Beszámoló Brencsán Dávidtól:

Idén Portugália déli részén, a festői szépségű mediterrán Óceánparton rendezték az ISAF Youth Világbajnokságot. A versenyt megelőzően lehetett számítani, hogy ez egy nagyon komoly megmérettetés lesz. Az ISAF weboldalán már hetekkel a rendezvény előtt értesültünk, hogy a Világ minden komoly vitorlásnemzete gőzerővel készül a versenyre.

A verseny speciális, mert minden nemzet csak egy versenyzőt küldhet, és mindent, ami a versenyzéshez szükséges beleértve a hajókat, a felszerelést, a szállást, és a kaját a helyszínen biztosítják.

Speciális a verseny rendezése is, mert minden hajóosztálynak csak egyetlen ejtője van. Így csak a nagyon fegyelmezett versenyzők maradhatnak talpon.
További érdekesség, hogy minden edző egyetlen nézőhajótól követi a versenyt, elősegítve a kapcsolatteremtést, mert így nagyon sok érdekességet lehet tanulni, más nemzetek módszereiről. Vicces azonban, amikor 50 edző egy időben kiabálva igyekszik megosztani a versenyzőjével a tapasztalatát
A helyszín érdekessége, hogy sivatagi forróság van. Jellemzően közepesen erős, de egyenletes Sea Breeze fúj. A versenyzőket nehezíti az igen- erős áramlás. A verseny alatt időnként 20-25 méter/perccel folyt a víz.
Magyarországot Laser hajóosztályban Vadnai Jonatán képviselte, akit én kísértem és igyekeztem hasznos segítője lenni a verseny alatt.
A verseny előtt három nappal érkeztünk, hogy ráhangolódjunk a helyszínre, a melegre. Igyekeztünk hasznosan tölteni ezt a három napot. Áramlás és Időjárás infókat keresgéltünk, és találtunk is.

Jonatán a verseny alatt folyamatosan javuló tendenciát mutatott, ami az igazán nagy versenyzők jellemzője. Az igazán erős mezőnyre hamar ráhangolódott és önbizalommal, állt oda minden rajthoz.
A mezőny nagy része igyekezett ugyanazt a stratégiát követni, így a legnehezebb feladat annak végrehajtása volt. Mivel nem lehetett hibázni, mert csak egy ejtő volt. Nagyon kellett vigyázni a korai rajtokkal és a nagyon-nagyon szigorú zsűrivel, aki a tiltott meghajtást ellenőrizte, és nem restelltek használni a sárga zászlót. Több esélyes versenyző is annak lett az áldozata, hogy kétszer, de volt akit háromszor is megfütyültek.
Jonatán a verseny első felében egy kicsit biztonságit vitorlázott, hogy felmérje az erőviszonyokat, később azonban beindította a rakétákat. Így versenynapról versenynapra lépegetett előrébb. Az első nap után a 14. helyen állt. Majd rendre 13. 11. A csodás 4. napnak köszönhetően, amikor egy 3. és egy 1. helyet is bezsebelt a 6. helyen várta a döntő futamot. Esélyes volt a legjobb négybe jutásra.

A döntő napon közvetlenül a rajt után a gurtnija elszakadt, és sajnos ki kellett állnia a futamból. Ez azért nagyon kellemetlen, mert a gurtnit tartó csavarokat nem lehetett kicsavarni és ellenőrizni, egyszerűen nem engedte a szabály. Az is szabály, hogy nem adhat a zsűri átlagpontot technikai hiba miatt. A kettő ellentmond egymásnak. Mindenki sajnálkozott, de végül nem lehetett mit tenni. Végül ez a futam lett az ejtője. Ezzel a hetedik helyen végzett az 57 nemzet közül. Ha az átlagpont összejön akkor az 5. helyen végzett volna. A helyezéssel elégedettek vagyunk, a pinduri szomorúságunk is el fog múlni, mivel a Portugál rendezés hatalmas záróünnepséggel és partival várja a versenyzőket.

Tavira csodálatos hely. Sok látnivalóval és finom ételekkel, sütivel és tejeskávéval. A város atmoszférája bámulatos, a helyiek barátságosak. A szél kiváló. Mindenkinek ajánljuk!

Brencsán Dávid