Egy évvel elhalasztották a tokiói olimpiát, ami némi stabilitást jelent az eddigi teljes bizonytalanság után. Persze, csak annak, aki megszerezte részvételi jogot, aki még előtte áll, továbbra sem tud igazán tervezni. A koronavírus azonban egyelőre uralja a naptárat, az olimpia egyéves halasztásán kívül továbbra is teljes a bizonytalanság. Mindenkinek felborult a szakmai és pénzügyi terve, nagyjából a bizonytalanra alapozva lehet újratervezni mindent. A magyar élversenyzők mindezzel együtt pozitívan fogadták a játékok elhalasztását.

„Szerintem nekünk nagyon jó hír, hogy nagyjából pontosan egy évvel halasztják el az olimpiát, hiszen ugyanazokra a körülményekre számíthatunk, amikre eddig is készültünk” – mondta Érdi Mári a hunsail.hu-nak. Plusz egy év felkészülési idővel meg szerintem még erősebben állhat majd a rajtvonalhoz a magyar csapat. Érdi Mári már felépült téli sérüléséből, március eleje óta vitorlázni is tudna. Hazaérkezése után Tihanyban töltött két hetet, ám ezzel nem kerül különösebb hátrányba a vetélytársaihoz képest, hiszen „az ellenfelek sem tudnak most vitorlázni, mindenki otthon ül”. 

Berecz Zsombor az utolsó pillanatig Palma de Mallorcán tervezte átvészelni a krízist, ám miután bejelentették az olimpia elhalasztását, ráadásul ott is betiltották a vízre szállást, ő is és edzőpartnere, a horvát Nenad Bugarin is hazafelé vette az irányt. „Az egész olimpiai mezőnyből, az összes hajóosztályt beleszámítva edzőpartnerem, a horvát Nenad Bugarin és én maradtunk utolsónak”.  Berecz és Bugarin a helyi klub kondi-infrastruktúráján egyelőre szoba-, illetve erkélyedzéseket végeztek a hatóságok által kihirdetett karanténidőszak alatt. Berecz - miután Spanyolországban már letudott 11 nap karantént - a péntek éjjeli Barcelonából való hazaérkezést követően Csopakon a klubjában tölti a kéthetes "piros cetlis", tehát hatósági karantén idejét. A berendezett konditeremben fizikai edzésre nyílik lehetősége, amit persze egyedül végez. A felszerelésének egy része Palmán maradt, más része pedig elindult már Japánba, amit azonban az utolsó pillanatban sikerült visszafordítani, "hiszen oda idén nem megyünk", s így Hamburgban tartózkodik egyelőre. 

"Az olimpia egyéves halasztásával az egyik legnagyobb nehézséget a pótlólagos finanszírozás megszervezése jelenti, nagy kérdés, milyen lehetőségeik maradnak a szponzoroknak, emellett elmaradnak tervezett tesztek is" - mondta a hunsail.hu-nak a magyar finnes világbajnok. A következő időszakban választotta volna ki a tartalék árbócát az olimpiára, valamint a beszerzett új North vitorlák közül a kettőt az olimpiára - ezek most elmaradnak. "Nagyon bizonytalan persze az idei program alakulása is, a vébé meg az Európa-bajnokság várhatóan meg lesz tartva." Berecz szerint minden parton töltött nappal nehezebbé válik felvenni a versenyt vetélytársaival, akik némiképp kedvezőbb helyzetben vannak azzal, hogy jellemzően izolált körülmények között ugyan, de tudnak a vízen tréningezni.

„Azt nem tudjuk egyelőre, mikor lesz a kvalifikációs verseny, az eddigiek alapján jövő tavaszra valószínűsítjük. Van egy újabb évünk készülni, edzeni, meglátjuk, mi lesz ebből” – kommentálta Gyapjas Balázs az olimpia új időpontjáról érkezett hírt. „Mindenképpen jobb, hogy nem lesz kapkodás, hanem lehet tervezni a felkészülést. Lehetett érezni, hogy az olimpia halasztása felé haladunk, csak a bejelentés ideje és az új dátum volt kérdéses." A támogatásuk májusig – voltaképpen az utolsó kvótaszerző verseny, a genovai világkupa fordulóig - volt megalapozva, úgy építették fel, hogy májusig ezt felhasználják és fel is használták. A következő időszak kulcskérdése, hogy nélkülözhetetlenné vált számukra egy új hajó, sőt, az olimpia és így a kvótaszerző verseny halasztása miatt még inkább” „A mostani hajónk a legöregebb a nemzetközi élmezőnyben, de azt gondoltuk, hogy fontosabb edzeni és részt venni a miami világkupa-fordulón, mint új hajót venni. Ugyanakkor nem tudni, mikor lesz a kvótaszerző verseny, viszont minél előbb lépni kellene e téren.”

