Június 21-én 18 órakor rendben elrajtolt az 51 hajóból álló mezőny. A szokásosnál kevesebben neveztek, ebben valószínűleg szerepet játszhatott az is, hogy a különféle szél előrejelzési térképek éppen a verseny éjszakájára gyakorlatilag teljes szélcsendet ígértek. Az persze, hogy nem volt uralkodó szélirány, végül kiderült, nem jelentett teljes szélnélküliséget. Aki ügyesen elkapta a déli part közelében a meleg nyári nap után törvényszerűen megjelenő parti szelet, nem csábult el tartósan az északias, de nagyon hamar leálló frissülésektől és volt ereje koncentrálni és pillanatról-pillanatra alkalmazkodni a változó körülményekhez, az szinte folyamatosan tudott haladni. A rajtnál mindenesetre nem volt túl biztató a kép. Ahogy az egyik médiamunkás találóan megjegyezte: tulajdonképpen mindegy, hogy fotót vagy videót készítek, ugyanaz lesz látható mindkét felvételen...

A Kékszalaghoz hasonló, szakaszokra osztott rajtvonalon a négy nagy katamarán rajtolt a parthoz közel, és a mezőnyhöz képest legalábbis meglepő sebességgel lendültek neki a versenytávnak. A relatív rohanás azonban nem tartott túl sokáig. A rajt után két órával még mindig csak Öszödnél állt az élboly. 

Sokáig nem fújt, aztán tíz percig lengedezett valami, de mostanra az is elállt. Pillanatnyilag vezetünk, körülbelül 400 méterrel. Mögöttünk a második a Kürt-Team Kaáli (kormányosa Virág Flóra), harmadik az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty (kormányosa Józsa Márton). Ők kiigazítottak észak felé, úgy látszott, onnan kicsit frissül valami, ment velük a Team Suzuki (kormányosa Váradi Szabó János) is, de visszafordultak, elállt az a kis szél is…” - jelentette Balázs Viktor az RSM kísérő motorosából.

Cserta Gábor, a verseny hivatalos fotósa éppen a mezőny közepén próbált hangulatképeket készíteni, amikor felhívtuk telefonon:

Tükörsima a víz mindenfelé. Ennek ellenére a hajókon jó a hangulat, a gyönyörű csendes estében, a lassan közeledő naplementét várva a balatoni táj elviszi a showt. Vagy 20 perce, az egytestű mezőny elején persze keményebb a csata, mikor ott jártunk, a Tantál 8mOPEN vezetett Fazekas Gáborral és Huber Léllel a fedélzeten, nyomukban ott jött (amennyire tudott) a tavalyi Ezüst szalag győztes Quantum Sails Trentasette, ezúttal Temesfői Zénóval a kormánynál. Ők a déli parton próbálkozó Tantálhoz képest északabbra próbáltak szelet fogni – hiába…”

Éjjel háromnegyed tizenegy körül szinte újra rajtolt az élboly, fej fej mellett három katamarán. Fonyód előtt 50-100 méterre volt egymástól az RSM, a Fifty-Fifty és a Team Kaáli. A Kaáli lement délre, a Fifty északabbra próbálkozott, az RSM középen, gyakorlatilag mindhárman egy vonalban Györökhöz, a fordítóbójához viszonyítva. Ezúttal van tempó, kicsit megfrissült a szél, volt, hogy az RSM egy talpon ment huzamosabb ideig.

Tizenegy után kilenc perccel kerülte az első hajó, az RSM a györöki bóját, másodiknak fordult – kevesebb mint két perccel lemaradva – a Kürt-Team Kaáli, később a Team Suzuki, negyedikként az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty.

Innentől már senki nem tud a másikról semmit, vak sötét van, nincs még fenn a Hold. A déli parton visszafelé vitorlázók jártak jól, mert ugyan a parti szél lassan leállt, de valahonnan bejött egy viszonylag működőképes délies fuvallat.

Éjfél előtt néhány perccel az első egytestű is elérte Györököt, a Quantum Sails Trentasette az ötödik helyen fordult.

Mi a sajtóközpontban többet tudunk az ellenfelekről, mint ők egymásról a vízen. Az RSM kísérő motorosa jelenti:

Nem száz százalék, de úgy sejtjük, hogy vezetünk. Nagyon sötét van, nem látunk ellenfeleket. Szemes előtt járunk, közel a déli parthoz. Szép parti szél fúj, az utóbbi egy-másfél órában 15-17 csomós sebességgel hasít a hajó.”

Gémesi Jóka az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty kísérőmotorosából jelentkezett: “Fonyódnál járunk, fúj egy változó erejű parti szél, amint kimondtam, hogy éppen leállt, tíz másodperccel később már ismét fúj, bőszeles vitorlákkal, körülbelül 10 csomóval megyünk Földvár felé, közel a déli parthoz. Nem látunk senkit, sötét van.”

