A nagyobb hajók számára Lelle környékén egyáltalán nincs hely, de aki a kikötő közelében netán a BLYC területén vásárolt ingatlant, annak is főhet a feje. A vízen tárolt hajók állvánnyal nem rendelkező szoros költségkeretből gazdálkodó tulajdonosai számára is feladták a leckét a váratlan lépéssel. A hajótulajdonosok döntő többsége már megtalálta új helyét, és azokhoz képest akik idén talán már nem is kerülnek vízre, akár hátra is dőlhetnek. Pedig nincs ok a nyugalomra.

 

A stabilnak tűnő zsúfolásig megtelt magán kikötők bérlőivel is csak évente kötnek szerződést, melynek meghosszabbítására nincs semmilyen garancia. A kedvező, vagy még elfogadható árak bármikor elszállhatnak. A mederhasználati díj jelentős emelése is veszélyezteti az árbiztonságot. A BHZrt tulajdonosi körében jelentős arányeltolódásról cikkeznek az országos lapokban. A megszellőztetett tervek a társaság osztódását sejtetik, ha ez igaz az új szervezet új feltételeket kínálhat jelenlegi bérlőinek. A Műegyetem vitorlás klubjának most járt le az üzemeltetői szerződése, pillanatnyilag az ottani bérlők is új helyet keresnek maguknak. Az idén több száz hajó költözik, ami sajnos a szűkülő kapacitás miatt nem egyszerű, különösen, ha baráti körök több hajóval együtt mozdulnának. A nagyok lehetőségei a leginkább korlátozottak. A Keleti medencében talán csak a Fűzfő Marina kínál 40 láb körüli hajóknak korszerű kikötőhelyet, a Nyugati részen Keszthelyig kell hajózniuk mert a méretes kikötőfejlesztések csúnyán megtorpantak az utóbbi években. A kisebbek most még találnak helyet, de ha megváltoznak a feltételek nagyon nagy a veszélye, hogy sokan a parton hagyják hajóikat. Elgondolkodtató, hogy már ezen a télen is milyen sok hajót hagytak védtelenül befagyni különböző kikötőkben.

 


A kikötői közösség köré szerveződő vállalkozások, charterezők, vitorlás iskolák, éttermek a karbantartásra szakosodott szakemberek is kereshetnek új vevőket, ha egyáltalán bejutnak a már lefedett területekre. És mi lesz a kiürülő kikötőkben nyilvántartott vitorlás klubokkal? Jó lenne, ha az elkövetkezendő tulajdonosváltások során meg lehetne őrizni azokat az értékeket, melyek vagyonleltárban nem feltüntethetőek, de elvesztésük kihat a vitorlázás általános megítélésére is.

Kapcsolódó cikkek:

Gerő András