A cikket - megjelenés előtt - elküldtük a döntéshozóknak is. Elsőnek Wossala Gyuri reagált, véleményét a vitaindító anyagot követően olvashatjátok.


A változatlanság gyönyöre
Megszületett a döntés: A Magyar Vitorlás Szövetség a 42. T-Mobile Nagydíj Kékszalag verseny sportszakmai tapasztalatai alapján 2015-től - figyelembe véve a tárgyban született 1/2001.10.30. sz. MVSZ elnökségi határozat 9. pontját - eltörli a páratlan évekre előírt szigorítást és ez időponttól kezdve minden évben "nyílt" Kékszalag versenyt ír ki, melyen a 25 m2 vagy 25 m2-nél nagyobb orr- és nagyvitorla összfelületű, érvényes hajólevéllel rendelkező vitorláshajók indulhatnak.
Tehát 2015 ig folytatódik a váltógazdálkodás: Páros évben nyílt páratlanban klasszikus Szalag. Más olvasatban viszont nyitottá tették a versenyt, amint a moratórium lejár.
Próbáljuk értelmezni!

Kulcsszavak: moratórium, nyílt, klasszikus

A moratórium.
A négyéves moratórium eredetileg egyfajta biztonságot jelentett annak kivédésére, hogy a hirtelen szabálymódosítások veszélye ne tántorítsa el a célirányos fejlesztésben, hajótípus kiválasztásában érdekelteket.
Ma a moratórium fordított hatású: érvényesítésével négy évre konzerváljuk a klasszikus-nak nevezett, de valójában egy igen szűk a kilobbizott technikai korlátokon belül ügyeskedő érdekcsoport nyerési esélyeit.

A nyílt.
Álságos elnevezése egy olyan csoportnak mely azért továbbra sem engedi bizonyos méreten aluli hajók indulását.
Jellemző, hogy a nyílt osztályban is folyamatosan változnak az előírások. Nem lenne egyszerűbb azt mondani, hogy minden vitorlával ellátott vízben úszó test elindulhat?
A biztonsági feltételeket természetesen lehet szigorítani, de erre hivatkozva hajókat kizárni értelmetlen.

A klasszikus.
Eredeti szándék szerint a Klasszikus szalag - eleve egy szűkebb csoport érdekeit kiszolgálva - a páratlan években győzelmi esélyt kínált a tradicionális egytestű trapéz nélküli hajóknak, az új és korszerűbb trapézos siklóhajókkal szemben.
Ehhez képest olyan hajótestbe integrált kiülőkeretes hajók között dől el a verseny,  melyek ha a szükség úgy hozná a páros évben trapézos liberaként is kitűnő teljesítményre  lennének képesek.

Mielőtt kötekedéssel vádolnának, el kell, hogy ismerjem a döntés jogi szempontból nem kifogásolható. De vette e valaki a fáradtságot, hogy mielőtt ez a határozat megszületett volna, valami ésszerűbb, kompromisszumos megoldást találjon?
2010-ben végre nemzetközivé vált a Kékszalag! A külföldiek szinte kivétel nélkül  többtestű hajókkal versenyeztek, olyan hajókkal melyek ma valóban a világversenyek mérvadó résztvevői. Lehetőséget kaptunk, hogy jövőre Magyarország is feliratkozhasson a top versenyek helyszínei közé - de nem! Jövőre nem jöhetnek.
Vajon tudják e a szponzorok, hogy a 2011-es fékezett habzású verseny szakmailag lényegesen alacsonyabb színvonalú lesz, mint a 2010-es? Nem éri csalódás az érdeklődőket, hogy a Balaton nem fogad 2011-ben többtestű hajót?
A moratórium fenntartásának maximum tíz hajó lehet a nyertese, miközben a többtestűek a trapézosok és a liberák a parton punnyadnak. Nem kéne ennek a tíz hajónak valami nagyon fényes különdíjat felajánlani, hogy engedjék már szabadon Európa legnagyszerűbb tavi versenyét a Kékszalagot?
Hajrá Magyarország! Hajrá Kékszalag!

Klasszikus hajó
Egy "klasszikus" hajó.

 

Klasszikus hajó
Még egy klasszikus hajó. (fotó: Pallay Tibor)

 

Nem klasszikus hajó
Ez nem klasszikus hajó. (Egy partra vetett faj.)



Részletek Wossala Gyuri leveléből:

....Magam kezdeményeztem (a Kékszalag Bizottság többségének támogatásával) a moratórium felfüggesztését, azonban a kialakult viszonylag széleskörű vitában elhangzott érvek meggyőztek, hogy kétélű döntés lenne saját határozatunkat menet közben annullálni. A reális gondolkozás alapján is elfogadható azon érvek győztek meg, hogy:
 
1.      Valójában az általad exponált 10 hajó nem kis ráfordítás eredményeképpen úszkál (suhan) a vízen;

2.      Egy testület tekintélyét saját döntésének kettétörése mindenképpen gyengíti.
 
Másik gondolatoddal kapcsolatban, miszerint: „ Nem lenne egyszerűbb azt mondani, hogy minden vitorlával ellátott vízben úszó test elindulhat",  véleményem, hogy ugyan egyszerűbb lenne, de a biztonsági szempontok figyelembevételével lehetetlen. Mondjuk 100 vállalkozó szellemű Laser, vagy 49-es  éjszakai viharban történő összeszedése nem hiszem, hogy ne rémálom lenne egy rendezőnek, de egyikünk sem vágyik ilyesmire.
 
Szerintem 4 év elsuhan, ez a moratórium pedig továbbra is biztonságot fog jelenteni a fejleszteni vágyók számára.... 

 

Beküldő neve: Dr Misley Endre

A feltett kérdésre,legyen-e a Kékszalag teljesen nyílt verseny,a gondolataim a következők.

1958 óta veszek részt kékszalkag versenyen, mint hagyomány tisztelő vitorlázó meg kellene hagyni az esélyt a régi tipusú hajóknak is a nyerésre.Ezt a régi módon, minden 2. évben kelenne, szigorú előirásokank megfelelően kiírni és megrendzni.. A neve lehetne akár" Klasszikus Kékszalag" is.

A nyílt versenyt pedig akár minden évben meg lehetne rendezni korlátozások nélkül, de annak ne kékszalag legyen a neve, vagy valami megkülönböztető jelzés kellen kitalálni.

Balatonnak és a régi vitorlázóknak meg kelle adni a tiszteletet, hisz ezt a fejlődést a vitorlás sportban
nekik köszönhetjük.

Üdvözlettel:
Jó szelet!
Dr Misley Endre
a "Tranquilla" kapitánya

 

Beküldő neve: Farkas Róbert

Minél kevesebb a változás annál jobb. Nagy hiba volt belenyúlni az időpontba és a holdtölte helyett a naptár szerint kijejölni a verseny időpontját. Azért is jobb, ha az eredeti kiírás mellett maradunk, hogy lehessen a régi eredményeket az újakkal összevetni. A Nemere csúcsdöntésnek is akkor van igazi értéke, ha változatlan körülmények mellett dönti meg valaki.

Farkas Róbert, Krakus Scholtz 22

Gerő András