6 hajó, 6 futam

Április 19-21. között, az első hazai J/70 versenyen 6 hajó állt rajthoz, akik a 3 nap alatt, 6 futamot teljesítettek. Az esemény helyszíne a révfülöpi, a Cholnoky Jenő Gyermek-és Ifjúsági kikötő volt, a rendező egyesület pedig a Bonus Intra Vízisport Egyesület. A Balaton igazi vitorlázó arcát mutatta, pénteken és szombaton is változatos időjárási körülmények között versenyeztek az egységek. A Molnár Csaba által vezetett rendezőcsapat gyorsan és rugalmasan reagált a változó körülményekre, hogy a csapatok izgalmas, pörgős futamokat teljesíthessenek.

 

A rendező egyesület részéről Török Péter, így értékelte a versenyt: „A J/70-es osztály Tavaszi Flottabajnoksága, nagyon jó szélkondíciók mellett zajlott. A szél és az időjárás minden arcát megmutatta ebben a 6 futamban: volt friss szél, gyengülő szél, kicsi szél és mondhatjuk, hogy erős szél is. Volt napsütés, felhős idő és zivatar egyaránt. Ez igazán összetett munkát igényelt minden csapattól. Nagyon örülünk annak, hogy 6 futam teljesült és ezzel érvényes lett a verseny, a Balatonon ez mindig egy kihívás. Külön öröm, hogy fiatalok nyertek, ez egy előremutató dolog is egyben, ami lendületet ad az osztálynak. Azt gondolom, ez az eredmény arról is szól, hogy ez a hajóosztály a fiatalok hajóosztálya is, de természetesen más érkezőket is vár az a varázslat, amit a J/70 a világ minden országában produkálni tudott, és ez remélhetőleg Magyarországon is így lesz.”

A Tavaszi Flottabajnokság első napján gyönyörű napsütéses időben 3 futamot rendeztek, először 7-8 csomós É-i, majd egyre erősödő 8-11 csomó közötti DNY-i szélben. A második nap több kihívást tartogatott: a felhős időjárású szombati napon, délelőtt 2 futamra került sor 7-8 csomó körüli K-i szélben, majd egy közelgő zivatar partra kergette a flottát. Míg elvonult a vihar, egy finom bográcsban főtt gulyáslevessel vendégelte meg a rendező egyesület a mezőnyt. A zivatar alatti parti halasztást követően ismét kihajózott a flotta, és szélcsendben várták a soron következő futam rendezésének lehetőségét. A délután betörő újabb front elején felépülő 15-18 csomós szélben végül a 6. futam is lement. A háromnaposra tervezett verseny utolsó napján rossz időjárási viszonyok miatt már nem volt futam.

 

Az első helyezett, a BYC színeiben versenyző Tóth Virág által kormányzott MaffiJa csapata lett. A legénység tagjai Takács Levente, Kis-Kapin Károly, Almási Zsombor és Baráth Gábor voltak. A tapasztalt 29-er és laser versenyzői múlttal rendelkező fiatalokból álló csapatot első versenyükön Baráth Gábor edzőként segítette.

Tóth Virág kormányos értékelése a versenyről: ”Nagyon élvezte a csapat a hajót és a versenyzést. Mivel ez volt az első itthoni verseny, elsődleges célunk a hajó és a csapat, verseny körülmények közötti tesztelése volt. Örülünk az eredménynek, és annak, hogy összemérhettünk másokkal. A csapatösszeállítás jónak bizonyul, futamról futamra fejlődött a csapatmunka, tudtam, hogy bízhatok a legénység meglátásaiban. Végig jól tudtuk tartani a pozíciónkat, megfelelő volt a sebesség és az élesség. Kishajó után még meg kell szokni, hogy ez egy relatíve nagyobb hajó, viszont nagyon imádjuk benne a kishajós feelinget, ami meglepően érezhető és tényleg mindenre úgy reagál, ahogy azt mi szeretnénk. Minden tapasztalatunkat remekül fel tudjuk használni itt, amit eddig a kishajós versenyzés során szereztünk.”