Ha fél év múlva, a nyár végén vagy a jövő év elején lenne a kvalifikációs verseny, nyilvánvaló, hogy ezzel a hajóval nem lehetne reális eséllyel vízre szállni. „A következő hetekben mindenképpen meg kell oldani, hogy az elhúzódó felkészülésre és a technikai szinten tartásra legyen pénz. Új-Zélandon épülnek ezek a hajók, mielőbb lépni kellene, ha már látszanak a versenyek, és tudjuk, mikorra kell felkészülni, elkezdjük felépíteni a szezont, hogy a fontos versenyekre úgy érkezzünk, hogy már magas szinten vitorlázunk” - mondta az olimpiai kvótára hajtó magyar 470-es egység kormányosa.

Amíg a legfontosabb kérdések eldőlnek, addig is beltéri kondiedzésekkel és biciklizéssel tartják fenn edzettségi állapotukat. „Minden nap bicaj, kondi, sziklát mászunk, próbálunk olyan edzéslehetőségeket keresni, ahol nem érintkezünk másokkal. Jelenleg mindkét hajónk Barcelonában állomásozik, ahogy a motoros és a mikrobusz is, igaz, egyelőre nem néz ki úgy a helyzet itthon, hogy vitorlázni lehetne. Nagyon rosszul jött a vírus, már öt hete edzettünk Palmán és két nappal a vb előtt derült ki, hogy nem lesz verseny, pedig jó formában éreztük magunkat, jól alakultak az edzések és az előverseny is.”

Az is felvetődött, hogy maradjanak, edzőverseny is kinézett, de aztán fogytak a csapatok, „az utolsók között jöttünk el”. A dilemma azon ment, hogy mennyi ideig kellene ott maradni, aztán Majthényi Szabolccsal arra jutottak, hogy mivel több hónapra, fél évre is kellett számítani, és ha egyedül maradnának, akkor edzőpartner nélkül kellett volna készülni. Ráadásul kijárási tilalom alatt ott sem lehet vitorlázni, így kikompoztak és Barcelonából hazarepültek.

A laseres Vadnai testvérek sokáig Horvátországban tréningeztek, de egy bő hete úgy döntöttek, hogy hazajönnek mert Horvátországban esélytelenné vált a vitorlázás. „Három hetes edzőtáborra jöttünk Splitbe, amiből az első kettőben normálisan tudtunk vitorlázni. Ezután bezárt a kikötő és egy Hvar melletti kis szigeten akartuk folytatni az edzéseket, teljesen elszigetelve a külvilágtól, de Hvaron megjelent a vírus így az edző lefújta az akciót” – számolt be Vadnai Benjamin. Splitben folytatták az erőnléti edzéseket, ami naponta egy kerékpáros és egy otthoni "konditermi" edzésből áll. Amennyire tudták, felszerelték az apartmant (lógópad, kézi súlyok, Bosu, gumiskötél, G-flex) és személyi edzőjük, Rácz Levente egyből küldte a módosított edzésprogramot a jelenlévő eszközökhöz igazítva.

„Mint fiatal, fokozatosan fejlődő sportolók, úgy gondoljuk, hogy minél később rendezik meg az olimpiát, annál jobb eredményre számíthatunk és az ehhez szükséges munka mennyiségében és minőségében nem nagyon változik semmi. Ahogy a körülmények engedik, visszatérünk a megszokott edzésprogramra” – vélekedik Vadnai Benjamin. Az mindenesetre mindenképpen jó, hogy eddig kifejezetten a nyári körülményeket vizsgálták az olimpia helyszínén és azokat próbálták a lehető legjobban kiismerni, így a szinte pont egy éves halasztással a sok beszerzett és feldolgozott adat nem vész kárba.

A nacra 17 katamarán osztályban az olimpiai kvótára hajtó Virág Flóra és Molnár Dávid rövid távú terveiben a Trofeo Princesa Sofia verseny Palmán és a genovai világkupa forduló szerepeltek. Ezeket követően itthoni edzések, illetve holland társaikkal összeszervezett edzőtáborok lettek volna a nyári programok. Emellett Kékszalagon való részvétel egy nagy katamaránnal. Télen a portugáliai Vilamourában edzettek, így a terv az lett volna, hogy onnan mennek március 16-án Palmára, és Genova után április 19-én haza.

Folyamatosan figyelték az eseményeket, hisz napról-napra drasztikus változtatások, bejelentések voltak. „Beneveztünk a versenyekre, de a szállásfoglalással és kompjegyekkel még vártunk, amit jól is tettünk, hiszen törölték a versenyeket.” A hajójuk azonban Portugáliában ragadt. „Jelenleg csak a megbetegedések csökkenésére várhatunk, amíg biztonságosan el nem tudunk utazni a felszerelésünkért. A genovai világkupa törlését követően arra várunk, hogy döntés szülessen az európai kvalifikációs verseny megrendezéséről” – mondta Virág Flóra. A jelenleg érvényes szabályozás szerint ennek pótlására június 30-ig van lehetősége a World Sailingnek.

Szöveg: Molnár Csaba / Magyar Vitorlás Szövetség

Fotó: Pedro Martinez /World Sailing / Sailing Energy, Martina Orsini