Egy párhuzamos világban mostanra minden csapat felkészült volna Cagliari-ban, összemérve AC75-öseiket az azúrkék Mediterrán vízeken a 4 napos regatta alatt. Ez volt az egyik leginkább várt yacht verseny 2017. június 17-e óta, melyen végre megtekinthettük volna, hogyan állnak a csapatok az első generációs AC75-ösökkel.
Egy-két csapat kényelmesen haladhatott volna tovább a választott úton, mások számára kiderülhetett volna, mennyire sikeresek a a korábbi döntések és a design, valamint hogy merre tovább a felkészüléssel a következő összemérésig, azaz decemberig.
De vissza a való - bár igen hihetetlen – világba: a globális Covid-19 járvány minden csapat számára teljesen átírta és kiszámíthatatlanná tette a 36. America`s Cup felé vezető utat mind elméleti, mind logisztikai szempontból napról napra változó körülmények között.
Egymáshoz viszonyított teljesítményükről nincsen több információjuk, mint amit az igen különböző korai fejlesztési időszakaik alapján már tudnak. Bízzanak természetes ösztöneikben? Vagy aktuális tudásukban és az osztály szabályainak értelmezésében? Változtassanak megközelítésükön bizonyos információ morzsák alapján, amelyek egy hiányos puzzle darabjai?
Terry Hutchinson, az American Magic skippere nemrégiben úgy nyilatkozott, hogy a Cagliari és Portsmouth-i versenyek törlésével „elvesztettük a lehetőséget, hogy lássuk, hol vagyunk sebezhetőek, így sokkal inkább a program design oldalára kell támaszkodnunk.”
A legnagyobb kérdőjel azonban minden csapatnál a nagyon várt második AC75-ösökkel történő előrelépés hazájukban. Az építési határidőket, melyeket jóval a Covid-19 feltűnése előtt határoztak meg, szinte lehetetlen az egész kampány befolyásolása nélkül módosítani. Bizonyos gyártási folyamatok folytatódnak, mások leálltak. Otthon folytassák a csapatok az építést, vagy Auckland-ben fejezzék be a hajókat? Hajóval vagy repülővel szállítsák őket Auckland-be? És ami a legfontosabb: hogyan mérjenek össze egymással amikor majd egyszer kitisztul az ég?
Ha egy valami garantált, az a váratlan: a Covid-19 hosszú ideje a lehető legnagyobb kihívás elé állította az America`s Cup résztvevőit. A járvány jelentős mennyiségű plusz feladattal árasztotta el a csapatokat, melyeknek egy részére nincs is ráhatásuk. Az optimistább megközelítés a lehetőségek meglátása a csapatok reakciójában, alkalmazkodásában és döntéseikben a design, a tesztelés, a logisztika és a tervezés terén napról napra. Nagy valószínűséggel az a csapat emelheti majd 2021. márciusában magasba a kupát, amelyik a legjobban kezeli a kiszámíthatatlant.
Ebből a szempontból ez az America`s Cup majdnem normálisnak tűnik – csak egy közvetlen kihívással a Covid-19 elleni globális háborúban navigálva.
Emirates Team New Zealand
A címvédő Emirates Team New Zealand annyiban előnyben van, hogy otthonuk ad helyet a 36. America`s Cup-nak. Második AC75-ösük építését azonban megakasztotta az Új-Zélandon a Covid-19 miatt már 5 hete tartó 4-es fokozatú veszélyhelyzet. Emellett az első hajójuk, a ‘Te Aihe’ január vége óta még mindig nem került haza Olaszországból. Reálisan még több hónap hátra van amíg újra az auckland-i vízeken lehet.
Luna Rossa Prada Pirelli Team
A kihívó Cagliari bázisán folytatja a nemzeti leállás közepette is a javításokat az első AC75-ösükön, melynek orra március elején jelentősen megsérült. Valószínűleg a Luna Rossa Prada Pirelli Team esélyei a legjobbak, hogy először mehessenek újra vízre tesztelni a hajójukat. Nemrégiben utaltak arra, hogy Auckland-ba csak az év utolsó negyedében érkeznek majd, azután, hogy kimaxolták a teszt programjukat a remek szardíniai nyárban.
NYYC American Magic
Az American Magic csapata Pensacola-ban maradt, mivel az Egyesült Államok is leállással küzd a Covid-19 ellen. Az első hajójuk, a ‘Defiant’, floridai bázisukon van, és jó pozícióban vannak terveik és a módosításához és következő lépéseik meghatározásához a koronavírusra adott globális válasz fényében. Második AC75-ösük építése folytatódik Rhode Island-en az állami kormányzó és a tengeri kereskedelmi egyesület segítségének köszönhetően.
INEOS Team UK
A brit INEOS Team UK AC75-öse a kiwikéhez hasonlóan szállítás alatt volt, így csak nemrégiben érkezett vissza Portsmouth-i bázisukra miután a Cagliari nyári bázisukat be kellett zárni amint a koronavírus elkezdte átvenni az uralmat Európa felett márciusban. A döntésük így az edzés megkezdése a hazai vizeken amint a tilalmakat feloldják, majd elindítani a szállítmányt Auckland-be amint lehetőség nyílik rá. Második hajójuk építése folytatódik a Carrington Boats-nál. A kihívók közül az ő Auckland-i bázisuk áll a legjobban, bár az új-zélandi leállás miatt fel kellett függeszteniük az építkezést.
Stars + Stripes Team USA
A csendes kihívó Stars and Stripes hallatott magáról az elmúlt hetekben: Taylor Canfield társ-alapító azt nyilatkozta, hogy életben vannak, és készek élni a lehetőséggel, amit az ACWS törlése számukra jelenthet, azaz hogy több idejük van befejezni az AC75-ösük építését, és Auckland-ba juttatni azt a z év második felében. Az óra tovább ketyeg.
Forrás: America`s Cup Media