Mindenkinek van módszere de igazán jó megoldást csak a belső terek klimatizálása jelentene. Légkondi? Na ne! Az nem valami környezettudatos eszköz, és már sorolnánk is miért és mennyire utáljuk, de mielőtt belekezdenénk emlékezzünk vissza miket beszéltünk össze vissza az autók klimatizálása ellen, de amikor megvesszük azért kevesen mondanak le erről az opcióról. Mert a klimatizálás nem csupán hűtés, sokkal fontosabb a légtechnikai paraméterek szabályozása. Emlékezzünk vissza a fapados korszak autóira! Esős párás időben az a rengeteg integető ember nem a barátságát fitogtatta, csupán a szélvédőn belűl lecsapódó párát hesegette több kevesebb sikerrel. Egy hajóban sokkal több a nedvességforrás, a konyha, a vizes ruházat, és a mosdó melegvízéből kigőzölgő pára is keresi a hideg felületeket nedves vizes réteggel borítva azt. A hajókra nem jellemző a hőszigetelt fal, a több rétegű üvegezés, ezért a páralecsapódáson túl hamar megjelenhet a leggonoszabb biológiai kártétemény a penész.

 

De maradjunk csak a hőgutánál. Egyike vagyok a légkondit csak nagyon visszafogottan befogadó a globális klímaváltozástól rettegő világos zöldeknek. A házamban sem tűröm a gépi hűtést, inkább hiszek a zöldelő lombok evaporációjából eredő hőelvonásban. De a hajó köré mégsem telepíthetek fákat. A hőszigeteletlen napsugárzásnak teljes felületén kitett hajókon lenne a leginkább szükség klimatizálásra, különösen a kikötőkben ahol még a levegő is kevésbé mozog, mint kint a nyílt vízen. Mégsem terjedt el a hajók hűtése de ennek elsősorban szemléleti okai lehetnek. Magam is abban a hiszemben voltam, hogy a hajóklíma olyan elérhetetlen úri huncutság ami nem csak drága, de hangos, büdös és hatástalan.

Tavaly nyáron volt alkalmam az egyik balatoni charterflotta hajóján vendégeskedni, és meglepve tapasztaltam, hogy a viszonylag kicsinek számító 32 lábas hajón milyen kellemes légkört teremt a beépített szerkezet. A döglesztő kánikulát a lenyugvó nap sem enyhítette. A víz volt vagy 30 fokos, a szúnyogok hitchcock-i rémfelhőként cuppantak minden melegvérű humán bőrfelszínre, így nem csoda, hogy hermetikusan bezártuk a hajó összes nyílását. Hatan üldögéltünk a szalon asztala körül mégsem fogyott el a levegő, de leginkább a kellemes hőmérséklet tett rám mély benyomást. Akkor és ott megesküdtem, hogyha találok egy pénztárcát, az első dolgom lesz egy ilyen holmi beszerzése. Azóta készülök tervem valóra váltására, de mint kiderült ez a hajóklíma dolog más műszaki megközelítést igényel, mint egy autóé vagy egy épületé.

 

Elhatároztam, hogy klíma ügyben szakemberhez fordulok, és jelentős ellenállást fogok kifejteni, hátha nem tudnak meggyőzni és akkor megspórolom a berendezés árát....

Várnai Roland a Comfort Yachting ügyvezetője meglepően nagy referenciával és egyedüliként szakirányú végzettséggel is rendelkezik, többek között a már említett charterflotta hajóiban is az általa szállított, és beszerelt berendezés teremtett elviselhető klímát. Kekeckedésemmel nem sikerült elkeserítenem, pedig olyanokat tudtam kérdezni, hogy mitől drága, mennyit fogyaszt, mennyire zajos, be tudom e magam szerelni, és hogy létezik e beépítést nem igénylő „mobil" klímájuk?

Válaszait hamarosan közreadom, remélem még időben, mert közeledik a hőhullám, és vele az árvaszúnyogok és a penész.

 

Gerő András