 

Vitorlás tehetséggondozás Révfülöpön

A 4 fős csapatok egytől egyig nagyon élvezték az első közös versenyzést, külön öröm, hogy sok fiatal volt a mezőnyben. A révfülöpi kikötőben évek óta része az MCC tehetséggondozási programjának a vitorlás sport is, melyek célja, hogy a programban résztvevő fiatalok, egy sportos eszköz segítségével megismerve a Balatont, számos területen fejlődjenek a vitorlázás által. Évente közel 1500 diákkal ismertetik meg a vitorlás sportot, akik egy kisebb hajótípusban kezdenek, majd az ott kiemelkedőbb teljesítményt mutató fiatalokat ültetik be a J/70-es hajókba. Török Péter, Bagyó Áron és Stefler Márton vezetésével, a programból mára már kifejlődött az a generáció is, akik a sportvitorlázás és a csapatversenyzés felé indultak el a tanulási folyamatban.

Török Péter így értékelte a versenyt: „Egy 4 hetes edzőtábor után jutottunk el ehhez a megmérettetéshez. Még nem vagyunk a toppon, de nagyon sok tehetséges fiatalt ismertünk meg és közülük válogattuk ki azokat, akik most ezen a versenyen részt vettek. Nagyon örülünk, hogy az esemény sikeresen zárult, lett egy érmes hajónk is, ez nagyon nagy siker és élmény mindenki számára.”

 

Véleményük szerint a J/70 azért ideális, mert nagyon sok mindent tud adni a fiataloknak. Könnyű vele megtanulni vitorlázni, nagyon jó képességeket lehet vele szerezni és egy fiatalos, pörgős osztály, ami a kishajós versenyzésből érkezők számára is releváns opció a lendületes folytatásra. A BIVE vezetője azt is elmondta, várják a szezon versenyeit és remélik, hogy minél többször tudnak majd a hajóosztály számára programot biztosítani, akár edzőtábort, akár versenyt, bajnokságot, de a jövőben nemzetközi versenyeket is szeretnénk majd rendezni.

 „A J/70-es osztály komoly nemzetközi szervezettséggel, izgalmas versenyekkel és népes közösséggel rendelkezik világszerte. Ehhez szeretnénk mi is csatlakozni, ezért kezdtük el ezt az ifjúság nevelő programot is, aminek célja a J/70-es osztályban való versenyzés. Fontos feladat a hazai osztály építése, amit mi is magunkénak érzünk így a kezdetekkor.”  - tette hozzá Török Péter

 

A verseny végeredménye: https://drive.google.com/file/d/1sTVgdM8wLUEJFH2d_7u_CT9CI3-aoE2q/view?usp=sharing

A verseny fotóalbuma:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.122118607730260261&type=3

 

 

A J/70 hajóról

A J/70 10 évvel ezelőtti bemutatása óta, mára az egyik legnépszerűbb one design sporthajóvá vált a világon. A használatban lévő közel 2000 hajóval, a világ 30 országában működik jelenleg hivatalos J/70 osztályszövetség.

Ennek a sportos hajónak a sikere több jellemzőből adódik össze: robbanékony, viszonylag kis szél mellett is hamar élvezetes sebességre képes, az emelhető tőkesúly és a kis súly könnyű szállíthatóságot jelent, viszonylag olcsó a felszerelése és üzemben tartása, a sólyázhatóság pedig bármilyen körülmények között biztosítja a könnyű vízre jutást. Nem utolsó sorban tényleg arra tervezték, hogy tartós legyen, így családi daysailernek is alkalmas.

Kiváló belépő hajó a nemzetközi versenyzésbe, hiszen a nagy mezőny lehetővé teszi, hogy csoportokat hozzanak létre a versenyen, így a különböző tudású csapatok a pályán együtt vitorláznak, azonban az értékelésük külön történik. A J/70 versenyzés a világ legtehetségesebb vitorlázóit is bevonzotta az elmúlt évek során, számos vitorlás bajnokság növekedését segíti Európa-szerte. Több vitorlásklubban felváltotta a régi kielboat flottákat, és a fiatalabb vitorlázók bevonásával segíti a tagság bővülését.  Évente rendeznek Európa- és világbajnokságot, ezen túl elindult a Corinthian világbajnokság is, melyet kifejezetten amatőr sportcsapatok számára hirdettek meg. 2025-ben már Mixed Plus világbajnokság szervezését is tervezik a Garda tónál. A Mixed-Plus kategória olyan csapatokat ösztönöz, amelyek tagjai között legfeljebb két 18 év feletti férfi van. A kezdeményezés célja, hogy több lehetőséget biztosítson a nők, fiatalok és családok számára a közös versenyzésre.