A kérdés egyszerű, de a válasz rétegzett: hová tart a vitorlássport?
Fenntarthatóbb működés – nem trend, hanem kötelesség
Az idei konferencia egyik legerősebb üzenete az volt, hogy a fenntarthatóság immár nem CSR-kiegészítés vagy kommunikációs elem, hanem kötelező szervezési és sportetikai alapelv. Ennek megfelelően több új szakmai irányelv született, amelyek célja a versenyek ökológiai lábnyomának csökkentése, a vizek és part menti élőhelyek védelme, valamint a körforgásos szemléletű hajó- és eszközhasználat előmozdítása.
Digitalizáció és technológia – új kapuk a sportág felé
A sport jövője az adatokon és az élményen keresztül válik még hozzáférhetőbbé. A valós idejű eredménykövetési rendszerek, a digitális rendezői eszközök, az e-sailing platformok és a fiatalokat megszólító interaktív technológiai megoldások ma már nem kísérleti ötletek, hanem a sportág ökoszisztémájának részei. Ez a változás nem kis részben arról szól, hogy a következő generáció számára a vitorlázás ne távoli, hanem izgalmas, technológiailag releváns sportág legyen.
Inkluzívabb világ – szélesebb kapuk, több lehetőség
A konferencián fontos áttörést jelentett, hogy a World Sailing vezetése ismét formálisan gender-balanced, vagyis kiegyensúlyozott arányú férfi–női összetételű. A WS elnökségébe két női alelnököt választottak: a ciprusi Sophia Papamichadopoulost és a francia Corinne Migraine-t. Ez nem csupán szervezeti állítás, hanem üzenet: több nő, több fiatal, több parasportoló, több feltörekvő nemzet számára is nyitott a sportág.A paralimpiai vitorlázás visszakerüléséért folytatott munka, a World Sailing Youth Programok, és a fejlődő országok támogatása egyaránt azt jelzik: a vitorlássport jövője egyre szélesebb kört érint.A dr. Hajdu Balázs által elnökölt Governance Committee (Szabályozási Bizottság) szemszögéből a konferencia egyik legfontosabb eredménye az volt, hogy a szervezet működése még strukturáltabb, transzparensebb irányba mozdult el. Az új etikai és semlegességi irányelvek, a jelölési folyamatok átláthatóbb szabályozása, a fenntarthatósági és integritási standardok beépítése mind azt a célt szolgálják, hogy a World Sailing alapszabálya és jogi működése példamutató és hatékony legyen.Ez a folyamat még nem lezárt, de a döntések alapján új korszak kezdődött: a vitorlázás nem csak modernizálódik, hanem intézményesíti a felelős működést.
A World Sailing 2025. novemberi éves konferenciájának különlegessége volt, hogy a szövetség irányításának modernizációját követően először találkozhattak az egyes bizottságok és munkacsoportok teljes személyes részvétellel. Már korábban eldőlt, hogy az LA28 olimpia versenyszámai és felszerelései megegyeznek majd a párizsi játékokkal, így a konferencia egyik kiemelt témája az volt, hogy a Nemzetközi Olimpiai Bizottság felé milyen – a közvetíthetőséget és nézői élményt erősítő – olimpiai versenyformákra tegyen javaslatot a sportág.

Böröcz Bence a konferencián a Versenyszabályok Bizottságának és a Versenyek Tisztségviselői Bizottságának tagjaként vett részt. A Versenyszabályok Bizottságában a tervezett olimpiai versenyformák és a versenyrendezésben megjelenő digitális eszközkészlet ismeretében olyan szabályok megalkotásán dolgoznak, amelyek támogatják a modern, hatékony és szakmailag magas színvonalú lebonyolítást. A digitalizáció térnyerése és a versenysport egyre differenciáltabb igényei meghatározzák a szabálymódosítási javaslatok tematikáját, valamint azokat a projektjeinket, amelyek révén tesztszabályokat készítünk elő.
A Versenyek Tisztségviselői Bizottságának feladata, hogy a különböző tisztségviselői szakágakat összehangoltan koordinálja, és biztosítsa, hogy a szabályokból következő eljárások minden szinten garantálják a versenyek magas minőségű rendezését. Ennek részeként a bizottság áttekintést kapott a digitális szolgáltatások fejlesztésének állásáról és a következő időszak célkitűzéseiről.
