Elfogultságtól nem mentesen azt állítom, hogy igazán csak a one design hajóosztályokban rendezett versenyek adnak hű képet a résztvevő csapatok felkészültségéről. Ezen persze lehet vitatkozni, de nekem döntenem kellett, hogy a tihanyi Finn Masters Európa Kupán, vagy a J24 bajnokságon vegyek-e részt.
A Finn mellett szól az indulók létszáma, az osztály mindent felülíró hírneve, az itt elért jó helyezés magas presztízse, és Sipi ellenállhatatlan invitálása. Ami miatt mégsem ezt választottam, az elsősorban a kishitűségem miatt van. Jól tudom, hogy kevés óraszámmal nincs értelme hajóba ülnöm, mert gyógyíthatatlan sebet ejthetek önbecsülésemen. Ráadásul az egyedüllét nagy hátránya, hogy nincs kivel megosztani egy esetleges kudarc megrázó élményét.
A J24 en öten vagyunk: egy Vica, két Gábor és velem együtt két András. Már szerdán reggel összezáródunk, hogy a hajófenék alapos tisztítása után megtaláljuk az optimális feladatmegosztást. Süvít a szél, fockot húzunk és vidáman felkreuzolunk a Fűzfői öbölbe, ami azt is jelenti, hogy néhányszáz forduló után kezdünk összerázódni. Rajtunk kívül még két J tolja keményen: Farky és Kakas Máté, akik a nagy génuával gyötörték egymást. Próbáltunk a közelükben maradni, de a kis vitorlával nem tudtuk felvenni a tempót. Lefele menet halzolgattunk, amíg Aligára nem értünk, sőt azt is kimértük, mennyi idő alatt tudunk spi alatt fockról génuára cserélni. A három percen belüli idő elégedettséggel töltött el bennünket, meg voltunk győződve, hogy kis csapatunk bármilyen időben, bármire képes.
Csütörtökön még nem sikerült a 18 hajós mezőnyt megversenyeztetni, de péntekre bejött a várt szeles front. Pszichésen jól felkészült egységünk azonnal génuát szerelt, amivel sikerült több lélegzetelállító pillanatot szereznünk, de sebességet, élességet, azt nem. A rajtnál beragadtunk, a shot fölé befikszáltuk a spi-bumot, ami természetesen csak az első forduló után késztetett bennünket hosszabb gépészkedésre. A felső bóját alulról érintettük így nem csak a büntető 360 fokos fordulót kellett lenyomnunk, de a bójára is vissza kellett mennünk. Lefelé már szépen siklattunk, és még a halz is összejött volna egy gyengülésben, ha azt nem Erikék takarása okozza. Így aztán a tengelyben járó bum visszacsapódott eredeti helyzetébe, miközben a spi már sikeresen oldalt váltott. Gábor, a hajó legfelkészültebb mindenese főúri nonsalansszal megmarkolta a grósz shottot és átvágta a bumot az adekvát oldalra. Itt azonban nem jutott el a végállásig, mert útjában volt Vica, aki épp a spi shottokkal bíbelődött és az átcsapódó bum lágyan kipenderítette a hajóból. A hajó megbillent, majd felborult, amennyiben az az állapot, amikor az árboc csúcsa lejjebb van, mint a kíl, annak tekinthető. Vica elkapja a korlátot, Gábor betépi a lee szárat- ha jól emlékszem-, és a hajó szépen talpra áll. Rendezzük a sorokat és póker arccal befutunk. A második futamra még mindig pozitív szemlélettel, és ismét génuával futunk ki, kitűnő rajt után szánalmas eredményt elérve. Miután kizártuk azt a lehetőséget, hogy a gyenge teljesítmény mögött esetleg hosszú személyhez köthető hibalista állhat, ezért elhatároztunk egy génua - fock cserét. Bár magyar ember nem reffel, nem húz kis vitorlát nem használ orrsugárkormányt és gennakert, azért a mezőny első felébe bekeveredve a fockot kihúztuk a tilalmas megoldások listájáról. A negyedik futamra már eleve fockal indultunk, amit annál is inkább jól tettünk, mert a szél szépen erősödött, húsz csomó feletti befujásokkal. Kellemesen, na jó, kicsit fogcsikorgatva az első tízben sikerült elérni a befutó előtti alsó bóját amikor a spi levételekor „Gábor az orrban" kiakasztotta az árbocból a spibumot, A rúd lándzsaként vágódott a válla felett kiálló kantárba amit - klikk - magához rögzített, így a spi belső támasza kissé ingataggá vált. Jött is a nyomás és a fellúvoló, majd lefetrengő hajó a bója belső oldalára vergődött. Mire a spit kihalásztuk a hajó mögül, addig megvolt az új feladat is: vissza a bójához, no meg egy büntető 360, csak hogy legyen mit gyakorolni.
Nagy szerencsénkre kiderült, hogy a második leggyengébbre sikerült futamunkból korai rajt miatt kizártak, így azon túl, hogy nem látszik, hogy mennyire lemaradtunk, egy kitűnő minőségű kiejthető futammal várjuk a folytatást.
Gerő András