Ami legelőször feltűnt a versenyt rendező Spartacus VE klubháza környékén, az a rengeteg fiatal. A hajótulajdonosok, kormányosok gyakran a klubjukban vitorlázó ifikkel egészítik ki a legénységet, ez a megoldás kölcsönösen előnyös: jól jön a gyors, erős fiatal kéz a hajón, az egyébként is OD kishajókban versenyző ifik viszont új élményekre tesznek szert a nagyhajós mezőnyökben.

A verseny első napja friss északnyugati széllel indult, az előrejelzés délelőtti erősödést ígért, a valóság erre még rárakott egy lapáttal, napsütéses időben 22-25 csomós alapszél, és néha meglepően erős pöffök jelentettek kihívást a versenyzőknek. Minden hajóosztálynak három futamot sikerült megrendezni (akik a reggeli kormányosértekezleten az első napi négy futamot hiányolták, valószínűleg utólag örültek, hogy Erdélyi Béla versenyvezető a versenyutasításra hivatkozva elutasította a javaslatot). Ugyanis fújt, kitartóan, erősen, végig. Sok volt a havária, vitorlaszakadás, verettörés – de szerencsére komolyabban senki sem sérült meg. A viharos első nap legbalszerencsésebb hajója az Infla Deus Asso 99-es volt, az olimpiai bronzérmes Detre testvérekkel. A harmadik futam rajtja előtt lobogtatva várakoztak, mikor egy másik Asso szabálytalanul úgy halzolt meg a közelükben, hogy a bumja elkapta Detréék achterstágját, és ezzel a lendülettel letörte az árbóc felső részét. Nyakukbaszakadt a fél rigg, az árbócnak annyi, a vitorlának úgyszintén… Az esetet megelőző futamgyőzelmük öröme, miközben a daru alatt próbálták szétszálazni a romokat, már csak szép emlék maradt. A szombat esti megszokott grillvacsora a változatos saláta-, és húskínálattal, valamint a földvári naplemente idén sem okozott csalódást.

A vasárnap halasztással kezdődött, majd egy 5-7 csomós délnyugatiban mindkét pályán lement egy-egy futam. Aztán a szél annyira legyengült, hogy a csőhöz közelebbi pályán egy rövidített futam még kifért, a távolabbi pályán már nem volt esély versenyt tartani. Asso 99-ben a 100% nyert, Paksi Álmos és csapata: Nagy Márton, Marián Balázs, Bárány Attila, Varga Norbert, Nagy Bernát. NAU 370 Run osztályban a Schatz győzött, Schatz Árpáddal a kormánynál, a fedélzeten Somogyi Lóránt, Büki Gábor, Büki Zsolt, Takácsy Kristóf Zsolt, Gyapjas Balázs, Bartoss Gábor, Molnár Dávid, Rozsnyay Domonkos, Bősze Marcell dolgoztak. Ők voltak a legnépesebb hajóosztály, 13 hajóval. 11m OD osztályban a Kálóczy Szebasztián által irányított Inhaca 3 nyert, a versenyzőtársak: Suba Csongor, Kuthi Gábor és Kiss Balázs.8m OD első helyezett a Stulz: Pfeningberger András, valamint Gerlits Attila, Czeizel Balázs, Czeizel Jonatán és Papp Dávid Imre. Luka 30-asban a Tranquilo győzött, a kormánynál Bakonyi Attilával. A versenyzőtársak: Juhász György, a kétszeres olimpikon Vadnai Benjamin, Lukáts Csaba, Nedbál Noel. Vajon az idősebbik Vadnai testvérnek miért fontos a One Design versenyzés nagyhajós kategóriákban is?

„Akkor derül ki igazán, hogy ki a legjobb, ha a feltételek közel azonosak. Általában elmondható, hogy ez a fajta versenyzés költséghatékonyabb is, és nem utolsósorban izgalmas, szoros csaták, kiélezett szituációk alakulnak ki a pályán.”

NAU Ten osztályban a Final Four nyert, Ganczer Péter, valamint Ganczer Nándor, Ainslie Ian Richard, Barabás Béla, Hadzsi Attila, M. Nagy Richárd és Falvai András Ádám.

Nautic 330-ban a Menta győzött, Varsányi Gábor, valamint Schőmer Dávid, Györei Szandra, Kálló György, Varga Péter, Hermesz Zoltán és Balázs Zsolt. Elliott 770-ben első a Pegazus, Virág Balázs Álmos, valamint Lázár Antónia, Virág Balázs, és Darvai Gergely. J70 hajóosztályban a Z nyert, Bagyó Áronnal a kormánynál, versenyzőtársai Tenke Áron Zsolt, Drávai Szilveszter és Horpácsy Márk Donát voltak. Ennek a mezőnynek érdekes színfoltja volt az X, Y és Z nevű hajó, ezek a révfülöpi MCCkikötő tulajdonában állnak, és – ahogyan azt a kikötő vezetője, Török Péter, az egyik legsikeresebb hazai utánpótlás edző elmondta – azon túl, hogy az MCC hallgatóinak a sportolását, vitorlás oktatását szolgálják, jó minőségű, új hajóként ott a helyük, gyakorlott kormányosokkal, a One Design versenyrendszerben is.

„Nagy álmom az egyetemi bajnokság megrendezése a mi sportágunkban is. Újabb három J70 érkezik Révfülöpre, hat egyforma hajóval már fel lehet építeni egy színvonalas egyetemi csapat bajnokságot. A J70 egyébként a harmadik legnépszerűbb hajóosztály a világon az Optimist és a Laser után. Az eredeti célja az OD hajóknak, hogy a tudás domborodjon ki, az győzzön, aki több munkát fektet be, aki jobban megérti az azonos paraméterekkel rendelkező hajóknak a működését. Ezáltal egy sokkal elmélyültebb tudásra lehet szert tenni, nem esetleges a hajó kezelése, egyszerűbb megtanulni és messzebbre vezet.”

J24-ben Scholtz Imre és csapata nyert: Faragó Norbert, Kiska László György és SzabóMáté. Scholtz 22 osztályban a Berka győzött, Imre Ferenc, valamint Imre Gergely Péter és LakGergely. Flaar 18-ban a Flaaraway lett az első: Fehér Máté Zsigmond és Turcsán Pál Tamás. Ezt a nagyhajós versenyt 27 éve támogatja a Raiffeisen Private Banking, amelynek vezetője Bálint Attila. Nem is tudom, hogy egyáltalán van-e más, hasonlóan hosszú ideje tartó, folyamatos szponzoráció a vitorlássportban…

„Ezt nem tudom, az viszont biztos, hogy nagyon örültünk, amikor ez a verseny a One Design Balaton Tour része lett. Itt valóban a vitorlás tudás dönt, sokkal kevésbé a hajó. Éles a küzdelem, szinte minden osztály hajói befutnak három percen belül. Támogató cégként a vitorlás versenyzéssel megegyező értékeket vallunk: egyenlő esélyek mellett jobbnak lenni, nemes, sportszerű küzdelemben.”

Eredmények: https://spartacus.hu/media/2025/03/ROD_2025_V.pdf

A versenyről képek itt érhetőek el.