SOPI ÉKSZERDOBOZA

Soponyai Géza az idén nem az abszolút elsőségért versenyez

Nautic 370Az utóbbi évek tókerülő versenyein szinte biztos dobogós volt Soponyai Géza és csapata. Az egykori szörfös ma sikeres hajóépítő - természetesen saját konstrukcióival szerette volna évről évre elhódítani a Kékszalagot. Tavaly az abszolút harmadik helyen végzett a Mediacontact Avatarral, de idén, úgy hírlik, más céljai vannak. Telefonunk természetesen a műhelyben érte utol.

Szia, Sopi! Jókor hívlak?

Bocs, nem. Épp egy árboccal küzdünk, csörögj negyedóra múlva.

(Negyedóra múlva.)

Szia akkor megint. Igaz, hogy az idén nem szállsz ringbe a Kékszalagért? Azaz hosszú évek óta először nem nyerőesélyes hajóval indulsz?

A hír igaz. Az idén a Nautic legújabb változatával, a Nautic 370-essel indulunk, ez a hajó pedig nem esélyes az abszolút győzelemre.

Kihunyt benned a versenyszellem?

Egyáltalán nem. Csak éppen nem akartam beszállni az idei katamarán-őrületbe. Az én hajóim úgyis csak a páratlan években megrendezett classic Kékszalagokon voltak igazán esélyesek. Az idén pedig bizony még a Liberák is reszkethetnek a többtestűektől. Átgondoltam a dolgot: elkölthetnék egy kalap pénzt valamilyen többtestű hajóra, ami aztán kihasználatlanul állna két évig. Ehelyett úgy döntöttem, hogy a legújabb fejlesztésünket, a full karbon Nautic 370-est futtatjuk meg a Kékszalagon. A saját osztályunkban még akár dobogóra is kerülhetünk.

Jól értem, hogy az új hajó marketingjénél okosan ki szeretnéd használni a Kékszalag publicitását?

Nincsen ebben semmi szégyen, mások is ezt teszik. A verseny rajtja egy jó határidő, igazi kényszer, hogy végre készen legyünk. Most (két héttel a Szalag előtt készült az interjú - a szerk.) itt állunk egy üres alsó héj mellett. Körülbelül egy hét múlva leszünk komplettek. Full karbon az árboc is, minden veret Harken - ez egy igazi ékszerdoboz. A rajtra persze még nem kerülnek be a könnyű és funkcionális belsőépítészeti megoldások, a konyha, a bútorok.

Az egész 37 lábas hajó egyébként minden felszereléssel, a húsz lóerős motorral sem éri majd el a négy tonnát. Hihetetlenül gyors lesz, stílusos - egy luxus versenyvitorlás igazi ínyenceknek. Ezt is Andrej Justin tervezte, akivel már évek óta dolgozunk együtt. Azt mondtad az előbb, hogy kiveszett volna bennem a versenyszellem? Látva a piacot, az ebben a szegmensben is dúló ádáz üzleti csatározásokat - nem hiszem...

 

FŐNÖKÖK FŐNÖKE

Vándor Róbert M1-es katamaránja

onedor4A Porthole előző számában már szó esett egy titokzatos katamaránról, amely Paulovits Dénes üzemében épül. Akkor a diszkrét hajóépítőtől csak annyit tudtunk meg, hogy Balatonfűzfőre kerül a 35 lábas, svájci tervezésű, full karbon hajó. Nos, azóta fellebbent a fátyol, megjelent ugyanis egy sajtóközlemény. Íme egy részlete:

Bár a Kékszalag győzelmi dobogóját 9 éve folyamatosan Litkey Farkas foglalja el, idén a nagy esélyes ONE D'OR névre hallgató Gordiusz Alfa-Watt Energy Sailing Team tör győzelmi babérokra a kifejezetten e versenyre készített hajójával. Az RSM DTM hajója a nemzetközileg elismert és számos győztes hajót jegyző Paulovits Dénes műhelyében készül és a hírek szerint számos egyedi fejlesztést építenek bele a júliusi versenyre. A hajó kormányosa -  és egyben tulajdonosa - Vándor Róbert 11 éves kora óta versenyszerűen vitorlázik, első hajóját még főiskolai évei alatt építette. A csapat tagjai Kalocsai Zsolt, Szegő Róbert, Weinhardt Csaba és Erdős Gergely.

A sajtóközlemények - még a legjobbak is - általában adósak a részletekkel. Ezért kerestük meg Vándor Róbertet kérdéseinkkel.

Honnan jött a hajó neve?

Mondd ki, és rájössz. Az igazság az, hogy nem nekem jutott eszembe, ennél azért egy kicsit szerényebb vagyok. Végül nem tiltakoztam, mert ha az ember valamihez a nevét adja - még ha ilyen áttételesen is - azért maximálisan felelősséget vállal és azonosul vele.

Olvasgattam a sajtóanyagban a mannschaftjaid életrajzát. Elnök vezérigazgató, ügyvezető igazgató, vezérigazgató-helyettes, ügyvezető. Belőlük áll a legénységed. Elfogadnak a vízen főnöknek?

Természetesen elfogadják, hogy a vízen én irányítok. A vitorlázáshoz én értek jobban. Az viszont mindenképpen előny, hogy a csapat minden tagja tapasztalt, tudja kezelni az éles helyzeteket. Eddig csak jó tapasztalataim vannak.

