Kezdek hozzászokni, hogy valahol Martonvásár és Kápolnásnyék között érem el az ébrenléti állapotot, miközben hosszúra festett árnyékom elől szaladok az autópályán. Épp időben érkezem Földvárra, ahol Gyors ki-mit-tud után felpakolunk a hajóra egy custom Dixi 32-esre, és már robogunk is a rajt előtt cikázó hajótengerbe.

Van egy kis drukk, hiszen a fedélzet alatt lapuló zsákokban 130nm körüli vitorlák vannak, amiken jól elférne egy 4 szobás étkezős fürdős lakás. Már mint hogy darabján, mindegyiken 1-1. Azért a rajt előtt még van idő felpróbálni az új spinnaker-t, ami még szó szerint ropog. Sokat kell húzni, hogy felérjen, de ha egyszer kiáll, akkor megparancsolja magának a shottos és a kormányos tiszteletét.

A rajtnál kicsit közel vagyunk a zsűrihajóhoz és az ott lökdösődő hajókhoz. Mintha visszalőtték volna a rajtot... Kérdezgetjük a környékbeli hajókat, tanácstalanság van. Közben lent a mezőny elkezd menni. Visszafordulnak, vagy nem? Egy idő után úgy döntünk, hogy lesz ami lesz, mehet fel a spi. Megindul a hajó, erősödik az északnyugati szél, néha 20 csomóig. A hajótest bele bele remeg, a sebesség néha 9-10 csomóig gyorsul. Kicsit félszeles, a környéken több hajót lefektet.

 

 
Fotó: Slyuch András  

 

A Speedy-t vesszük észre az északi part alatt, éppen mentik. Nem sokkal később a Fétist húzzák el mellettünk, az árboca sajnos megint nem bírta a terhelést akár csak a 2011-es Kékszalagon.

 

Kétszer mi is inkább eldobjuk a luv-shottot. Szigliget-nél mindig erősödik, meg egyébként is északnak kell fordulnunk. Topgenoa fel! Ezzel szépen megyünk, már csak a bóját kell megkeresni. Abszolútban 86. hely, YS2-ben a második (Az első YS2-es hajóként). Nem vagyunk elégedetlenek, de azért ott vannak a kérdések. Ha nem várunk, hanem rögtön feltesszük a spit-t amint lehet, ha gyorsabban megy a szerelés. Ha és ha..

Kikötés után becélozzuk a frissen és részben Uniós támogatásból épült biopiacot, ahol van biopálinka meg biokeszeg is, a biosörről nem is beszélve. Ez megalapozza a hangulatot, irány hát a Libás (illetve most már Phoenix). Sok az ismerős, sok a történet. A kikötő befogadóképességénél kétszer, háromszor több hajó egymáshoz kötve, ki ahova tudott. Gyönyörű kép ez annak, aki hajók között érzi jól magát. Minden vitorláson tesznek vesznek, beszélgetnek isznak az emberek. Pezseg az élet, és ez a lényege ennek a regattának. Hiába van 600 hajó a Kékszalagon. Reggel odamennek a rajthoz, 2-3 óra alatt széthúzódik a mezőny, a befutó után pedig mindenki megy haza. Az igazán elhivatottak (és az élen menők) esetleg gyalog/kocsival visszamennek Füredre. Keszthelyen nem ez van, hajós élet van, vitorlás versenyzés van, bulizás van. Ez a titka a Pünkösdi Regattának!

 

A versenyzéshez a havaria is hozzá tartozik. Nem csak a Speedy és a Fétis került bajba, hanem az Ogre is felborult, és el is süllyedt. A szintén beborult Bendegúz legénységét egy ideig nem érte utol a család, ment a kérdezősködés, hogy ki tud róluk valamit. Szerencsére hamar kiderült, hogy már egy hajó fedélzetén vannak. A remek biztosításnak is köszönhető, hogy nem történt komolyabb sérülés. Az Ogre mellett perceken belül ott termett a Rupert nevű gyorsjárású mentőmotoros, és a versenyorvos még a helyszínen ellátta az egyetlen könnyebb sérültet.

