Ha versenyzel, még akkor is, ha csak amatőr túraversenyen veszel részt, ajánlatos még tavasszal átböngészni mindkét irományt. Annak, aki idén is készül versenyezni, a Hajózási Szabályzat mellett jó, ha a szabálykönyv is mindig a hajón van. És mindig kéznél!

Ha egy pillanatra a kulisszák mögé nézünk, láthatjuk, hogy pénz nem lett több, a versenyrendezés költségei viszont emelkedtek, csak a hatósági engedélyeztetés pl. a triplájára, a versenyrendező és motoros vezető gárda sem fiatalodik, kevés a jól képzett fiatal versenyrendező, de a rendező egyesületeknek, cégeknek nem marad pénzük arra, hogy megfelelő számú és adekvát rendezőgárdát hozzon össze és még sorolhatnám...

Versenyzőként, versenyzőtársaimnak tehát azt mondom: legyünk felkészültek, ismerjük a szabályokat, de legyünk türelmesek egymással és a rendezőkkel is. A spórolás már az elmúlt évben is látszott, úgy tűnhetett, hogy kevesebbet kaptunk a pénzünkért. Pedig még sok szponzorált verseny is legjobb esetben nullszaldós lett!

 
„Kimehettünk volna..." - ugye, ez is sokszor elhangzó kijelentés a részünkről? Nem tudom, közhely-e, vagy sem, de itt szeretném megerősíteni azt, hogy ez igen komoly felelősséggel járó döntés. Vajon figyelembe vesszük-e azt, hogy egy jó osztályelőírásban általában szerepel az adott hajóosztály minimális és maximális szélerő limitje, amely mérvadó a versenyrendezők számára és ehhez ragaszkodnak is általában. Mivel a rendező felelőssége az is, hogy technikailag ne veszélyeztesse a versenyző hajókat.

 

 
Végül ajánlom tanulmányozásra az alábbi kis összefoglalót a legfontosabb változásokról az idei évben.

  • Jó hír a külmotorosoknak: ezután nem kell majd hosszú percekig bajlódni a külmotor leszerelésével, biztonságba helyezésével, lekötésével, mert fent maradhat a verseny alatt! Ez részben újból megnöveli a baleset veszélyét, de a döntés oka a beépített motorosokkal egyenlő esélyek megteremtésében keresendő. 
  • Ha a Rendezőmotorost keressük a pályán, ezután ne a megszokott narancsszínű lobogót keressük, mert most már „RC" feliratú lobogóval azonosítja magát. 
  • A narancslobogó nem tűnik el, hanem új funkciója lesz: az 5 perces figyelmeztető lövés előtt legalább 5 perccel, felkészítő jelzésként, egy pisztolylövés kíséretében húzzák majd fel. A rajtvonal két végét narancsszínű lobogóval jelölik.
  • Legénység, kormányos csere: előzetes, írásos engedéllyel egy több napig tartó versenyen akárkit, akárhányszor lehet cserélni a hajón. 
  • Egy bajnokságot 5 napra kell kiírni és a tartalék napon is futamot kell rendezni. Verseny alatt motorhasználat zátonyról való lejutás érdekében használható, amennyiben ezt a versenyutasítás megengedi (lásd 43/2(h) szabály)!
  • Érdemes az új szabálykönyvben utánanézni a következőknek: zóna definíciója, jelhely vége fogalom magyarázata, büntetésvállalás futamon belül, és van néhány értékelési rövidítésváltozás is.

Kövendi Eszter