Az elsõ két napon, bár hétvége volt, nem szakadtunk meg a látogatók rohamában. Feltehetõen azért, mert kinn rendesen esett a hó. Mindenestre, ahogy azt megtudtam, összesen nem volt ezalatt tizenötezer látogató, ami nagyon kevés. Egy német rendezõ szerint húszezer lett volna a normális. Mindegy, van még egy teljes hét, hogy a remélt legalább kétszázezer nézõ összejöjjön.
 
 
 
A magyar stand a 17-es csarnokban van, kifejezetten jó helyen. Szigetstand, vagyis körüljárható, nincsenek szomszédaink, és senki sem szorul háttérbe. A megfelelõ csarnokban vagyunk, hiszen a 17-es a vitorlások és azok közül is a kisebb hajók kiállítóterme. Persze nem egészen kicsik, hiszen a környéken, a Dehler, az Elan és a Varianta standokon 40 láb feletti darabok is megtekinthetõk, de itt vannak például a különféle német osztályszövetségek kiállított darabjai is (a csarnok túlsó végében), tehát akad itt tõkesúlyos és dingi, verseny és túrahajó bõven és megfelelõ arányban. 
Jó a hely azért is mert  a csarnoknak ez a fele forgalmasabb, mivel közel van az átjáró a 16-osba, ahol szintén a vitorlások dominálnak, és az onnan átérõ látogatókat jobbra pislantva megfoghatja a Pata Stradivarius, majd az egész magyar stand látványa.
Nem gondoltam, hogya a szépre sikerült csillogó fadeckes Pata Finn mûveltségi próba lesz. Készítettünk hozzá az én marha ötletem alapján egy táblát, amelyre a Pata Stradivarius felirat alatt az szerepel, hogy „Are you Mr. Paganini?” Jópofa ötletnek gondoltam, de az mellbevágó, hogy hányan megkérdezték már (nem magyarok), ugyan ki az említett úriember?
 
 
 
Mindenesetre sokan indulnak úgy neki a magyar standnak, hogy elõször a szép fadeck vonzza oda a szemüket. Persze nem fadeck, hisz versenyhajó, a hagyományos fa szerkezet ma már túl nehéz és merev lenne a Finnre. „Csak” egy 0,2 mm vastag mahagóni funér a transzparens gél és egy réteg, gyantával átitatottan szintén átlátszó üvegszövet réteg alatt...

Érdemes alaposan körülnézni, mert még a legigényesebb hajóépítõk is megsüvegelik a minõséget, amit nálunk látnak.
Szinte hallom: Na, a Ruji már megint túllihegi a magyar hajóépítõk dícséretét! De ha Te, aki ezt sóhajtod magadban itt lennél, tuti, hogy ugyanilyen örömmel látnád az elismerõ reakciókat a kiállított magyar termékek láttán. Jó érzés ezen a standon lenni Düsseldorfban.
Szombaton egy holland hajóépítõ és a fia nekem engem kért elismerésük tolmácsolására Scholtz Imrének. Schoyenék a saját termékükhöz nagyon hasonló Scholtz 8.8-ast nézték át alaposan. Ma Petra kapott a hajóra sokadszor önkéntelen bókot, miközben érdeklõdõket kísért a fedélzetre. De ezt majd elmeséli  maga... 
A Style Jacht amúgy is a kis csapat legtapasztaltabb kiállítója, hiszen Scholtz Imre hosszú évek óta szinte folyamatosan jelen van a német és osztrák piacot célzó kiállításokon. Kezdte Tullnban, majd Friedrichshafenban, végül Európa legjelentõsebb hajókiállításán a Boot Düsseldorfon a nemzetközi piacokra jutást. Elsõsorban az utóbbi két helyen évrõl-évre megbízhatóan kiálít. Kitartásának eredménye egyre nyilvánvalóbb, és remélhetõ, hogy a Sudár Regatta és a Scholtz 22-es után a Sudárban megbújó klasszikus stílust kibontó day sailer, a 8.8-as is  hódít majd.
Scholtz Petronellát, a mostani közös megjelenés egyik fõ szervezõjét a day sailerrõl, a típusválasztásról kérdeztem.
 
 
 
- A day sailer stílus egyre életképesebb. A vitorlázók nagy részének van valamilyen ingatlanja is a tópart közelében, így igazából csakis jó idõben mennek vitorlázni. Vagyis nem alszanak, laknak, élnek a hajón, csak akkor használják, amikor vitorláznak. Egyre többen ébrednek rá, hogy nekik olyan hajó kell, amivel könnyen, gyorsan kijutnak a kikötõbõl egy jó kis vitorlázásra a szép idõben.
- Aki a hajójában lakik is, nehezebben mozdul, mert hiába szép az idõ, jó a szél, a napi élet hordalékát kell elpakolni az elinduláshoz. Még súlyosan lustának sem nevezhetõ, aki ebben nehézkes. Akinek day sailere van jó eséllyel többet vitorlázik!
- Hát mi ezen a kis piaci szegmensen igyekszünk elérni valamit. Mindenesetre úgy tûnik ez növekszik, a lehetõségek lassan, de bõvülnek.

- Inkább külföldön?
- Én úgy látom Magyarországon is egyre többen keresnek ilyen hajót. Az elsõ Scholtz 8.8-as szinte a vízre tétele napján elkelt. A hazai vitorlázó szokásoknak is teljesen megfelel ez a hajó. Kérdés ezt mennyire ismerik fel ezt a vitorlázók, mert a trend, a nagy hajógyárak által diktált divat nem ez. Õk természetesen a minél nagyobb hajók, tágasabb belsõ terek felé terelik a vásárlókat. De otthon is egyre többen keresik tisztán a vitorlázás élvezetét szépségét. 

