1871-ben James Lloyd Ashbury-től jött az első hivatalos kihívás az America's Cup-ért. A New York Yacht Club a Columbia nevű hajót választotta ki a kupa megvédésére és a hajó a két első futamot meg is nyerte, bár utána kitört az árboca. Ezek után a Sappho próbálta meg visszaverni az angolok támadását - sikerrel.



Néhány kanadai próbálkozás után az ír John Webb küldött két hajót 1885-ben és 1886-ban, azonban nem jutottak sokra az amerikai hajókkal. Az utolsó, New York Yacht Club szabályai szerint rendezett versenyen 1887-ben a kihívó a skót Thistle volt, de nem nyerhetett az amerikai hajó, a Volunteer-ral szemben.



1889-ben a New York Yacht Club átvette a Seawanhaka szabályzatot. A következő néhány évben a Nathanael Herreshoff által tervezett hajók verhetetlenek voltak. A Vigilant nevű hajó Herreshoff kormányzásával nyert 1893-ban. 1899-ben Sir James Lipton Skóciából hívta ki az America's Cup védőjét Shamrock nevű hajójával, de az amerikai Columbia nyert. Ugyanez megismétlődött 1901-ben is, így a Columbia lett az első hajó, amely megvédte a Kupát kétszer egymás után.



1914-ben a válogató versenyek alatt kitört a  világháború, így a versenyt törölték. 1920-ban Lipton megint megpróbálta megdönteni az amerikaiak egyeduralmát Shamrock IV nevű hajójával és az első két futamot meg is nyerte, de a Herreshoff által tervezett Resolute összeszedte magát és megint Amerikában maradhatott a Kupa.



Lipton utoljára 1929-ben próbálta megnyerni az America's Cup-ot, ekkor már a J-Class volt az elfogadott hajóosztály. A Shamrock V idejétmúlt és nehéz volt az amerikai építésű Enterprise-hoz képest, így megint Amerikában maradt a serleg. 1934-ben Sir Thomas Sopwith megépíttette az Endeavor-t, de a Shamrock V legénységét nem sikerült megszereznie, így bár hajója gyorsabb volt, mint az amerikai Rainbow, mégis vesztett. 1937-ben jött az Endeavor II, még gyorsabb és modernebb felépítésű, mint elődje, ám így sem győzedelmeskedhetett a Ranger felett.



A második világháború utáni gazdasági helyzet megint változásokat hozott az America's Cup szabályrendszerében, megjelent a 12 méteres szabály és vele a 12-metre class hajók, hogy a versenyzéssel járó költségek csökkenhessenek, hiszen a J Class hajói jóval drágábbak voltak. Az első, bár sikertelen kihívás 1958-ban érkezett Angliából, mivel a Columbia, Briggs Cunningham kormányzásával (igen, róla nevezték el a Cunningham-et) jól elverte az angol hajót. A következő 20 évben az amerikai hajók visszavertek 7 kihívást, köztül először 1962-ben egy ausztrál hajót. Az Intrepid pedig a második olyan hajó lett, amely képes volt kétszer megvédeni az America's Cup-ot, 1967-ben és 1970-ben.



Aztán 1983-ban bekövetkezett az, amiben már lassan senki se hitt, Alan Bond negyedszerre is megpróbálta megnyerni az America's Cup-ot és az ausztrál csapat végre sikerrel járt. Az Australia II kieljének formáját nagy titkolózás övezte és a végén a szárnyas tőkesúly beteljesítette az ausztrálok álmát, a hajó legyőzte az amerikai Liberty-t és hazavitte Perth-be a kupát.



Az első nem Amerikában zajló kupavédésre Fremantle-ben került sor, ahol 13 kihívója volt az ausztrál csapatnak. A Louis Vuitton Cup-ot az amerikai Dennis Conner nyerte, aki ezután könnyedén verte az ausztrál Kookaburra III-at Stars&Stripes 87 nevű hajójával és visszavitte a kupát Amerikába.



1988-ban egy új-zélandi szindikátus lett Dennis Conner kihívója egy hatalmas, 90 lábas yachttal. Conner megtámadta a kihívást, de a bíróság nem adott neki igazat, így az amerikainak versenyeznie kellett. Ez után az amerikai szindikátus úgy döntött, hogy mivel a többtestű hajókat kimondottan nem zárták ki a versenyzésből, egy katamaránnal indul. Bár az új-zélandi hajó igen modern volt, a katamaránnal szemben nem volt esélye. A verseny után Michael Fay bíróság elé vitte a San Diego Yacht Club-ot és utólagosan neki itélték a győzelmet, de a fellebbezések után a 88-as America's Cup győztese Dennis Conner maradt.



A vitákkal terhes 1988-as verseny után új design szabály lépett életbe és megszületett az International America's Cup Class. 1992-től 2007-ig a Kupa jónéhányszor gazdát cserélt, erős csapatok versenyeztek Ausztráliából, Új-Zélandból, Olaszországból, Svájcból. 1995-ben a Team New Zealand Russel Coutts kormányzásával először nyerte meg az America's Cup-ot 5-0-ra Dennis Conner kormányozta Young America ellen.



2010-ben előkerültek megint a többtestű hajók. A BMW Oracle Racing némi pereskedés után kihívta az Alighi csapatát. A BMW Oracle racing trimaránja a merev vitorlájával könnyedén verte az Alighi katamaránját és az America's Cup megint Amerikában találta magát.



A 34. America's Cup 2013-ban volt. A védő, az Oracle Team USA úgy döntött, hogy 72 lábas katamaránokkal kell megvívni a versenyt, amely, már csak a bekerülési költségek miatt is elég sok csapatot alapból kiejtett. A végén aztán az Emirates Team New Zealand hívhatta ki az Oracle Team USA-t miután megverte az Artemis Racing és a Luna Rossa hajóját a Louis Vuitton Cup-on.
Az új-zélandi hajó 8-1-re vezetett, mikor az Oracle Team USA megtáltosodott és egészen hihetetlen módon 9-8-ra megverte az Emirates Team New Zealand-ot.



A 35. America's Cup-ra a csapatok megegyeztek abban, hogy a hajók nagysága 50 láb lesz, amivel csökkentik a költségeket. Az AC45F, egy még kisebb és könnyebb katamarán lett kijelölve az America's Cup World Series számára 2016-2017-ben. Július 5-én pedig 5 csapat, az Artemis Racing, az Emirates Team New Zealand, a Groupama Team France, a Land Rover BAR és a Soft Bank Team Japan fogja megkezdeni a küzdelmeket Bermudán, hogy kiválasszák maguk közül az Oracle Team USA kihívóját.




Forrás: wikipedia, americascup.com, sailingworld.com