A Miamiban rendezett világkupán vasárnap tartották a Laser Radiál osztályban a döntőnek is beillő - dupla pontszámot jelentő - éremfutamot (Medal Race), amely szenzációs magyar sikerrel zárult. A 2017-18- as világkupa sorozat második versenyének éremfutamán ugyanis Érdi Mári ellentmondást nem tűrő vitorlázással maga mögé utasította a verseny tíz legjobbját. (A verseny a Magyar Vitorlás Szövetség You Tube-oldalán és alább is visszanézhető.)

Így verte el a világot Érdi Mári

Magyar idő szerint vasárnap kora este bő húszcsomós, erős szélben álltak rajthoz  Laser Radiál legjobbjai. A 2016-os világbajnok brit Alison Younggal csak Érdi Mári tudott lépést tartani. Az első pályajelnél is már nagy fölénnyel kezdték a hátszelezést a többiek előtt. A háromdimenziós grafikával kiegészített közvetítés egyértelműen megmutatta, milyen nagy sebességgel vitorlázott Mári, valamint nagyszerűen lehetett látni a hátszeles hajóvezetés lényegét, ahogy a hullámokon felgyorsulva majd mélységre törekedve, és eközben a hullámok között az ideális útvonalon vitorlázva, milyen kacskaringós út vezet a leggyorsabban. Az egész félszeles magasságig luvoló, majd felgyorsulva mélységre törő falsolás íveit a számítógépes grafika nem is tudja érzékelni, és csalókán úgy mutatja, mintha a versenyzők rengeteget halzolnának hátszélben. Érdi Mári kemény harcra késztette Youngot, aki már nyugodtan vitorlázhatott messze a holland és dán ellenfeleitől, akik elvehették volna tőle a győzelmet. A második krajcban Érdi Mári és Alison Young tovább növelték az előnyüket. A második hátszélben pedig már nyolcvan-száz méterrel vitorláztak a mögüttük a helyezésekért küzdő sportolók előtt. Ebben az utolsó hátszeles szakaszban Érdi Mári jobbcsapáson kemény falsolásokkal került Young szélalatti oldalán egyre előrébb és az utolsó halzoláskor már elsőként fordulhatott a rövid befutó szakaszra.

Az élő közvetítés szakkomentátora a az összetett verseny dobogós helyekért folyó küzdelemre koncentrálva még akkor is arról beszélt, hogy Alison Young nyeri a versenyt és az éremfutamot is, amikor már egyértelműen Érdi Mári vitorlázott az első helyen. Alison Young megelőzése egy helyet jelentett Márinak a végeredményben is, mert így pontszámban beérte az éremfutamon ötödikként befutó japán Manami Doit, ezzel előtte végezve az összetett listán. Érdi Mári zseniálisan vitorlázott ezen a világkupa versenyen az első futamon és az utolsó két napon egyaránt. Rövidesen teljesülni fog a következő álma, ami győzelem egy nagy világversenyen.

A többiek is jól teljesítettek Miamiban

Érdi Mári mellett a másik három magyar egység is jól szerepelt az egyhetes versenyen. A Laser Standard osztályban versenyző Vadnai Benjamin szombaton az egyik futamban második lett, ami kiemelkedőnek számít. Összetettben végül 22. helyen végzett, ezzel felülmúlt a tavalyi versenyen futott szintén kitűnő eredményét.

Testvére, a szintén Laser Standardben induló Vadnai  Jonatán összesítésben a 30. helyen végzett a hetvenhajós világkupa mezőnyben, ami húszévesen szintén nagyszerű teljesítmény. A 470-esben induló magyar páros - Gyapjas Balázs és Gyapjas Zsombor - a gyengébbik felszerelésükkel értek el figyelemre méltó eredményt, 22. helyen zárták életük második világkupaversenyét.

Miami csak az egyik állomás volt

mostani, Miamiban rendezett verseny, folytatása volt az olimpiai osztályok világkupa-sorozatának, amely tavaly Japánban, Gamagori vízein kezdődött. A következő verseny Európában, a franciaországi Hyeres-ben lesz, majd június elején Marsailles-ben a döntőnek nevezett eseménnyel zárul. Miamiban négy magyar egység állt rajthoz: Érdi Mári női Laser Radiallal, Vadnai Benjamin és Vadnai Jonatán Laser Standarddel, illetve a Gyapjas testvérek - Zsombor és Balázs - 470-essel versenyeznek.

Berecz Zsombor, olimpikonunk alapvetően két okból nem vett most részt ezen a világkupán. Egyrészt mert a spanyolországi Cádizba utazott, hogy már a helyszínen készülhessen idei első nagy feladatára, a sikeres Európa-bajnoki szereplésre. Másrészt tengerentúli versenyre utazni egy finnesnek nagyon idő- és költségigényes. A saját hajó oda- és időben visszaszállítása fenti okokból értelmetlen lenne, így viszont tulajdonképpen bérhajóval és idegen árbóccal kellene versenyeznie, ami komoly hátrány azokhoz képest, akik saját hajóval indulnak.

Fotó: Érdi Mári Facebook oldala