Én most ezen a fórumon szeretném tisztázni magam a vádak alól: a makett építés 100%-ig a televízió nézés rovására megy. Este kilenc előtt, amíg a gyerekek nem alszanak, el sem kezdem. Az az egy-két óra valóban a televízió rovására megy. Igaz, eddig sem néztem sokat, de mostanában még ennyit sem. Fábri Sándor hozzám képest egy „Barátok közt" fan.

Persze az idő nem csak közvetlenül a makett építésére fordítódik, vannak úgynevezett járulékos idő és anyagi ráfordítások is. Mivel ez az első makettem, kivéve, persze amelyiket gyermekkoromban építettem vasalódeszkából - ugyanis akkor az még fából készült - nem rendelkeztem az építéshez szükséges speciális eszközökkel. Úgymint olajmentes levegőkompresszor mikro-mini-aprócska festékszóró pisztolyocskával, fúrószárak, olyan méretekben, amelyekről eddig azt hittem, hogy maximum a mikroelektronikai iparban használatosak; fél milliméteres átmérővel kezdve tized milliméterenként másfél milliméterig, különféle spéci lakkok, festékek, ragasztók - fél milliméter átmérőjű sodrott rozsdamentes cél drótkötél (!) az állókötélzetnek - kontúrszalagok, satöbbi, satöbbi.

Fotó: Szűcs Balázs e7
Fotó: Szűcs Balázs e7



Mondanom sem kell, hogy ezek a javak, annak ellenére, hogy huszon éve már nem a szocializmusban élünk, továbbra sem kaphatóak egy helyen. Az oké, hogy a kompresszort megvettem egy barkácsáruházban és a festékszóró pisztolyt egy modellboltban. De hogy a kettő nem kompatibilis egymással, azt legvadabb álmomban sem gondoltam volna. És természetesen egyik helyen sem árulják azt az alkatrészt, amely ahhoz kell, hogy az egyiket a másikhoz tudjam csatlakoztatni. Azt egy harmadik helyen árulják (még jó, hogy lehet kapni egyáltalán) itt a közelben, a Budafoki út túlsó végén.

Erről van is egy jó kis történetem:

Nézegetjük a modellbolti eladó sráccal a festékszóró pisztoly amúgy szabványos levegőcsatlakozóját, megmérjük sublerrel is (tolómérő): hát bizony, ezt nem lehet tudni, hogy milyen méret, szabványos ugyan, de nem európai, az 1/8 coll és az 1/6 coll között lehet valahol. Na, majd a Budafoki úton...
Megyek be az eldugott helyen, az udvar végében álló kis kompresszor alkatrész szaküzletbe. A pult mögött gyönyörű szép, hollófekete hajú nő. Látja a kezemben a cuccot, szinte már az ajtóból és mondja is rá: magának egy nyolcad colos csatlakozó kell. Mondom neki: hát az biztos nem, mert többször megmértük, precízen, de nem az. Előveszi azért a nő, rögtön stimmelt! Ekkorát még nem égtem be műszaki dologgal kapcsolatban csinos nővel szemben...

 

Fotó: Szűcs Balázs e7
Fotó: Szűcs Balázs e7


Ugyanígy jártam a fúrógéppel is. Hiába van otthon a pincénkben az állványos fúrógéptől kezdve különféle kézi fúrógépeken át az ütvefúróig mindenféle eszközöm, de ezekkel nem lehet kulturált módon egy nulla egész hat milliméteres lyukat kifúrni. Ahhoz spec kézi fúró kell. Még a legkisebb Dremel fúrógép is túl bumedli ehhez. Nem részletezem ezt a történetet, mert nincs benne hollófekete hajú nő, de az tény, hogy a kis kézi fúróhoz vásárolt tápegység - naná, hogy egy helyen vettem őket - csatlakozója nem stimmelt, így azt is külön kellett megvennem, lenyisszantani az eredetieket (garancia...?) és felforrasztani az újakat.

Ezek után úgy érzem, kötelességem leírni, hogy a kontúrszalagért már a nagymamát, azaz édesanyámat kellett elküldenem, mer' Ő úgyis ott dolgozik, a Körtéren... Ehhez már tényleg nem volt érkezésem.

A Rainbow, azaz a makett hajó történetéről nem akarok többet írni, a cikk első részében minden megtalálható, ami érdekes a témában. Talán, majd ha az eredeti, azaz Dykstra cég által épített replika építési munkái előrehaladnak, akkor lesz majd pár érdekes dolog a témában.

Addig is, gyönyörködjünk a félig se kész makett Szűcs Balázs vitorlázóbarátom által készített fotóiban. Ugyanis tudtam, hogy rövidebb lesz a cikk, ezért úgy gondoltam, hogy a képi anyagba kell beleerősíteni.  Ilyenkor fordul az ember profihoz, ráadásul a témát értő és szerető (nem a makettozásra gondolok, hanem a klasszikus hajókra) vitorlázóhoz és grafikusművészhez.

Kapcsolódó cikk: Zsebcirkáló, avagy hajó az asztalon - első rész.

További fényképek a galériában.

Andrásy Zsolt