A vitorlázók minden bizonnyal onnan ismerik, hogy már Siófokról látszik az a két reflektor, ami a kikötői bejáratot jelzi. Sok éjszakai madarat vonzottak már ide ezek a fények, közöttük még engem is kezdő hajósként évekkel ezelőtt. Azóta sok vízszintingadozáson esett át a tó, és az MKB Bank Vitorlás Klub életében is változások álltak be. Tavaly még csak próbaüzemben, idén már stratégiai célként nyitott a kikötő a nagyközönség felé.

Ennek apropójából beszélgetünk Németh Enikővel, aki már több mint 12 éve vezeti az MKB Bank Vitorlás Klubját.

Szutor Ferenc: Vitorlás versenyző voltál, ha jól tudom olimpikon is. Mi vonzott a vitorlázáshoz, és hogyan lettél versenyzőből kikötővezető?


Németh Enikő
: 8-9 éves lehettem, amikor a szomszéd kislány átjött a nővéremhez, hogy menjen vele vitorlástáborba. A nővéremnek nem volt kedve, így elmentem helyette. Így kezdődött. Később Bácsics Kati hívott, hogy üljek be mellé a 470-esbe. 

Jól mentünk, és az 1996-os atlantai olimpiára is kijutottunk. 18. helyen végeztünk. Szép időszak volt, de azt éreztem, hogy egy újabb négy éves ciklust nem tudnék felelősséggel bevállalni.

Ekkor hívott Holovits Gyuri az MKB-hoz. Miután Ő nyugdíjba ment, én vettem át a kikötő vezetését 2006-ban.

 
 

 

 

 

 

 

 

Sz.F: Egy nagy múltra visszatekintő klub az MKB. Hol vannak a gyökerek?

N.E: A terület az MTK VM tulajdona volt, ami a Magyar Testépítők Köre illetve a Vörös Meteor klubok összeolvadásából jött létre. Persze ekkor még a hetvenes évek elején jártunk. Az MKB 1991-ben vette meg a területet, ami ekkor az állami klubok leépülésével összhangban meglehetősen elhagyatott kikötővé vált.

Adta magát a helyszín, hogy az MKB vitorlás szakosztályt hozzon itt létre. Természetesen több vitorlázó (köztük Bujtor István is) még az MTK-s időkből maradt a kikötő lakója.

 

A téli kikötő


Sz.F
.: Milyen volt a működési modell, és mi változik mostantól?

N.E.: Ez egy teljesen zárt kikötő volt. Csak a szakosztály tagjai, és az MKB dolgozói látogathatták. Ebből fakad, hogy egy nagyon családias, csendes és igen biztonságos klub alakult ki, stabil vendégkörrel.

Ugyanakkor a jelenlegi gazdasági helyzetben az is látszik, hogy egy ilyen klubnak önfenntartónak kell lennie. Az MKB továbbra is biztosít a dolgozóinak kedvezményes hajóbérleti lehetőségeket, de alapvetően önállóan gazdálkodó kikötővé válunk, és mint ilyen, szívesen látjuk azokat a hajótulajdonosokat, akik nyugodt, biztonságos és jól felszerelt kikötőben szeretnék eltölteni a szezont.

 

Étterem és uszoda 


Sz.F
.: Milyen szolgáltatásokkal várjátok a hajósokat?

N.E.: A kikötőhöz tartozik egy klubépület, hatalmas társalgóval, irodával, és egy hatalmas, gondozott park, mely természetesen a bérlők rendelkezésére áll. Működik itt klubkocsma és egy hotel is. A hotelben étterem, szauna, medence, fitneszterem, bowlingpálya és minigolf pálya is van, ezeket külön térítés fejében használhatják a kikötőlakók, ahogy a klub saját szobáit is. Minden rendelkezésre áll, ami a teljes kényelemhez, a kikapcsolódáshoz kell. A biztonságról pedig 24 órás biztonsági szolgálat és kamerarendszer gondoskodik. 

Fontos kiemelni, hogy a hely jellegéből fakadóan soha sincs tömeg. A szállodának külön strandja van, és a rendelkezésre álló zöld terület is igen tágas, így a csúcsszezonban is csak elvétve találkozunk emberekkel a parkban.

 

A hangár épület vitorlás szobákkal 

 
Sz.F.: Idén már második alkalommal rendezi a ti Klubotok a 70-es OB-t, de más rendezvényeitek is vannak.

N.E.: A Krajcár (70-es) és a Rabonbán (30-as) cirkálók is az MKB klubhoz kapcsolódnak. Ezért alakult úgy, hogy 2012-ben a 70-es cirkálók Bajnokságát, de idén a 30-asokét is mi rendezzük. Az osztályok klasszikus vonatkozásából is látszik, hogy ezek az események nem a vérre menő versenyről szólnak, sokkal inkább a közös időtöltésről. A 70-es OB-n például az a szokás, hogy a bajnokság hetén minden este másik hajó látja vendégül a társaságot. Éppen ez a hangulat tetszett meg a 30-asoknak és ezért teszik át ők is ide a székhelyüket. Érdekesség, hogy a 30-asok "Almádi kupájára" több német hajó is érkezik. Mivel a füredi OB csak 1 héttel lesz később, ezért a hajók reményeink szerint átjönnek hozzánk, és együtt versenyeznek majd a hazai flottával.

De nem szabad elfeledkeznünk a Bujtor István emlékversenyről sem. István elveszítése mély nyomot hagyott bennünk, hiszen egy központi alakja volt a klubnak. Halála óta évente megrendezzük az emlékversenyt, minek keretén belül a 30-asok átvitorláznak Balatonszemesre, és meglátogatják klub- és osztálytársuk nyughelyét. Tavaly a folkeboot-ok is csatlakoztak az emlékversenyhez, hiszen István saját hajója, a Tamangó is egy ilyen típusú hajó. Ezt a vitorlást azóta Cittel Lajos fel is újította, így régi fényében ringatózik az MKB kikötőben.

 

 

Sz.F.: Klasszikus kikötőhely bérleti konstrukciót képzeltek el, vagy ennél valami többről van szó?

N.E.: Azt hiszem ennél többről. Mindenekelőtt szeretnék fenntartani a családias légkört. Ebből is fakad, hogy nem csak kikötőhelyet adunk, hanem sportegyesületi tagságot is. A tagság fejében ugyanazok a szolgáltatások járnak a bérlőknek, mint az MKB dolgozóknak. Így lehetőségük van az őrzött parkoló használatára, de kedvezményes áron hajókat bérelhetnek és vendégeket is hozhatnak a kikötőbe. A klubunknak szobái is vannak, amiket a szakosztály tagjai igen kedvezményes áron bérelhetnek ki.

Sz.F.: A nagy park dacára a kikötő mérete inkább családias. Mekkora az MKB befogadó képessége?

N.E.: Hajóméret függvényében 30-35 hajóhellyel rendelkezünk. Nem is tervezünk nagy bővítést, hiszen ez nem cél. Sokkal inkább olyan stabil bérlőket várunk, akik számára érték a megbízható háttér, a szép környezet és a nyugodt légkör. 

 

A tavalyi Bujtor István Emlékversenyről és a Folkeboot találkozóról készült képeink itt

További képek a kikötőről az áprilisi télben 

 

Szutor Ferenc