A kilencedik futamban gyenge szél fogadta a címvédőt és a kihívót, hogy talán utoljára megmérkőzzenek. A rajt előtti helyezkedésben az amerikai csapat nem akarta a szél alatti pozíciót és felülre vitorlázott és ezzel a döntéssel meg is nyerte a rajtot. Félszélben így ők álltak az élen, de hátszélben a halzolást követően az ETNZ átvette pár méterrel a vezetést. A manőverek sokkal jobban mentek a kiwiknek. Lent a kapunál a címvédő a másik kaput választotta, de a halzolás és az élesedés eléggé lelassította őket és további hátrányt gyűjtöttek be. A 8-9 csomós szélben az ETNZ brutálisan gyors volt, az ORACLE pedig csak néha ért el hasonló sebességet. A kreuzbójához közelítve egy pöffel tért vissza némiképp az ORACLE a versenybe pár száz méteres hátrányából némiképp lefaragva, de támadni már képtelen volt. A következő hátszélben a kihívó volt a gyorsabb, így csak nyúlt a távolság a két hajó között. Kreuzban az ETNZ szorosabban fogta a címvédőt és a távolság 150 méterre csökkent közöttük. A kreuz legvégén jobbakat húztak az amerikaiak és 100 méterre felzárkóztak, de hátszélben már nem volt esélyük. A célba elsőként így az Emirates Team New Zealand csapata futott be és ezzel 7-1-re megnyerte az America’s Cup-ot. Peter Burling így lett a legfiatalabb győztes kormányos az AC 166 éves történelmében.

Hogy mennyire fontos is ez a verseny Új-Zélandnak, talán az mutatja meg a legjobban, hogy a szigeteken hajnali 5 órakor kezdődött ma a közvetítés és emiatt hajnali 4-kor már kisebb dugók alakultak ki a sztrádákon, hogy közösségben vagy a munkahelyükön lássák a versenyt az emberek.

A futam utáni sajtótájékoztatón az ETNZ már be is jelentette az új kihívót (Challenger Of Record) a Circolo Della Vela Sicilia klubbot, melynek képviseletében a Luna Rossa vitorlázik. Grant Dalton tájékoztatása szerint pár héten belül vázolják az elképzeléseiket a jövő America’s Cupról, a helyszínről, a hajókról, a csapatok létszámáról.

Az Emirates Team New Zealand megtanulta a leckét az előző America’s Cup-on elkövetett hibáiból és egy olyan összeszedett csapat érkezett Bermudára, amelyben kódolva volt a győzelem. Nem kérdés, hogy ez alkalommal is a leggyorsabb hajó és a legjobb csapat nyert, amelynek alapkoncepciója merőben eltért a többi csapat megközelítésétől úgy a foilok formájában és az irányításhoz szükséges energia létrehozásában, mint a szárny irányításában. A kiwik győzelmével egy korszak zárult le - a Larry Ellison és a Russell Coutts által vizionált versenyzésnek ezennel vége. Mostantól ugyanis az ETNZ és a kihívó diktálja az összes feltételt.

Fotó: Gilles Martin-Raget, Sander van Der Borch


A BMW Magyarország támogatásával rendszeres összefoglalókkal jelentkeztünk az AC fordulóiról!