A tengeri kikötők látképéhez hozzá tartozik a kékre festett négy keréken guruló traveller daru, de a Balatonon csak egy darab üzemel belőle. Hogyan működik, és miért jobb mint egy sima daru? Erről beszélgettem Oroszi Gellérttel a Marina Fűzfő kikötővezetőjével.
Szutor Ferenc: Nagyon sok pozitív dolgot lehet hallani a traveller daruról. Mióta van itt a Marina Fűzfőben, és miért nem terjedt el máshol?
Oroszi Gellért: A kikötőt tervezésekor már azzal számoltunk, hogy traveller daru fog itt dolgozni. Ennek megfelelően alakítottuk ki a kikötő elrendezését is. Egy nagy sima tér áll rendelkezésünkre, amit be tud járni a daru, és egy olyan meder is készült ami fölé begurulva vízre lehet tenni a hajókat. Meglehetősen magas ára van egy ilyen rendszer kiépítésének, hiszen a teljes infrastruktúrát ennek megfelelően kell megtervezni. Más kikötőkben vagy eleve van egy régi fixen telepített daru, vagy eseti jelleggel daruskocsit hívnak.
Sz.F.: Hogyan működik, és mik az előnyei a hagyományos egy ponton emelő daruval szemben?
O.G.: A rendszer alapja a hidraulika. Egy beépített dízelmotor adja az energiát, de magát a mozgást már a hidraulikus rendszer biztosítja. Ez hajtja meg a kerekeket is szinkronizálva, egyesével. A daru legnagyobb előnye, hogy 4 ponton emel. Ez azért fontos, mert nem nyomja össze hajótestet, ellentétben az egy ponton emelő darukkal. Persze azokra is lehet keretet szerelni, de a keret általában fix (vagy nagyon nehezen állítható), szemben ezzel a megoldással, ahol teljesen a hajó paramétereihez igazítható a daru.
Sz.F.: Igen bonyolult a hidraulikus rendszer, sok állítási lehetőség van. Milyen mozgásokat tudtok végezni a daruval?
O.G.: A traveller teljesen önjáró. Egy rádiófrekvenciás távirányítóval irányítjuk, ami kb 100 méteres hatótávolságból működik. Ha bármilyen zavar lép fel a rádió vezérlésben, vagy a daru kikerül a hatótávolságból, azonnal leáll.
Gyakorlatilag minden irányban tudjuk mozgatni, és állítani a darut. A kerekek forgathatóak (akár 90 fokban) és ezért a daru oldalazva is haladhat. A keret szélessége is változtatható, ahogy hevederek bekötési pontja is. Természetesen külön lehet emelni a jobb/bal oldalt, illetve az első/hátsó hevedert is. 16 tonnáig tudunk hajókat mozgatni.
A darun van egy gém is, amivel az árbocokat tudjuk beállítani, illetve kivenni. Természetesen maga a gém is minden irányban mozgatható, függetlenül a darutól.
Sz.F.: Egy ilyen szerkezet üzemeltetéséhez komoly szervízháttér szükséges. Hogyan oldjátok ezt meg?
O.G.: Valóban nem egyszerű. Kezdetben az olasz gyártó szakemberi végezték a szervizelést, ám a nagy átfutási idők miatt ez hosszú távon nem volt tartható. Jelenleg egy profi magyar csapat végzi a karbantartást és az esetleges meghibásodás esetén 8 órán belül megkezdik a hiba kijavítását.
Sz.F.: Nem csak a daru, a hajók tárolása is korszerű módon történik. Mondasz erről néhány szót?
O.G.: Nagyon nem szerettünk volna olyan kikötőt létrehozni, ami a klasszikus látképet nyújtja rozsdásodó, egymás hegyére hátára dobált tárolókocsikkal. A tárolást összecsukható állványokon oldjuk meg, amik minden hajóra egyedileg állíthatóak be. Nyáron amikor nincsen rájuk szükség, szétszedjük őket, így egészen kis helyet foglalnak. Csaknem 200 ilyen állványunk van. Azt is meg kell említeni, hogy ezek igen stabil eszközök, szemben a kétes eredetű és teherbírású egyedileg készített tárolókocsikkal.
Sz.F.: Úgy tudom, hogy több értékes hajót is itt tárolnak télire, pont az említett megoldások miatt.
O.G.: Sok tulajdonos hozza ide a hajóját téli tárolásra, hiszen a kímélő mozgatás és tárolás különösen fontos a nagyértékű hajók esetében, de több nagy kereskedelmi céllal üzemeltetett vitorlás és motoros is pihen nálunk a télen.
Szívesen megmutatjuk a darut az érdeklődőknek Balatonfűzfőn a Marina Fűzfő kikötőben.
Amikor az éves versenynaptár is bezár, s amikor már a vénasszonyok nyara is szűken méri a jó időt, akkor elmondhatjuk: ez a szezon már lement, készülhetünk a következőre. A kikötőkben megkezdődik a szokásos téli rutin - előkerülnek a rémséges vas készségek és a hajók jelentős része téliesítve, kipakolva a partra kerül. Az Ypsilon Yacht Club - mint új kikötő – is már az első telére készül. Erről és az elmúlt szezonról beszélgetünk Janák Enikővel, a YYC értékesítési vezetőjével.
Hosszú hajós pályafutásom során – ha jól számolom - nyolc kikötőben is sikerült éveket eltöltenem. Kellő tapasztalattal elmondhatom, hogy pontosan meg tudom fogalmazni mit várok el egy kikötőtől.
Közeledik a Balaton legnagyobb, legintenzívebb verseny hete. Több száz hajó igyekszik a reggeli 9 órás füredi rajtra, többen a tó távolabbi kikötőiből. Nekik is kínál kedvezményes vendéghelyeket az YYC.