A düsszeldorfi vásárközpont talán legfrekventáltabb csarnokának tekinthető a 17-es. Itt található a legtöbb vitorlás: kicsik és nagyok egyaránt. Itt mutatkozik be a Német Vitorlás Szövetség az összes osztályhajójával, de a Bavaria, vagy a Hanse group szinte teljes modellválasztéka is vonzza a tömegeket. A pavilon egyik legforgalmasabb kijáratánál kapott helyet a Flaar csapat. Három teljes napot töltöttem a kiállításon, de nem nagyon sikerült kifognom olyan kellemes beszélgetős pillanatot, amikor az érdeklődők ne lógtak volna a németül kitűnően prezentáló magyarok standján. Hol a legnagyobb hajós médiumok interjúztak, hol iskolások lógtak fürtökben a hajón, de a potenciális vevők is szép számban ismerkedtek a lehetőségekkel. Bár Buda Juli és Mezey Zoli szimultán kezeli az ápoltakat, mindig kapok egy bíztató mosolyt, ha éppen arra tévedek. Már-már le is mondtam a közös lazázásról, amikor Zoli elkap és fontos médiaeseményre hivatkozva időpontot ad egy kis beszélgetésre.

Péntek délután, a vásár utolsó „munkanapja". Ilyenkor már csodák nem történnek, a cégvezetők hazamennek, az utolsó hétvégi napok már csak a közönségről szólnak. A megadott időpontban a Flaar standon ismerős, sőt nagyon is ismert arc fogad: Roman Koch, a Soling osztály sokszoros világbajnoka, egy igazi német hajós celeb. Látogatása nem véletlen: ünnepélyesen bejelentik, hogy megszületett az együttműködési megállapodás Roman cége, a Segelsport Roman Koch és a magyar Flaar Performance Sailing Kft között.

 

A több frontos közös munka lényege, hogy Roman a nevét adja a Flaar hajóinak németországi bevezetéséhez, míg a Flaar nemzetközi és magyarországi aktivitása során megjeleníti, promotálja Roman szerteágazó a hajózáshoz köthető vállalkozását. A projekt első lépésben 6 db Flaar 18-as hadrendbe állításával venné kezdetét, melyek egy bajor klubban szolgálnák a neves edző szakmai céljainak elérését.

PH.: Itt a Boot kiállításán igazán széles a választék.  Miért pont a Flaar hajói nyerték el a tetszésedet?

R.K.: Régóta keresem a céljaimnak megfelelő hajótípust. A Flaart egy ismerősöm ajánlotta a figyelmembe, megnéztem és rögtön éreztem, hogy erre van szükségem.

Csak ennyi?

Ennél azért valóban több. Eleve nagy szimpátiával fordulok Magyarország, a magyar termékek felé. Többször is versenyeztem a Balatonon, megfogott a magyarok szenvedélyessége, lazasága. Sok barátot szereztem, akikkel mind a mai napig tartom a kapcsolatot. A Flaar csapatában is megéreztem azt a többletet, ami más gyártóknál sajnálatosan hiányzik. Nem vonzanak azok a lehetőségek, melyek mögött csupán szigorú üzleti szempontok teljesülése garantált. Az őszinteség, az ügy szeretete nálam sokkal fontosabb. Hiszek a kapcsolatok „kémiájában". Ha ezek a kötődések nem jönnek össze, nincs értelme az együttműködésnek. Természetesen nagyon fontos a minőség iránti elkötelezettség is. Szeretem a kis szériás termékeket, riaszt a mennyiségi szemlélet, mert abban korlátozott a folyamatos fejlődés lehetősége.

 

Ha jól érzékelem, akkor ez egy Co Branding megállapodás, ahol a két cég eltérő tevékenysége ellenére közös megjelenésekkel hasznosítják a kapcsolatban rejlő szinergiát.
 

Valóban. A Flaar 18-asokat egy olyan klubban szeretném bevetni, ahol eddig a fiatalok csak öreg elavult hajókon gyakorolhattak. Nyilván ennek nem volt túl sok haszna, nehéz ily módon gyerekeket motiválni. Ha egy 49er-be ültetem őket, az túlságosan is sportos, nem beszélve a költségekről. A 18-as hozzám is közelebb áll. Ezen a hajón jól át tudom adni Solingos tapasztalataimat, sőt kitűnő lehetőséget látok a Match Race rendszer népszerűsítésére, begyakorlására is. Ha a gyerekek megkedvelik a kis Flaart - ezen keresztül magát a brandet -, akkor a szüleiket is könnyebb meggyőzni egy 26-os karbon-rakéta megvásárlásáról.

 

Mivel tudod segíteni a Flaar bevezetését a német piacra?

Szeretném, ha megfontolnák néhány tanácsomat, melyek könnyebben elfogadottá tehetik a terméket. Nyilván nem elég, ha csak a nevemet adom, ami erősítheti a vásárlói bizalmat, de ez még kevés. Finomítani kell a termék arculatán. Nem csak a hajót kell eladni, hanem egy olyan szolgáltatáscsomagot, melyben együtt van a hajó és az adekvát vitorlázat, a profi tréler és az integrált sólya kocsi, a versenyzők javasolt ruházata, az oktatási és versenyzési lehetőség, melynek fontos eleme a professzionális osztályregisztrációt tükröző rajtszámozás is.

Mivel foglalkozik a céged, a Segelsport Roman Koch?

Elsősorban a sportpályafutásom tapasztalatait, kapcsolatrendszerét szeretném kamatoztatni. Edzőként fontosnak tartom a fiatalok bevonását a vitorlássportba, ennek kitűnő eszköze lehet a Flaar hajócsalád. Kiadványokat jelentetek meg, melyben saját tapasztalataim alapján kommentálom a szabályzatokban rejlő konfliktushelyzetek megelőzését, megoldását. Alkatrészeket, szerelvényeket forgalmazok főleg a Patticrows márkájú Solingokhoz, képviselem a Doyle és Fritz vitorlákat, a Camaro száraz és az Atlantis performance ruházatot és a Harbeck trélereket. Mától a Flaar hajók is részei a portfóliómnak, fel is kerültek a honlapomra.

Hol találkozunk legközelebb?

A Budapest Boat Show Flaar standján biztosan megtaláltok.    
 

Gerő András