Nem lehet a hajót csak úgy kint hagyni ringatózni a vízen, pláne nem utasokkal és a hajón tartózkodó egyéb személyekkel. Ki vezeti tovább a hajót? Hogyan hajózik be egy kikötőbe? Meg különben is, a hajó vezetője úgysem fogja hátrahagyni a hajóját meg a társaságát.

Kellemetlen, bonyolult helyzet, a rendőr nem tesz majd semmit, leginkább nem veszi észre az ittasság tényét, integet és elhajózik a megoldhatatlan szituáció elől. (Vélelmezik többen.)

És itt az óriási tévedés! - állítja felkért munkatársunk, Rest Bulcsu, aki mellesleg a vízirendészetet mint hivatást magának valló rendőrtiszt. Az ellenőrzést végző rendőrnek a hajó ellenőrzése során - persze a köszönésen és az integetésen kívül - joga van az ellenőrzött hajó vezetőjének a hajózás biztonsága és az ellenőrzés érdekében utasítást adni, melyet a vezető köteles végrehajtani. A hajó ellenőrzését sem kell megfelelő előkészítés, vagy kellő gondosság, mérlegelés hiányában végrehajtani. A menet közben ellenőrzött kishajó vezetőjét, személyzetét, vagy a vezetésben részt vevő személyeket az ellenőrzés és a hajózás biztonságának megteremtése érdekében tehát utasíthatja. Kedvezőtlen körülmények fennállása esetén az ellenőrzést a hajózás biztonságát, az ellenőrzés zavartalanságát elősegítő hajóműveleteket követően is elvégezheti.

Néhány példa:

-         A menetben lévő hajót megállítva elrendeli a horgonyon veszteglést.

-         A menetben lévő vízi jármű vezetőjét utasítja, hogy hajózzon be a legközelebbi, a közlekedésre és veszteglésére alkalmas kikötőbe, ahol az ellenőrzést kellő biztonsággal és feltételekkel lehet végrehajtani. (Meg kell jegyeznem, ha a hajóvezető ittassága miatt a hajó a kikötőben hosszabb veszteglésre kényszerül, esetleg az ott maradó utasoknak egyéb ellátásbeli költségei adódnak, a kikötőhasználati díjat és az elfogyasztott söröket nem a vízirendészet, de nem is a kikötő üzemeltetője állja. Havaria-helyzet sem állapítható meg, tehát a kikötőhely-bérleti díj elengedése is csak felebaráti, érzelmi alapon elképzelhető)

-         A menetben lévő hajó vezetésre, intézkedésre alkalmatlan állapotban lévő vezetőjével szemben - aki a hajózás, a hajón tartózkodó személyek biztonságát veszélyezteti - az ellenőrzés során azonnal intézkedni kell. Amennyiben az ellenőrzést végző vízirendőrök között van az adott vízi jármű vezetésében kellő gyakorlattal, illetve megfelelő képesítéssel rendelkező hajós, a hajó vezetését, felügyeletét akár ő is képes és jogosult is az ellenőrzés idejére átvenni, ha a hajón nem tartózkodik erre alkalmas személy. Erre már mentések során is többször volt példa.

-         Megfelelő személy segítsége szükség esetén egyébként is igénybe vehető, biztosítható.

„Ezért a rendőri intézkedések módszertani ismertetése és a lehetőségek további felsorolása helyett csak azt jegyzem meg a legjobb indulattal, hogy az ittas vízijárművezetés nem tartozik a nehezen felderíthető és szankcionálható összetett jogsértések közé. Sokkal praktikusabb az alkoholmentes italok fogyasztása vagy az ún. fújóember (természetesen képesített hajóvezető) alkalmazása. A rendőri intézkedés elmaradásába vetett hit nem jelent elegendő védelmet az ittas vezetés következményei és az esetleges rendőri ellenőrzés ellen." Tudjuk meg, mit lépne egy rendőr. Ne becsüljük le őket!