Természetesen ismerem a hajózás minden navigációs fényét, mind a partokon, mind a hajókon is. Ezeket a szabályokat minden hajózó naponta alkalmazza. Sőt, a könyökükön jön ki.

De ki ellenőrzi a "nem hajózók" tevékenységét? Nekik mindent szabad megtenniük egy víziúton? Mert különösen ebben az évben egy új jelenség ütötte fel a fejét az éjszakában. Számtalan, mindenféle színű, jelzőfény szaporodott el a víziútjainkban. 

Megyek a hajóval a felhővel fedett, holdvilág nélküli, teljes sötétségben. Egyszercsak látom, hogy egy hajó (???) jön velem szemben, nade a Titanic nem lehet, mert annak fordítva kellene világítania! Szélesen világít, balról vörös, jobbról zöld látható. Nem villog. Odavilágítok a reflektorommal, és SEMMI!

Talán egy kikötő, de akkor villognia is kellene? Talán egy zsilip bejárat? De a Balatonon ilyen nincsen, egyébként is azok ilyen szélesek nem lehetnek! Lassan közeledek és kiderül, hogy egy-egy karón elhelyezett, erősen világító, színes lámpák vannak ott a vízen! Ez megengedhetetlen!

 

MINDENKIRE, akik a víziutat használják, egyaránt érvényesek a szabályok. Azokat be kell tartani és be is kell tartatni.

A törvények egyike az 57/2011. (XI. 22.) NFM rendelet, közismertebb nevén: Hajózási Szabályzat (HSZ).

Egy-egy fény lehet megemelt fény, összevont fények, oldalfények, árbócfény, farfény, különféle szögekben látható fény, szokásos fény, erős fény, vagy akár közepesen erős fény, megszakítás nélkül kibocsátott fény, jelzőfény, villogó fény, villanó fény, gyors villanó fény, kettős fény, hármas fény, hatos fény, kilences fény, körkörösen mozgatott fény, és ez még csak nem is a lehetséges összes fény, hiszen a HSZ több mint 415 darab helyen ír a fényekről.

A HSZ-ben a színek is rögzítettek, csak fehér fényt, vörös fényt, zöld fényt, kék fényt és sárga fényt lehet alkalmazni, és ezeken kívül semmi mást nem lehet.

Már eléggé megvilágíthattam azt, hogy a fények kérdése nem is egyszerű dolog, ezért nem veszem sorba minden lehetséges fény összes kombinációját, hanem kiragadok csak egyetlen színt, a vöröset, és azok közül is csak a folyamatosan világító - nem változó, és csak az egyedül-magányosan megjelenő lehetőségeket.

1. A HSZ 3.01 cikk, 3. b) oldalfények ...a bal oldalon egy olyan közepesen erős vörös fény, amely folyamatosan világít és 112°30' látószögű, a hajó orra felől nézve a bordasíktól hátrafelé legfeljebb 22°30' szögig látható... Ebből a víziközlekedésben résztvevő megállapíthatja a látott fény alapján, hogy a látott vízijármű merre is megy valójában.

2. A HSZ 3.18 cikk 1. A műveletképtelen hajónak szükség esetén ... éjszaka ... a) két egymás felett kb. 1 m távolságra megfelelő helyen és kellő magasan elhelyezett minden oldalról látható vörös fényt kell viselnie.

3. A HSZ 3.25 cikk - Munkát végző úszómunkagép és fennakadt vagy elsüllyedt hajó jelzései 1. Munkát végző úszómunkagépnek és mélységmérést vagy hidrográfiai, illetve egyéb munkát végző veszteglő hajónak viselnie kell: b) azon az oldalon, amely felől a hajóút nem szabad: éjszaka: egy szokásos vagy közepesen erős vörös fényt...

4. A HSZ 3.35 cikk - Halászattal foglalkozó hajó kiegészítő jelzései, 1. Vonóháló vagy más halászeszköz vízben vonszolásával foglalkozó hajónak az e Szabályzat más rendelkezésében előírt jelzéseken kívül viselnie kell: a) Éjszaka: 2. Halászattal foglalkozó és az 1. bekezdésben nem említett hajó ... azonban a zöld fény helyett éjszaka egy közepesen erős vagy szokásos vörös fényt kell viselnie úgy, hogy az minden oldalról látható legyen.

5. A HSZ 6.22-bis cikk - Hajózás munkát végző úszómunkagép, fennakadt, illetve elsüllyedt és műveletképességében korlátozott hajó közelében 1. Tilos a 3.25 cikkben említett hajó közelében elhaladni azon az oldalon, amelyen a) az a 3.25 cikk 1. bekezdés b) és d) pontjában előírt vörös fényt visel.

6. A HSZ 6.26 cikk - 4. A nyitható hídon való áthaladást a következő jelzésekkel szabályozzák: a) egy vagy több vörös fény: az áthaladás tilos;

7. A HSZ 6.28-bis cikk - Behajózás a zsilipbe és kihajózás abból b) egy vörös fény ... a behajózás tilos, a zsilip zárva;

8. A HSZ 6.28-bis cikk - 2. A zsilipből való kihajózás szabályozása - nappal és éjszaka - a következő jelzésekkel történik: a) egy ... vörös fény.

9. A HSZ A TILTÓ JELZÉSEK, ?.1 Áthaladni tilos ... (lásd a 6.08, 6.16, 6.22, 6.22-bis, 6.25, 6.26, 6.27 és 6.28-as cikket) ... vörös fények (egy vagy kettő).

10. A HSZ II. RÉSZ KIEGÉSZÍTŐ JELZÉSEK ... 2. Kiegészítő fényjelzés ... b) Vörös fény. Például: az öbölbe való behajózás a nyíl irányában tilos.

Találhatunk tehát hivatalosan, legalább tíz, folyamatosan világító, például vörös fényt a vizeken.

Egy illetéktelenül elhelyezett vörös fény ezek közül csak valamelyiket jelezheti.

De csak úgy, szórakozásból nem lehet összevissza világítani! Tilos!

 

Ugyanis:

3.05 cikk – Tiltott jelzőfény és jelzés

 

1. Tilos a Szabályzatban előírt jelzőfényen vagy jelzésen kívül más fényt és jelzést használni, vagy azokat az e Szabályzatban előírt vagy engedélyezett feltételektől eltérően alkalmazni.

A HSZ 3.07 cikk – Világító berendezés, fényszóró, tábla, lobogó stb. használatának tilalma

1. Tilos világító berendezést, fényszórót, továbbá táblát, lobogót vagy más tárgyat használni, ha az tévesen a Szabályzatban előírt jelzőfényként, jelzésként értelmezhető ...

 

A fenti szabályok betartásán felül van még egy utolsó betartandó szabály is.

A HSZ 9.12 cikk - Vízijárművek közlekedése és veszteglése 8.  Kikötőn kívül ... a vízijármű karóhoz kikötve vesztegelhet, a veszteglő vízijárművön lévő adatokat a karón is - tartósan rögzítve vagy jelölve - fel kell tüntetni. A veszteglést követően a karót a mederből el kell távolítani.

 

Én tehát azt kérem ezen fények gyártóitól, a fények elhelyezőitől, hogy NE tegyenek semmilyen fényt a hajózható vizeinkre.

Továbbá kérem a vizeinken működő hatóságainkat is, hogy szerezzenek érvényt a törvényeink betartatásának.

 

Benyovszky Gábor

hivatásos kishajóvezető, oktató