A vitorlázás ökológiai lábnyoma - Parti Halasztás podcast
2025. May 21.
Fifike kontra túravitorlás, rengeteg széndioxid, újrahasznosítható anyagok. Hol tart most a hajóépítő ipar a környezettudatos megoldásokra v
...Izgalmas sportesemény és megkapó látványosság egyben – ez a balatonfüredi vitorlabontó ünnepség és évadnyitó vitorlás verseny. Az elsőt 1935-ben rendezték, és azóta három háborús esztendőt leszámítva minden tavasszal ez az esemény jelzi az idegenforgalmi szezon kezdetét, egyúttal egy látványos túraversennyel bemutatja a nagyközönségnek is a balatoni vitorlázás évről-évre fejlődő, színesedő világát.
2025. május 31. és június 1. között Balatonkenese ad otthont a One Design Balaton Tour 2025 első fordulójának, a Kenese Marina-Port Vízisport Egyesület (KMPVSE) rendezésében, együttműködésben a Magyar Vitorlás Szövetséggel.
Balatonfüredre visszatért a már csak az idősebb vitorlázók által ismert, rég nem látott „háromnapos északi” szél az Atom Kupa finn és kalóz ranglistaverseny idejére. Május harmadik hétvégéjén (16. és 18. között) a kiírt nyolcból megrendezett hatot (finn osztály), illetve 5-ből négyet (kalóz osztály) ilyen „retró” körülmények között teljesítettek a versenyzők. Mindkét osztály abszolút sorrendjében a Balatonfüredi Yacht Club versenyzői végeztek az élen.
Az egész ott kezdődött, amikor 2003-ban egy kishajóval először teljesítettem a Balaton körbevitorlázását, vagyis a Kékszalagot. Olyan leírhatatlan élmény volt, hogy tudtam: ezt valahogy be kell mutatnom másoknak is. A következő évben egy csoda folytán sikerült felkerülnöm a Nemere II. 75-ös cirkálóra, arra a hajóra, amely akkor már több, mint 53 éve tartotta a Kékszalag időrekordját 10 óra 40 perccel. A verseny közben készített fotóimmal felkerestem a National Geographic Magazin hazai kiadóját. A képek tetszettek nekik, de a magazinban csak akkor jelenhetnek meg, ha a következő évben hivatalos megbízással, újra végigfotózom a versenyt, és a képekre az amerikai szerkesztőség is rábólint.
„Az, hogy csak hat kvalifikációs futam volt, az semmiképpen nem jó. Ha folytatódhatott volna a verseny a döntőkkel, nem lettem volna elégedetlen ezzel a kezdő szakasszal. Az utolsó napon pedig a három nagy szeles futam, csapkodó, rendszertelenül ide-oda forgó szélben… ez még nekem sok volt. Elengedem ezt az eredményt, a tanulságokat magammal viszem.” – így értékelte a két nap alatt lezavart csingtaói ILCA világbajnokságot Érdi Mári, aki a 14. helyen végzett.
Bonyolult körülmények között 4, illetve 5 futamot sikerült lebonyolítani a Kereked Ifjúsági Kupa kiírt 9 futamából. A végig könnyű szeles versenyen ezzel együtt is a maximumot hozták ki a rendezők a kifejezetten szűkre szabott lehetőségeikből.
Sydney és Athén olimpikon vitorlázója, dr. Hajdu Balázs az Európai Vitorlás Szövetség alelnökeként és a Nemzetközi Vitorlás Szövetség Jogi és Szabályozási Bizottság elnökeként is sokat tehet a magyar vitorlássport jövőjéért a következő években.
Május 9. és 11. között Alsóörs ad otthont a #SteeringTheCourse női vitorlásversenynek. A Penge Vitorlás Sportegyesület az Alsóörsi Marina Vitorlás Klubbal szoros együttműködésben, a Magyar Vitorlás Szövetség és az Alsóörs Marina támogatásával rendezi meg ezt a különleges eseményt, amelyet méltán nevezhetünk a női vitorlázás ünnepének.
Az MVSZ Elnökségének 31/2024 (03.05.) számú határozatának értelmében a Balatoni Évadnyitó Kékszalag Port Nagydíj nevezési díjából 50% kedvezményben részesülhetsz, hiszen az előző évben legalább 3 túraversenyünkre érvényes nevezést adtál le.
Április utolsó hétvégéjén, második alkalommal rendezték meg Révfülöpön, a Cholnoky Jenő Gyermek- és Ifjúsági kikötőben a J/70 osztály Tavaszi Flottabajnokságát. A tavalyi versenyen elindult 6 egység után, idén már 9 csapat sorakozott fel a rajtvonalon, a jelenleg 12 hajós flottából. Az osztály fejlődését mutatja, hogy sok fiatal tűnik fel a mezőnyben, köztük több korábbi ifjúsági versenyző is, akik izgalmas csatákat vívtak a rutinos OneDesign nagyhajós versenyzőkkel. A Flottabajnokságot a Kis-Szölgyémi Luca kormányozta Lujzi csapata nyerte.