A festői Garda-tavi Gargnano-i Vízi Sportkör 1951-ben rendezte az első Centomiglia-t, akkor még mindössze 17 hajó részvételével. A verseny a hasonló nevű "Mille miglia" motoros távversenyre hajaz, a két versenyben azonban csupán egyvalami közös: az, hogy bárki ingyen elindulhat rajta. Mégis, a verseny hamar a liberák és egyéb újdonságok presztízsévé vált. A világ élvonalbeli versenyzői itt próbálgattak új tervezésű, frissen bemutatott gyorshajókat. A libera már a hetvenes évek közepétől dominálta a mezőnyt.

1997-ben nyert például először az akkor frissen bemutatott "Raffica", a Csillaghajó Világbajnok Roberto Benamati kormányzásával.

Azután pár év múlva szintén Benamati zsinórban megnyert 3 Centot is 2000-ben, 2001-ben, és 2002, de ekkor már az akkor frissen bemutatott, Bruce Farr tervezte "Principessa" kormányánál. A Principessa egyébként 2004-ben és 2005-ben is nyert, ezúttal Joshi Entner irányításával, aki már ott volt Benamati mellett is. A verseny az egytestűeké, de 2006 óta a többtestűeknek is rendeznek külön versenyt, ez a "MultiCento", amelynek azok a tavaly már a Kékszalagon is bemutatkozott Extreme 40-esek uralják az élmezőnyt. Az idei Multicento egyébként a többtestűek számára rendezett M2 European Tour sorozat egyik futama.

A Centromiglia Bogliacoból rajtol, felmegy Torbole-ig, majd le Desenzano-ba, és onnan vissza Bogliaco-ba. A versenyen mintegy 300 hajó vesz részt, két különböző útvonalon, 3 rajttal. Előbb indítják el a mezőny nagyját, majd a Liberákat és a különböző gyorshajókat, azután a többtestűeket.

 

 A daruzás

 

 Rajt előtt 3 perccel

A versenyről folyamatos tudósítást és képanyagot kaptunk, nagyon izgalmas volt. 

 

Rajt 

A Raffica ellenfelei a Clandesteam, a Wildlady és a Stravaganza. A rajt után a helyszíni beszámoló szerint ebben a sorrendben, a Rafficaval negyedikként mind a négy hajó a nyugati part felé indított, majd a Clandesteam vezetésével mindenki megfordult, hogy a keleti oldalon mutatkozó több szélért elmenjen.

 

Újra a nyugati parton 

A 12 csomós keleti inkább a katamaránoknak kedvez, akiket mintegy 20 perccel a rajt után már rá is fújt a mezőnyre. A rajt után 36 perccel már a teljes mezőnyt összefújta a szél, a 4 vetélytárs libera között a távolság olyannyira lecsökkent, hogy szinte egymáshoz érnek. A sorrend egyelőre ugyanaz, ami a rajt után kialakult: Clandesteam, Stravaganza, Wildlady és Raffica, ekkor még reffelve.

 

Utolértük a mezőnyt

A mezőny Malcesine-hez érve északira forduló és kissé gyengülő széllel találkozik, ekkor a mieink kireffelnek és nagygenuát húznak. Az ellenfelek ekkor úgy tűnik, hamarabb húznak a keleti oldal felé, ahol láthatóan erősebb a szél.

 

Itt már nagyon közel a harmadikhoz 

 

 A betétbójánál

A Raffica viszont sebességet szerezve, jókat húzva egyre jobban szorongatja az ellenfeleket.

 

2 hajó már mögöttünk 

Limone magasságában már csupán 1-2 csomósra gyengül a folyamatosan fogyatkozó szél, ebben halad lassacskán haladnak együtt.

 

 Lassan haladunk

A torbole-i bóját a Raffica másodiknak vette a Clandesteam mögött, és az ellenfelet szorosan követő pozíciót vette fel a csapat az időközben déliesre forduló és folyamatosan erősödő szélben.

 

 A torbole-i bójánál már második helyen

Ez a jó kis szél kitartott Bogliacoig, ahonnan felére gyengült és aztán történt egy malőr, ami révén a távolság igen megnőtt a két hajó között és ez jóformán eldöntötte a verseny kimenetelét a Raffica számára. A desenzano-i bójavétel előtt a mieink későn reagáltak, és már nem tudtak kitérni az útjogos Clandesteam elől, aminek következtében a Raffica a bójánál 360 fokos büntetőfordulót volt kénytelen tenni, és így a Clandesteam már behozhatatlan előnyre tett szert.

 

 Befutó

18:02 perckor, így másodikként befutott a Raffica.

 Gratulálunk a csapatnak és várjuk saját beszámolójukat.