A bizottság zárt ülésén döntött a tisztségviselői pályázatokról is, amely során Magyarország számára a döntések kedvező eredménnyel zárultak: Utassy Loránd első alkalommal kapott négyéves nemzetközi felmérői minősítést az iQFOiL osztályban és Toronyi Bence ismét négy évre szerezte meg a Dragon osztály nemzetközi felmérői minősítését. Regényi Zsolt ugyanakkor nem kérte 2010 óta folyamatosan fennálló nemzetközi versenybírói minősítésének meghosszabbítását; a bizottság köszönetét fejezte ki az elmúlt 15 évben végzett elkötelezett munkájáért.
Dr. Toronyi Bence a Felszerelés bizottság alá tartozó Felszerelés szabályok albizottság tagja. Beszámolójában elmondta: az albizottság túlterheltsége miatt (nyolcvanegy osztályszabály módosítási kérelem, hét új WS osztály osztályszabályának jóváhagyása) az egyéb feladatok csúsznak. Így tervezetten 2026 végére készül el az új egységes Osztályszabály minta (a korábbi 2007-es volt), ami már tartalmazza a gyártói osztályokra ajánlott szabályozásokat is. Ha ez elkészül akkor a korábbi verzió magyar fordítását ez alapján célszerű elkészíteni, felülvizsgálni vagy komplettül újra fordítani. Ugyan ez igaz a versenyeken használatos felszerelés ellenőrzési minta dokumentumra is.
A különféle biztonsági felszerelések, bukósisak (láthatóság) és ütésálló mellény előírásai megjelentek a WS felszerelési szabályzatban. De ezekkel további munka szükséges, várhatóan egy gyártótól fognak származni a bukósisakok és az olimpikonoknak abból kell majd választani, tervezetten ennek részletei idén lezárásra kerülnek.
Az ILCA osztály átalakítja az osztályszabályát a fent említett mintának megfelelően, tervezetten legkésőbb 2026 januárjáig megkapja a bizottság véleményezésre.
Igen valószínű, hogy a következő olimpián használatra kerülnek a rajttámogató rendszerek. Van olyan osztály, aki már választott gyártót is, a többi osztály a WS döntésére, iránymutatására vár. (Háttér információ: a technológia körülbelül 2 éve elérhető a piacon, tavaly már pozitív visszajelzések jöttek versenyrendezőktől és a versenyzőktől is. Tavaly az elérhető pontosság 20-60 centiméter volt, így leginkább nagyhajók kezdték el használni pl. J70. Idén egy fejlesztésnek köszönhetően mindkét gyártó 2 cm alatti pontosságot állít, és idén mindkét gyártó túl van az első tesztversenyeken).
A Nemzetközi Olimpiai Bizottság részéről egyre nagyobb elvárás fogalmazódik meg a marketing előírásokkal kapcsolatban, ez érinti a kite ernyők felületét és ott az ország azonosítást, a bukók egységes megjelenését, bukókon elhelyezett kamera kérdését (ez biztonsági kockázat, így várhatóan nem lesz kötelező hanem a versenyző dönt a jelen állás szerint...)
A Felszerelés bizottság egyebek közt kijelölt négy olimpiai hajóosztály-kategóriát (Mixed dinghy, Mixed multihull, Mens kite, Womens kite), amelyeket felülvizsgálnak a 2032-es olimpiára.
A folyosói beszélgetések nagy részét az olimpiai éremfutamok rendszerének átalakítás a startrendszer bevezetése és a gyártó osztályokkal kapcsolatos kérdések tették ki.
Dr. Hajdu Balázs, Böröcz Bence és dr. Toronyi Bence mellett még két magyar vitorlázó vesz részt a WS bizottságainak munkájában: Fluck Benedek a Versenyrendezési albizottságban, Érdi Mári pedig a WS Sportolói bizottságában dolgozik. Utóbbi bizottságnak a tagjai olyan aktív, olimpiai hajóosztályban versenyző sportolók, akik élő kapcsolatot jelentenek észrevételeikkel, javaslataikkal a World Sailing és az olimpiai mozgalom között.
Az 1907-ben alapított World Sailing (korábban ISAF, még korábban IYRU) a vitorlássport világszervezete, amelyet a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) és a Nemzetközi Paralimpiai Bizottság (IPC) hivatalosan elismer. A World Sailing 147 nemzeti tagszervezetből és 119 World Sailing osztályszövetségből áll.