Ebből az üzenetből már a rendezők számára kiderült, nagy valószínűséggel az RSM lesz az első. Így is lett, hajnali két óra után elsőként futott be a balatonföldvári célba, 8 óra 2 perc 16 másodperc vitorlázás után. A kormányos Vándor Róbert, versenyzőtársai Kalocsai Zsolt, Lange Péter, Bali István, Fekete András és Margitics Botond. Amíg lehetett, a déli part mellett jöttek visszafelé a parti széllel, az utolsó pillanatban fordultak csak rá a parttól távolabb kitűzött célvonalra. A versenyen végig a déli parti takkokat pereferálták, nem csábította el őket egy-egy északról megjelenő csík, ellenfeleik közül akik egy-egy alkalommal északra nyitottak, sokszor rosszul jártak. 

Másodikként a Kürt-Team Kaáli érkezett (kormányos Virág Flóra, versenyzőtársai: Belle Örs, Sallai Gábor, Ormai Koppány Konrád, Kámán Tamás, Tisóczki Ferenc, Kadlecsik Márton és Debreczeni-Mór István. Virág Flóráék 2022-ben már nyertek Ezüst szalagot. 

Harmadikként az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty jött be, Józsa Márton kormányos, Adorján Csaba, Bagyó Áron, Erőss Loránd János, Németh Áron, Józsa-Kovács Attila és Goszleth Marcell. Ők 3 óra 2 perc 51 másodperckor értek célba. 

Negyedik a Team Suzuki, Váradi Szabó Jánossal a kormánynál. Versenyzőtársai Petheő Tamás, Bartos Zoltán, Jankovics Gábor és Horváth Áron.

Ötödik, és egyben a legeredményesebb egytestű hajó a Quantum Sails Trentasette. Temesfői Zénó és csapata: Szabó Orsolya Júlia, Lacsny Benedek Árpád, Honti Béla, Soponyai Hunor Géza, Karsai Tímea, Missura Márta Panna, Schmidt Bernát, Tóth Sándor, Lacsny Gergely.

Abszolútban hatodik, és az egytestű hajók között második a Tantál 8m OPEN, fedélzetén Fazekas Gáborral és Huber Léllel. A befutásuk után nem sokkal benéztek a Spartacus klubházában berendezett sajtóközpontba egy rövid beszélgetésre.

Éjszaka mindig van egy kis szél, végig tudtunk haladni, két-vagy három rövid leállásunk volt csupán. Az a jó az Ezüst szalagban, hogy olyan mint a Kékszalag, de csak a jó részét kapod meg. Nem kell órákat a napon ülni és a Keszthelyi öbölbe bemenni... De a viccen kívül, a Kékszalag mellett a legjobb verseny, sajnálhatja, aki az időjárás előrejelzést látva esetleg ezúttal nem indult. Ez a menet hiányozni fog a legénységből, a hajóból, amúgy az Ezüst szalag jó felkészülés a Kékszalagra.”

Tudtatok-e esetleg felváltva pihenni ebben a gyenge szélben? 

Főleg gyenge szélben nem lehet pihenni. Erősebb szélben nincs gond, megy a hajó. Gyengében meg folyamatosan gépészkedni kell, állítani, szerelni, a kötélrendre ügyelni… Nagy csatában voltunk sokáig az egytestű győztes Trentasettével, majd megbeszéljük, hol léptek el a végén nagyon, valószínűleg mi megkaptunk egy hosszabb leállást. A Szigligeti öbölben oda és vissza is bejött egy északias szél, arra kellett csak figyelni, hogy időben vissza kellett jönni délre. Ennek a versenynek a kulcsa a déli parti irány volt, elsősorban a parti szél miatt. Nagyon élveztük a versenyt, most megyünk aludni!”

Majdnem 13 órás vitorlázás után futott be az abszolút hetedik helyen, a harmadik egytestű hajóként az Orpheus 70-es cirkáló, Herkó Dezső irányításával. Versenyzőtársai Göde András, Pieke Dénes és Kéri László voltak.

Az IT KLIMA Service Ezüst szalag éjszakai túraverseny különleges erőpróba, nem csak a nehézsége, hanem a szépsége miatt is. Egyszerre élhető át a csodás naplemente, az izgalmas éjszaka és a páratlanul szép balatoni hajnal, a napfelkelte. Idén a mezőny szinte teljes egészének mindhárom megadatott...

További eredmények a verseny hirdetőtábla oldalán, itt: https://spartacus.hu/versenyeink/it-klima-service-ezust-szalag-ejszakai-turaverseny/

Kép: Cserta Gábor/Spartacus VE