 

A kikötő és a városi strand sétány között díjmentes kisvonat hozza viszi az embereket félóránként. Ez ám a kiszolgálás! Vonatra fel, irány a Strand Party. Fogynak az italok, emelkedik a hangulat, feloldódnak az emlékek. Egy egy kép persze megmarad. De hogy hogyan került oda az a taxi? És hogyan jutottunk be az amúgy bezárt Gyenesdiási kikötőbe? Azért abban mindenki egyetért, hogy jó buli volt!

 

A másnap másnaposan indul. Nagyon. Kicsit késve érünk ki a rajthoz, és belekerülünk a sűrűjébe. Egy hetvenes fölöttünk nem ad elég helyet, de nem szúrjuk fel, mert az nem elegáns. Indul a krajc! Szépen váltogatjuk a takkokat, akkor még azt hisszük minden rendben. A méltán híres Györöki mólónál ezúton is tiszteletünket tesszük. Az arra kirándulók talán még sohasem láttak vitorláshajót ilyen közelről, ennek igazán örülnek aminek heves integetéssel és üdvözléssel adnak nyomatékot. Azért az ott horgászó bácsi, inkább beemeli a 1.5 méterre kinyúló szákot. A szigligeti öbölben befordul a szél. Erre utazunk, és be is jön.

A bója után váltogatott hátszeles vitorlákkal robogunk a Zala torkolat felé, örülünk a gyönyörű időnek. A Bója után irány fel Keszthely. Nézzük ki hol van.. érezzük, hogy valami nem stimmel, sokan vannak előttünk. Utólag a hazai fejlesztésű navigációs rendszer adataiból derül ki, hogy bizony a krajc szakaszban nem hoztuk ki a hajóból amit kellett volna, bár a hátszelezés jól ment. Befutó után a már bevált receptet követtük, de ezúttal mértéktartó módon megálltunk az első ital után.

Estére időzítették a Keszthely város, és a Helly Hansen kupák kiosztását, ami a vasárnapi eredmények alapján történt. A Pünkösdi Regattát több mint 20 éve szervező Igali Csilla remek hangulatú konferálását össztapsok kísérték. Mi egy kicsit sajnáltuk, hogy pont ezen a napon nyújtottuk a leggyengébb teljesítményt. Keszthely város alpolgármestere ígéretet tett, hogy a jövőben Keszthelyen nagyobb figyelmet kap a vitorlázás. Ez ám a jó hír! Fair Play díjat kapott három egység. Az Odysseus (Halász Zsuzsa), a Veremita (Szajkó Károly), és a Parány (Brandt Imre) elért helyezésüket feladva, a bajba jutott hajók segítségére siettek. A közönség szűnni nem akaró vastapssal honorálta a sportszerűségüket. Szívmelengető volt a perceken át tartó éljenzés.

 

Hétfőn egy órával korábban, 9-kor rajt. Mi 8-kor már kint vagyunk. Kényelmesen felmérjük a rajtvonalat, és szépen rajtolunk. A zsűrihajón fent a "C" lobogó, a Fonyódi bója tehát kimarad. Irány Ábrahámhegy! A szél néha teljesen leáll. Mi közel maradunk a parthoz így történhet, hogy mire Badacsony alá érünk, egy mezőnybe kerülünk az X35-ösökkel, de a Nautic 370 RUN is mögöttünk van. Akik kimennek tóközépre, nagy hátrányba kerülnek. Csak itt ér minket utól a Péter Pál, és a CODE 8-as karbonrakéta is. Megérte órákon keresztül centizgetni a Spi shottot! A YS2-mezőny első hajójaként futunk be, az idő közben megfordult, és beerősödött szélben.

A 25 csomós befújásokban nem nagyon jut időnk örömködni. Szerelés és irány Kenese. Hosszú küzdelem a zivatarfrontok között. Fáradtan érünk partot de teljes az egyetértés, hogy fantasztikus verseny volt minden szempontból. Hibátlan szervezés, jó hangulat és remek csapat! Most már én is bátran állíthatom, hogy a Pünkösdi Regatta olyan verseny, amire menni kell!

A Beer-ci kormányosa: Szöllősi Zoltán
Csapat: Asztalos Hajnalka, Éder Bálint, Slyuch András, Sütő Gyula, Szutor Ferenc

További képek a galériában 

Szutor Ferenc