- Talán egyszer túljutunk azon a divaton, hogy valaki a hajója nagyságával a gazdagságát mutassa, ahelyett, hogy a vitorlázás adta valódi örömmel gazdagodna.
- Az biztos, hogy aki egy 35-40 lábas túrahajón ismerkedett meg a vitorlázással, meglepõdik, hogy mennyiféle élménnyel nem is találkozott, ami csak egy ilyen, a méreteinek és stílusának köszönhetõen víz- és emberközelibb hajóban tapasztalható.

- Én ismerek olyanokat, akik szívesen váltanának, de ahhoz elõbb el kéne adniuk a meglévõ nagyobb hajójukat. Ez utóbbi otthon egyelõre elég nehezen megy..
- Visszatérve a külföldi piacokra, az tény, hogy itt Németországban már sokkal többen keresik tudatosan a maguknak való day sailert. Hollandia lenne még egy új falat, egy piac, amit szeretnénk meghódítani. Elvileg a héten jön is olyan cég embere tárgyalni, akik érdeklõdnek a képviselet iránt. Olyan hajókereskedõ, aki komolyan gondolkodik azon, hogy felvegye a Scholtz 8.8-ast, illetve általában a Scholtz-hajókat a programjába. Jó lenne, ha ez sikerülne, mert a day sailing reneszánsza is tulajdonképpen Hollandiából indult. Hollandia, Anglia és Franciaország az a három ország, ahol a gyártók kínálatán is lemérhetõ az érdeklõdés a könnyed napi vitorlázás iránt. Nagyszerû, szívmelengetõ visszajelzés, amikor itt a vásáron feljön egy érdeklõdõ, alaposan megnézi a Scholtz 8.8-ast, majd azt mondja: „Hiába, ezek a hollandok tudnak hajót építeni!” Nagyon jó ilyenkor egyet érteni, és hozzátenni, hogy a magyarok is, mert ez a hajó itt speciel Magyarországon készült. És ehhez hasonló kellemes félreértés már harmadszor esett meg velem ezen a vásáron...

- Tudatos, eleve a Scholtz-hajók iránt érdeklõdõk is jönnek?
- Persze. Jönnek olyanok, akiknek már volt vagy van Scholtz 22-esük és ahhoz kérnek dolgokat, vagy már vitorláztak Sudárral és jó hajónak tartják. Úgy tûnik, hogy a német piacon való hosszú és csaknem töretlen jelenlétünk lassan eléri a hatását.

- Úgy tudom a Die Yachtban nagyon pozitív értékelés jelent meg a Scholtz 8.8-asról!
- Igen, velük már akkor folyt egy megbeszélés, hogy elkészítenének egy ilyen tesztet, amikor az elsõ darab még épült. Ahhoz is igazítottuk a vízre tételt, hogy jönnek a tesztelõk. Megírták a véleményüket, ami nagyon pozitív lett. Egy-két apróságot kifogásoltak csak, de igazából az is pozitívan jött le, mert annyit írtak, hogy ez vagy az nem feltétlen ugyanannyira jó, mint a többi Scholtz-hajóban. Többen jöttek olyanok, akik ezt a tesztet olvasva lettek kiváncsiak a hajóra, pedig az már bõ féléve jelent meg.
 
 

- Többen kérdezték tõlem a hajó sebességét, amire én pontos választ nem tudtam adni, de a Sudár Regattánál gyorsabb, ha jól sejtem.
- Igen, elsõsorban a magasabb rig miatt, amit már optikailag is megkíván a meghosszabbított hajótest. Ugyan most a kiállításon egy Sudár árboccal állunk, mert késett a francia árbocszállítmány, de ez itt nem feltûnõ különbség egy csarnokban.

- Összeségében mi a fõ célotok ezen a kiállításon?
- Természetesen a hajóeladás, de legalább ilyen fontos, ha nem fontosabb a kapcsolatok építése. Jó lenne a képviselet terén elõre lépni, ha a jövõben már mielõbb területi képviselõk állítanák ki a termékeinket, és nem nekünk magunknak kéne ezzel foglalkozni. Tölünk ez sokkal több fáradságot és költséget igényel, és a vásárlóknak is fontos a helyi sajátosságokra gyorsabban és pontosabban reagáló kiszolgálás.

- Segíti-e ezt a célt a társas kiállítás vagy jobb lenne önállóan mgejelenni, csak ez egy költségkímélõ kompromisszum?
- Segíti, mert az ide látogató azt láthatja, hogy a magyar hajóipar általában is jó minõségre képes, ami sokkal megnyugtatóbb a számukra, mint ha egyedül lennénk. Nem kell amiatt aggódnom, hogy valaki sarkon fordul, mielõtt a Scholtz 8.8-asig jutna. Sõt a többiek minõségi termékei terelik a látogatók, hogy a mi hajónk melletti lépcsõt is megmássza! Plusz az is elõnyünkre lehet, hogy különösen jó szívvel mutathatjuk a Stickl elektromos hajtású motorost, hiszen annak mûanyag részeit mi gyártjuk. Az õ produkciójuk is erõsít minket. Mi pedig mindannyian erõsítjük a magyar hajóépítõk lehetõségeit, azzal. ha pozitív benyomásokkal távoznak a látogatók a standunkról. Arra fognak emlékezni, és remélem mesélik is majd az ismerõseiknek, hogy tetszettek a magyar termékek. Emellett remélem jól megjegyzik a Scholtz 8.8-ast!

Ruják István