Magát ötletgazdát, Székely Andrást, a versenyt rendező Katamarán SE alelnökét kérdeztük a részletekről. 2010-ben már terveztétek, de végül nem rendeztetek versenyt a kis katamaránoknak a Kékszalag fesztivál keretein belül.
 
 
Fotó: Csepregi Panka
Fotó: Csepregi Panka

A idei Kétszalag miben más?
2011 óta a Kékszalag csütörtökön rajtol, és szombat reggel 9-kor fejeződik be. Ezzel a szombati - szerintem legjelentősebb nap - program nélkül marad, mi pedig erre adtunk komoly alternatívát. Két éve már valóban fontolgattuk egy partközeli, bemutató kis katamarános verseny megrendezését a füredi hajóállomás előtt. Az Magyar Vitorlás Szövetség akkor is partner volt, de végül nem tellett rá a kapacitásunkból.
A szervezés során nagy segítség, hogy amikor a Kékszalag befejeződik, a rendezőségtől több ember és motorcsónak is felszabadul, amit mi jól ki tudunk használni. Szintén fontos különbség, hogy a mostani versenyt már nem csak bemutatónak szánjuk - éles verseny lesz komoly távval!

Van-e hasonló versenyre példa a világban?
Számos hiányt pótol ez a verseny. A katamaránosok közül sokan versenyen kívül már - akár többször is - teljesítették a Kékszalag távját, de az mégsem egy hivatalos tókerülés. Minden hajós vágyik a Kékszalagra azzal a hajóval, amije van, azonban az érvényben lévő versenykiírás nem teszi lehetővé számukra az indulást. A hosszú távú regattákra egyébként külföldön bőven van példa, hiszen Európa összes jelentősebb taván, valamint a tengerek partközeli szigeteinél is rendeznek tó- vagy szigetkerülő távolsági versenyeket. A legnagyobb ezek közül a hollandiai Rond om Texel, ahol minden évben 500-600 katamarán rajtol el a sziget körbevitorlázására.

Milyen hosszú távú terveitek vannak?
A Magyar Vitorlás Szövetséggel abban egyeztünk meg, hogy a Katamarán Sportegyesület 2012-től minden évben megrendezi a KÉTszalag versenyt. A hosszú távú terv természetesen a verseny színvonalas megrendezése, és nemzetközi elismertségének megszerzése. Azt szeretnénk, hogy néhány éven belül ez a verseny – a hazai kéttestű vitorlázók mellett - a külföldi katamaránosok számára is egy vonzó versenyprogram legyen.

Milyen összefogásra van szükség ahhoz, hogy egy ilyen verseny létrejöhessen?
Hiába a jó ötlet, ha nincs támogatás. A Magyar Vitorlás Szövetséggel egyeztettük a keretfeltételeket, és a Katamarán SE lett a fő rendező. Felállítottunk egy szervező csapatot, majd megállapodást kötöttünk a Melanomamobillal mint névadó támogatóval. A folyamatot hosszasan sorolhatnám, mert nagyon sok apróság van, aminek a helyén kell lennie a sikerhez.
Az elmúlt két évben rengeteg munkát fektettünk a megvalósításba, és a munkánk végre
meghozta gyümölcsét: elképzeléseink találkoztak a Melanomamobil piacvezető melanoma- és bőrrákszűrő cég terveivel. A cég - figyelmeztetve a ránk leselkedő veszélyekre - a napsugarak káros hatásainak fokozottan kitett hajós társadalom szemét igyekszik felnyitni. A Melanomamobil fókuszában elsősorban a bőrdaganatok legagresszívebb, és sokszor halálos fajtája, a melanoma kiszűrése áll. A Melanomamobil orvos csapata az állandó rendelések mellett a Kékszalag fesztivál területén kitelepített helyszínen is megtalálható szűrőállomásokon végzi majd a szükséges vizsgálatokat.

 
Fotó: Szántó Áron
Fotó: Szántó Áron
 
A két verseny résztvevői nem zavarják egymást?
A két verseny a Kékpántlikával kiegészítve együttesen nyújtja a Kékszalag Fesztivál vízi programját. Minden verseny befejeződik még a következő kezdete előtt, így szerdán a Kékpántlika a gyerekeknek szól, csütörtök reggel 9-től szombat reggel 9 óráig az egész Balaton a Kékszalagé, zárásként pedig szombat délelőtt 10-től estig pedig a sport katamaránok száguldozhatnak.

Mekkora távot kell teljesíteniük a katamaránoknak, és mennyi idő alatt?
Olyan versenyt képzeltünk el, aminek a útvonala nem egyezik meg egyetlen más versenyével sem, a táv egy nap alatt biztonságosan teljesíthető, de emellett egy kissé trükkös is. Logikusan adta magát ezek alapján egy teljes kör a Balaton keleti medencéjében. Hogy mégse legyen egyféle második Fehér Szalag, a bójákat sokkal közelebb húztuk a parthoz, illetve betettünk egy plusz bóját is. A rajt a füredi hajóállomás előtt lesz, az első bója pedig a fűzfői öbölben. Innen Aliga felé veszi a mezőny az útját, majd a déli parttal párhuzamosan hajózva Zamárdinál fordul rá a füredi célra. Ezt a kört megfelelő szél esetén 2-3 óra alatt lehet teljesíteni, de késő délutánig kis szélben is beérnek a hajók.

Kik vehetnék részt a versenyen, jöhetnek-e külföldiek?
Hosszasan egyeztettünk a Vitorlás Szövetséggel, hogy kiket engedjünk rajthoz állni. Úgy döntöttünk, hogy bárki elindulhat a versenyen aki betöltötte a 18. életévét, van érvényes sportorvosi engedélye (akár erre az egy versenyre), a hajójára van kötelező biztosítása, és vállalja a felelősséget a vitorlázásáért. Azt hiszem, hogy sikerült egy olyan szűrőt létrehozni, amely nem kifejezetten szigorú, de tartalmazza az elengedhetetlen biztonsági elemeket.
A hazai katamarános társadalom már most készül erre a versenyre, és viszik a hírünket mindenfelé, amerre járnak. Ennek eredménye, hogy már most, a jelentkezés korai szakaszában is van pár külföldi jelentkezőnk.

Milyen hajóosztályok indulhatnak, hány katamaránt vártok a regattára?
A hajóosztályoknál abból indultunk ki, hogy mivel a Kékszalagon a 21 lábnál hosszabb hajók indulhatnak, így nálunk az ennél kisebbek állhatnak rajthoz. Ez jellemzően lefedi a nagy szériában gyártott sport katamaránokat. Ha az itthoni hajósokat számolom, akkor minimálisan 30 hajó itt lesz. Nem lepődnék meg azonban egy 60 körüli hajószámon sem.

A nagyközönség hol követheti majd a KÉTszalagot?
Legfontosabb webes felületünk a www.ketszalag.hu illetve a facebookon a I. Melanomamobil Kétszalag Katamarán Regatta oldal (facebook.com/ketszalag), de valószínűleg a fontosabb hajós oldalak is be fognak számolni az eseményről.