Önmagát – de legalábbis az évtizedes tapasztalatokat – szinte meghazudtoló időjárásban futott az idei One Design Balaton Tour (lánykori nevén Trophy) második fordulója Csopakon a Kereked Vitorlás Klub rendezésében, június 14–15-én. A kétnapos verseny kiírt 5 futamából négyet sikerült ugyanis megrendezni, de nem is ez a pláne, hanem az, hogy mindezt gyenge északkeleti szélben. Igen, a „11-kor már elhaló” keletiben, amikor jellemzően az a rendezői attitűd, hogy „jó lenne, ha kettő beleférne valahogy, de egyre nagyon szükség van”.

Az előrejelzések alá is támasztották ezt a minimalista vélekedést, ha valamikorra, akkor a verseny első napjára jeleztek valamennyire használható szelet, azaz szombaton kellett bebiztosítani a verseny érvényességét. A második napra ugyanis inkább a reménytelenséget ígérték az időjósok.

Az első napon a 10 órára kiírt rajtok időben el is mentek mindkét pályán, még 8–9 csomós, 60 fokról érkező áramlásban. Az Alfa pályán versenyeztek a gyorsabb hajók (Asso, 8 méter OD, Melges24, J 70 és Elliott osztályok), a Bravo pályán pedig a kisebbek (J 24, Scholtz 22, Sudár Regatta és Flaar 18) kanyarodtak (a Bravo pályán lettek volna a dragonok is, ám végül nem vettek részt). Az első futam némi balra igazítással körbe is ért minden osztálynak, bár ekkor már 11 óra volt, elvileg jönnie kellett volna az összeomlásnak.

Ehelyett azonban kitartott a szél, így indult is a második futam, ami hasonló körülmények között ugyancsak fennakadás nélkül zajlott le – igaz, mondjuk 1–1,5 csomóval már gyengébb szélben. Következett is a harmadik, a rendezők nem sokat piszmogtak a futamok között, így a Bravo pályán a gyorsabb J 24 mezőny a Flaarok befutása közepette már neki is vágott a harmadik menetnek. És ekkor már 12 óra után járt az idő, és még mindig versenyzésre bőven alkalmas volt a szél.

Az utolsó menet azért már nem volt olyan sima, mint az első kettő, a Bravo pályán a J 24-esek teljes futamot tudtak teljesíteni, a másik három – lassabb – osztálynak a második cirkáló szakasz végén Sierra zászlóval befutottak, azaz rövidített futamot teljesítettek.

Másnap aztán már nem hazudtolta meg önmagát az időjárás: igaz, a szombatinál eleve gyengébb szelet jeleztek a prognózisok, a rendezők egy órával előrébb is hozták a rajtot 9 órára, de így is csak egy futam fért bele a nem sokkal 10 óra után teljesen elfogyó szélbe. A Bravo pályán ez az egy futam sem volt teljes, előbb kurtítani – és jobbra módosítani – kellett a második cirkáló szakaszt, majd ennek végén be is kellett futtatni minden osztályt.

Az előzetes várakozásokat azonban így is felülmúlta az időjárás, ilyen körülmények között kifejezetten ritka, hogy a kiírt futamok 80 százaléka korrekt módon be tudna futni.

A győztesek:

Asso 99: Picabo, kormányos: Majthényi Szabolcs

8 m OD: Stulz, kormányos: Pfeningberger András

Melges 24: Strange Brew, kormányos: Ian Richard Ainslie

Elliott 770: Pegazus, kormányos: Vida Péter Bence

J 70: Lujzi, kormányos: Kis-Szölgyémi Luca

J 24: J’Korszak-Laurel, kormányos: Farkas Tamás

Scholtz 22: Aventura, kormányos: Veisz Miklós

Sudár Regatta: Pontilla, kormányos: Osváth Márton

Flaar 18: Flaaraway, kormányos: Fehér Máté Zsigmond

A részletes eredményeket itt lehet megtekinteni:

https://mvszhirdetotabla.hu/kereked-one-design-kupa-2025/eredmenyek

Galéria itt található.

A versenyt a Kereked Vitorlás Klub rendezte a Magyar Vitorlás Szövetség támogatásával. A MVSZ nemcsak eszközökkel, hanem fotós- és videós csapattal is segítette a lebonyolítást.

A rendező egyesület ezúton is köszönetet mond a győzteseknek járó ajándékokért a Jazzpikniknek és a Rooster Monautixnak.