Persze mint mindig, most is voltak fanyalgók. Volt, aki a betérők ruházatából már a pénztáraknál látta milyen kevesen jönnek a Boat Show-ra, de olyan is akadt, aki az ötvenezres összlátogatói létszámból csak ezret szavazott meg a hajókiállításra. Tehát szerintük ötvenszer nagyobb érdeklődés mutatkozott az „A" pavilon látnivalóira.

 

Akkor lássuk a tényeket!

Van 3 embercsoport: 150.000 vadász, 300.000 horgász és 30.000 hajós, esetünkben főként vitorlás. A puskást meg a pecást - talán a ruházatuk alapján - összezárják az „A" pavilon mintegy 20.000 m2-én. A „G" csupán 9.500 m2, de itt csak a hajósoké a terep. Ha leosztjuk a felületet, akkor a zöldeknek egy négyzetméterére a célcsoport 23 embere jut, a hajósoknál 3.

 

A Hungexpo adatai alapján 40.000 zöldruhás és 10.000 hajós látogató érkezett, tehát  egy négyzetméternyi kiállítási felületet az „A" pavilonban 2 puskás-pecás míg a „G"-ben 1 hajós tekintett meg. Ez azt is jelenti, hogy felületarányosan nem ötvenszer, hanem csupán kétszer annyi zöldruhás látogató volt, mint hajós.

De azt is láthatjuk, hogy a teljes horgász-vadász populáció 9%-a volt kíváncsi a kiállításra, a hajósok 30%-ával szemben. Persze lehet azon vitatkozni, hogy a harminc ezres hajós közösséget miért a vitorlások létszámára vetítettük, de a motoros piac jelenlegi állapotában, mint kiállítás látogató nem kalkulálható.

 

Foglaljuk össze! A valóban túlzsúfolt „A" pavilonhoz képest fele annyi látogató jutott a kisebb alapterületű „G" pavilon egységnyi felületére. Mivel a „G"-ben a kiállítási standok is lazábban helyezkedtek el, a hajós látogatók kényelmesebben tekinthették meg a látnivalókat. Így az 50:1 arány rosszindulatú nettó hülyeség.

Azt már tisztáztuk, hogy ez a kiállítás jól tükrözte a jelenlegi hajózási piac erő-arányát, mely elsősorban a vitorlázóknak és kisebb részben a motorosoknak szólt, ott is leginkább az új szereplő, az elektromos meghajtás kedvelőinek.

A nagyobb, 30-42 lábas túra vitorlás kategória 5 hajót is felvonultatott, látványos keresztmetszetét adva e szegmensnek. A népszerű daysailerek is jelentős erőt mutattak. Mind a hazai, mind a külföldi gyártók a legkeresettebb modelleket mutatták be. Ennyi fajta elektromos hajtású motorost még sosem láttunk, lehet, hogy a következő kiállításon már külön pavilont kell a rendezőknek biztosítaniuk? A kis sporthajók, az olimpiai osztályok, vagy a nyílt Kékszalag esélyes karbon többtestűje is látható volt, nem beszélve a vitorlagyártók, felszerelés forgalmazók és a különféle szolgáltatók bemutatkozásáról. A színpadi program sokrétűségét bizonyítja, hogy szinte folyamatosan megtelt a nézőtér, pedig félóránként cserélődtek a szereplők a kiállítás 4 napja alatt.

 

Azt hiszem, téved a kedves - talán ingyenjegyes - fanyalgó. Fogalmam nincs, mi az, amit nem talált meg, mi az, amit hiányolt a Budapest Boat Show standjain, mert erről nincs facebookos bejegyzés. Mi is hallottunk olyan kiállítókról, akik ingyenes tullni megjelenés ígéretében bízva maradtak távol, de erről az itteni szervezők nem tehetnek.  Ez a kiállítás nagyszerűen sikerült. Nőtt a látogatók és a kiállított hajók száma. A levegős elrendezés inkább dicséretet érdemel, mint bírálatot, hiszen kellemes feltételek között élvezhettük kedvtelésünk céltárgyainak látványát.

Ezekben az influenzás időkben nem is jó a túl nagy zsúfoltság.

Gerő András