot az Akzo és a harmadik helyen befutó Mapfre előtt.

Az in port futam izgalmai azonban elenyészőek ahhoz, ami a VOR vitorlázóira a következő hetekben vár: a nagyjából 7500 tmf-es szakasz Auckland-ből a brazíliai Itajaíba talán a legkíméletlenebb mind közül. A szakasz nagyjából kétharmadában a 3. szakasz után ismét a világ egyik legzordabb vidékén fognak hajózni a jeges, 50-60 csomós szelek és több tíz méteres hullámok uralta Déli-óceánon, útba ejtve minden földkerülő verseny csúcspontját, a Horn-fokot. Hiába kap plusz pontot az, aki először éri el a híres-hírhedt fokot, a tét ennél jóval nagyobb: az elmúlt 2 alkalommal nem minden csapatnak sikerült ép hajóval teljesíteni a szakaszt. 2012-ben és 15-ben is többen kényszerültek kiállni – például a Dongfeng kormányosa, Charles Caudrelier mindkét alkalommal - vagy szenvedtek a helyezésüket befolyásoló komoly sérüléseket a szakaszon a fok előtt vagy közvetlenül utána – remélhetőleg idén jobban bírják majd a hajótestek, árbocok és vitorlák a megpróbáltatásokat…

A dupla pontot érő szakasz rajtja előtti napokban a csapatok egyöntetűen a legextrémebb szavakkal nyilatkoztak a rájuk váró kihívásokról: a Dongfeng igazi kis thrillert készített, a kormányosok a legfontosabb szakaszként említették, és emlékeztetőül előkerültek korábbi versenyek film anyagai is. A küzdelmes időjárás mellett azonban a taktikát sem szabad a csapatoknak elhanyagolni: Új-Zélandot dél felé elhagyva alapvetően nyugat-keleti szélirányú, váltakozó magas és alacsony nyomású rendszerek sorozata várja őket a kijelölt jéghegy határtól északra, ahol a navigátorok feladata minél jobban eltalálni a magasságot, hogy minél erősebb szélben, de épségben tartva vezethessék a csapatok a hajókat. A Horn-fok után a flotta észak felé fordul, ahol ugyan fokozatosan javul az időjárás, de Argentína, Uruguay, majd Brazília part menti szélviszonyai kiszámíthatatlanok lesznek. Döntési helyzet elé állítja őket majd a Falkland-szigetek kerülése is, valamint fenyegetheti őket az Andokban kialakuló Pampero, mely hirtelen lecsapó vihar cellákat hozhat.

A március 18-i rajt tökéletes időjárásban indult napsütésben, 20 csomó körüli széllel. A Waitemata-öbölben megtett kör után a Mapfre vezette a mezőnyt a növekvő szélerősségű éles menetben. Új-Zéland Keleti-fokjának elhagyásával kezdetét veszi a Horn-fok felé vezető déli száguldás a legnagyobb sebesség és a biztonság között egyensúlyozva a következő hetekben.

Hivatalos videok, képek, blog: VOR videok, VOR fotók, VOR blog

Bónusz néznivalók:

Dare to Dream: AkzoNobel - Brad Farrand

Two Minds: Brunel – Kyle Langford, Sandra Folkesson

It gets in your blood 1: Dongfeng - Marie Riou

It gets in your blood 2: AkzoNobel - Brad Farrand

A Volvo Ocean Race híreit a Volvo Autó Hungária támogatásával hozzuk el.

Fotók, forrás: Volvo Ocean Race, Sailing Scuttlebutt