Összefoglaljuk, mi történt az utóbbi hónapban!
A verseny egyik legnehezebb szakasza a Fokvárostól Melbourne-ig tartó rész volt: a Déli-óceán üvöltő szelei és a délen húzódó jéghegy-határ kemény és okos versenyzést követeltek meg a mezőnytől. A futam súlyát mutatja az is, hogy az összeredménybe ez dupla pontozással számított bele. A hajók szoros emberfogással haladtak, sokáig a Dongfeng vezetett. Azonban elkövettek egy taktikai hibát: 50 percre elengedték a nyomukban haladó Mapfret – ez elég is volt a spanyol csapatnak ahhoz, hogy az élre álljanak. Meg is nyerték a futamot, mögöttük a Dongfeng, majd a Vestas érkezett be a melbourne-i célba. Az elsők épp befutottak karácsonyra, így az ünnepeket már a parton tölthették családjukkal.
Január 2-án rajtolt a 7 hajó a negyedik, Hongkongba tartó szakaszon. Bár itt az időjárás már sokkal kellemesebb volt, mint Melbourne felé, a hajók helyzetét sok kis sziget és szélcsendes szakaszok nehezítették az 5600 mérföldes szakaszon. A rajt után rögtön a Vestas állt az élre, azonban pár nappal később ismét a két, összetettben is vezető csapat, a Mapfre és a Dongfeng keveredtek előre. A szélcsendes Doldrumsból kiérve a szél a hátsóknak kedvezett: az utolsó helyen vitorlázó Scallywag lefelezte hátrányát. A taktikus vitorlázás egymáshoz közel tartotta a hajókat, de az enyhe időjárásban olykor még szülinapi mulatságra is jutott idő.
Eközben a többiektől nyugatabbra haladó Scallywag csendben az élre lopakodott, a mezőny pedig lassan ketté szakadt. Nem lehetett egész pontosan látni, melyik, a keleti vagy a nyugati út lesz-e végül a nyerő, a hajók lopakodó üzemmódban haladtak… Egészen a befutó előtti napig, amikor is a fej-fej melletti csatából már látszott, hogy a hazai csapat, a Scallywag fog elsőként befutni! Fantasztikus vitorlázások örömét beárnyékolta, hogy a második helyen vitorlázó Vestas a forgalmas Hongkong előtti vizeken egy kivilágítatlan halászhajóval ütközött – bár a VOR csapatnak csak a hajója sérült meg súlyosan, a halászhajó legénysége közül az egyik tag életét vesztette a balesetet követően.
Nem volt sok ideje a csapatoknak feldolgozni a tragédiát, mert indultak is a távol-keleti versenyek: a HGC kikötői futam, majd az Around Hongkong Island után hajóztak Guangzhou-ba egy futam erejéig. Sajnos csak hat hajó mérkőzött meg ezeken a versenyeken, a Vestas javítások miatt a parton maradt. A guangzhoui futam előtt izgalmas volt az összetett eredmény: mivel a hongkongi versenyeket összetettben a Dongfeng nyerte, ezért az élen pontegyenlőség alakult ki közte és a Mapfre csapata között: 25-25 pontja volt mindkét csapatnak, a javuló tendencia miatt a Dongfeng vezetett. A legutolsó In-port futam azonban eldöntötte a dilemmát: a Mapfre rajt-cél győzelemmel nyerte a guangzhou-i versenyt, míg a Dongfeng korai rajtos lett, a büntetés miatt pedig úgy elkeveredett, hogy végül az utolsó helyen végzett. Így ismét a Mapfre áll az első helyen.
Indul a 6. szakasz!
Ma hajnalban startolt a 6. szakasz Hongkongból Aucklandbe. A több mint 6000 mérföldes szakasz majdnem ugyanolyan, mint az idefelé vezető volt, az elején erős széllel, szigetekkel és szélcsenddel tarkított, azonban külön nehezítés, hogy most nagyrészt krajcos szakaszok várnak rájuk…
A Volvo Ocean Race híreit a Volvo Autó Hungária támogatásával hozzuk el.
Fotó: Jen Edney, Martin Keruzore, Pedro Martinez, Ainhoa Sanchez / Volvo Ocean Race