Mennyit tudtatok már vitorlázni?

Eddig főleg F18-as katamaránokkal próbáltuk meg váltott csoportokban tanulgatni a többtestű vitorlázás műhelytitkait. Megtapasztaltuk a rettegett orra esés elkerülésének módjait. Rengeteget próbálgattuk az optimális bőszelezést, a leejtés technikáját. Minden más, mint a Liberáknál. Még akár a hátszél végén, egy rövid szakaszon is érdemes a csábító, rövidnek tűnő hátszelezés helyett is két raummal megközelíteni a bóját. Cirkálószakaszon bátran fel kell tenni egy talpra a hajót, ezt is sokat gyakoroltuk. A többtestűekkel várhatóan változik az eddig megszokott Kékszalag-taktika is. Míg a hagyományos hajókkal elsősorban a szélfordulókra kellett reagálni, egy katamaránnal akár teljesen negatívan is el kell menni egy frissülésig, hiszen aki megcsíp egy csíkot, alaposan megugorhat.

Milyen szél lenne számotokra az ideális?

Álmaimban tíz csomó körüli szél fúj, abban ideális ez a hajó. De jól fut ennél gyengébb szélben is, ha viszont erősebb fúj, előtérbe kerülnek a technikai, hajóvezetési ügyek. Ezért próbálunk meg az utolsó pillanatig is rengeteget edzeni.

Esélyek?

Nem titkolom, nyerni szeretnénk. Sok erőfeszítésünk van ebben a hajóban, mindenből megpróbáltuk kiválasztani a lehető legjobbat. Sok lesz az ellenfél - többekről még talán nem is tudunk. Litkey Farkast óriási tapasztalata, összeszokott csapata és persze a hajója, valamint a kitűnő vitorlázata egyaránt esélyessé teszik az idén is. Állítólag jön a komplett Hagara-csapat. Lesznek M2-esek, ez a mi hajónk kisebb változata. A nagy Extreme 40-es katamaránok sikerében viszont nem hiszek. Ezek tengerre tervezett típusok, nem optimális terep számukra a Balaton.

 

 

WOSSALA FÉLTVE ŐRZÖTT TITKA

Ezúttal nem sikerült szóra bírnunk a Magyar Vitorlás Szövetség társelnökét. Az egyébként minden - akár kellemetlen - ügyben is számunkra mindig szívesen nyilatkozó Wossala György most szófukarnak bizonyult. Hiszen nem a Szövetség vagy az utánpótlás jövőjéről, nem a nemzetközi sportdiplomácia műhelytitkairól kérdeztük, hanem a saját idei Kékszalagjáról, ami mégiscsak a legkomolyabb dolog egy vitorlázó számára. Wossala Györgyöt valószínűleg pipázás közben értük utol telefonon.

Szia Gyuri!

Szia Oszi! Mi újság?

Inkább én szeretnélek kérdezni az idei Kékszalag-terveidről!

(pipaszörcsögés, szünet) Mire gondolsz?

Hát hogy mivel indulsz az idén?

Megpróbálunk idehozni egy gyors hajót. De erről a verseny előtti sajtótájékoztatóig nem szeretnék beszélni.

Igaz, hogy ez egy Extreme 40-es katamarán lesz?

(pipaszörcsögés, majd valószínűleg megszakad a vonal)

Extreme40Lapzártánkkor érkezett a hír, hogy Wossala György - navigátorként - valóban egy Extreme 40-es fedélzetén vág neki a Kékszalagnak az Audi-Ramada Sailing Team nevű csapattal. A skipper a sokszoros magyar és kínai bajnok Szentiványi Árpád lesz, kormányosként illetve taktikusként a többszörös Európa- világ-, valamint kétszeres olimpiai bajnok Tornadós páros, Roman Hagara és Hans-Peter Steinaucher szerepel, a bowman az America's Cup résztvevő David Vera, a trimmer pedig a Volvo Ocean Race-t is megjárt Gabriele Olivo lesz.

Titkok tehát maradtak még az utolsó pillanatokig is - és ez így van jól. A nagy versenyek légköréhez ugyanis hozzátartoznak a találgatások, az esélylatolgatások, a rajt pillanatáig titkolt technikai fejlesztések. Izgalmas lehet a rajtlövés előtt felrántott vadiúj, a megszokottnál másfélszer nagyobb vitorla, és libabőrös érzés, amikor állandó ellenfelünk - a titokban leszedett tőkesúly miatt - egy pöffben még reffelve is megdől, mi meg teljes taklival repesztünk tovább. Beáll-e a Kékszalag flaute, azaz neki lesz-e igaza - vagy mi, az óvatos, megfontolt duhajok nyerünk a végig fújó erős szélben?

Amikor ezt a lapszámunkat olvassák, már lassan elfogytak a titkok. Meg lehet lepődni néhány váratlan indulón, lesz a rajtvonalon minden bizonnyal egy-két titkos esélyes, afféle „fekete ló". A Kékszalagon technikailag most már majdnem mindent lehet. Még tágabb teret kapott a tervezői, hajóépítői kreativitás. Az idei Kékszalag lett talán a leghűségesebb az 1934-es alapító atyák szándékához: győzzön a leggyorsabb!

VL

 

Visy László