A december 10-én kezdődő hajóút következő 6500 mérföldjének kiindulópontja Fokváros, a Déli-óceán kapuja, innen a csapatok délre és keletre tartanak majd hűvös és misztikus hullámok között a déli féltekén. A verseny harmadik szakasza a dupla pontszerzés lehetőségével az egyik legkifizetődőbb lehet: aki megnyeri, erős pozícióba kerül a trófeáért folytatott harcban.

Bármilyen néven is emlegetjük - a Folyékony Himalája, a Nagy Déli, Antarktiszi, Déli-sarki Óceán vagy az Üvöltő Negyvenesek, Tomboló Ötvenesek hazája -, a szinte mitikus, Földünk legdélibb részén található vizek meghódítása jó ideje az egyik legnagyobb tiszteletet kiváltó teljesítmény a világ legjobb vitorlázói között. A háznyi méretű hullámokról és apokaliptikus erejű viharokról híres, egyformán fenyegető és igéző Déli-óceán 1973 óta vonzza a megszállott vitorlázókat.

Stu Bannatyne, a Dongfeng csapat A Déli-óceán Királyának keresztelt vitorlázója, aki az elmúlt két évtized jelentős részét töltötte versenyzéssel ezeken a vizeken, saját bevallása szerint rabja a Föld e távoli területének. "A világ legjobb vitorlázása a déli-óceáni: azokért a lefele rohanós napokért minden alkalommal megéri visszatérni ide. Azt a fajta versenyzést, amikor megtalálod a jó vitorla kombinációt a hatalmas hullámokon, nehéz a sport bármely más területén megtalálni. És ebben a versenyben a rossz emlékek sokkal gyorsabban homályosulnak el, mint a jók." Az Üvöltő Negyvenesek, Tomboló Ötvenesek és Sikító Hatvanasok között néha az életükért is küzdő VOR legendákról készült feledhetetlen fotók magukért beszélnek.

Mivel a hideg, dinamikus és kiszámíthatatlanul rohanó víz és a mozgását akadályozó szárazföld kölcsönhatásából 70 csomót is elérő szelek születnek, ez a terület egyedülálló és hajmeresztő veszélyeket tartogat a flotta számára. A verseny korai időszakában, a 70-es, 80-as években a vitorlázók a lehető legdélebbre hajóztak - 60 fok alá, olyan közel az Antarktiszhoz, amennyire mertek -, hogy minél rövidebb úton teljesítsék a szakaszt. Ez elkerülhetetlenül együtt járt a jéghegyekkel való találkozással, ami a déli-óceáni hajózást kockázat és teljesítmény tekintetében még inkább meghatározóvá és veszedelmessé tette. Napjaink VOR hajóinak sebessége akár háromszorosa a korábbiaknak, így egy esetleges ütközésnek végzetes következménye lenne, ezért a 2017-18-as verseny szakaszain a modern VOR hajóknak az antarktiszi jéghegyeket elkerülő zónában kell maradniuk. A kormányosok és navigátorok célja a veszélyes zóna még biztonságos peremén hajózva találni meg az alacsony nyomású rendszereket a rendelkezésre álló időjárási adatok alapján. A gyakran hurrikán erejű viharoknak köszönhetően azonban a Déli-óceánon versenyezni jéghegyek nélkül is bármikor ugyanolyan hazárdjáték.

Forrás

Borítókép: Team Brunel 2014/15 /Volvo Ocean Race; fotó: Volvo Ocean Race

Videók: Volvo Ocean Race

A Volvo Ocean Race híreit a Volvo Autó Hungária támogatásával hozzuk el.