A múlt évben április 19. és 21. között az első hazai J/70 versenyen 6 hajó állt rajthoz, amelyek a 3 nap alatt, 6 futamot teljesítettek. Az esemény helyszíne a révfülöpi Cholnoky Jenő Gyermek- és Ifjúsági kikötő volt, a rendező egyesület pedig a Bonus Intra Vízisport Egyesület. A Balaton igazi vitorlázó arcát mutatta, pénteken és szombaton is változatos időjárási körülmények között, 8 és 15 csomó közötti szélviszonyokban versenyeztek az egységek, míg a verseny utolsó napján rossz időjárási viszonyok miatt már nem volt futam.
Első helyezett, a BYC színeiben versenyző Tóth Virág által kormányzott MaffiJa csapata lett. A legénység tagjai Takács Levente, Kis-Kapin Károly, Almási Zsombor és Baráth Gábor voltak. A tapasztalt 29-er és laser versenyzői múlttal rendelkező fiatalokból álló csapat, elmondásuk szerint minden tapasztalatukat remekül tudták használni ebben a mezőnyben is, amit eddig a kishajós versenyzés során szereztek. A fiatalokat első versenyükön Baráth Gábor edzőként segítette.
„Külön öröm, hogy fiatalok nyertek, ez előremutató is egyben, ami lendületet ad az osztálynak. Azt gondolom, ez az eredmény arról is szól, hogy ez a hajóosztály a fiatalok hajóosztálya is, de természetesen más érkezőket is vár az a varázslat, amit a J/70 a világ minden országában produkálni tudott, és ez remélhetőleg Magyarországon is így lesz” – mondta Török Péter, a rendező BIVE vezetője.
A verseny eredménye itt található.
A One Design Balaton Tour állomásai
A J/70 versenyzés elsődleges terepe a pályaverseny, így nem volt kérdés, hogy az osztály a One Design Balaton Tour minden állomásán minimum 6 hajóval képviselteti magát. Ez többé-kevésbé sikerült is, volt alkalom amikor külföldi versenyzés miatt egy-egy egység nem tudott részt venni adott fordulón.
Versenyről versenyre egyre izgalmasabb csaták voltak, látszott a csapatokon a fejlődés és az elkötelezettség, hogy mind a mezőnyben, mind önmagukhoz képest egyre jobb futamokat menjenek, egyre gördülékenyebb manővereket teljesítsenek.
Az első magyar J/70 bajnokság
Augusztus 15-18. között a Balatonfüredi Yacht Club adott otthont a One Design Nagyhajók Bajnokságának és Flottabajnokságának. Ez volt az első olyan alkalom, hogy a nagyhajós bajnokságok időszakában a One Design hajók számára külön eseményt rendeztek. A magyar J/70 flotta, a 11 egységből – közöttük 3 külföldi csapat - álló 11mOD osztály után a második legnépesebb mezőnnyel, 9 hajóval képviseltette magát az 5 hajóosztály számára rendezett bajnokságon. Az időjárás előrejelzés kevésbé biztató adatokkal szolgált a regatta négy napjára, de csak egyetlen napot töltött a parton a mezőny, a többen sikerült futamokat rendezni. Míg csütörtökön kicsit gyengébb szélben két futammal zárták a napot, szombaton és vasárnap kiváló szélben vitorlázhattak a J/70-esek.
A tavaly év végén 5 hajóval megalakult osztály hihetetlen gyorsasággal nőtte ki magát. Már a 6 hajós tavaszi flottaversenyhez képest is további 4 egységgel bővült a mezőny, amiből most 9 hajó állt rajthoz a Magyar J/70 Osztály első bajnokságán. A csapatok egész szezonban sokat edzettek, vitorláztak, így másodpercre pontos indításokat és tökéletes manővereket lehetett látni.
A versenyt végül szoros küzdelem után Tóth Elizabet Virág csapata nyerte a MaffiJa nevű hajóval, a második helyezett a szintén BYC színekben versenyző Quantum Sails II. lett Rauschenberger Miklós kormányzásával, harmadik helyen pedig a Bonus Intra VE szintén fiatal versenyzőkből álló „Y” csapata végzett, a 29-er magyar bajnok Tóth Attila kormányzásával.
Molnár György osztályelnök a bajnokságot követően elmondta: “Nagyon örülök, hogy egy év alatt ennyit fejlődött az osztály, hiszen egy fantasztikus hajóról van szó. A J/70 osztály elindításához fűződő reményeink is hamar beigazolódtak: a rutinosnak mondható, egyéb One Design osztályokban már régóta versenyző vitorlázókon túl hamar rátaláltak a „jéhetvenezés” ízére azok a fiatalok is, akik a kishajózás után tanácstalanok voltak, vagy éppen egyetemistaként kerültek be a vitorlázás világába. A győztes csapat átlagéletkora is maximum 20 év körüli. Büszkék vagyunk arra, hogy ilyen gyorsan fejlődött az osztály, és hogy ilyen szoros és sportszerű küzdelmeket láthattunk az első bajnokságon.”
A bajnokság eredményeit itt lehet nézni.
Téli aktivitások szerte Európában
A bajnoksággal nem ért véget a szezon, további egységek csatlakoztak az osztályhoz, amelyek a következő évben kezdik a közös hazai versenyzést, valamint több egység is kiutazott októberben az olasz bajnokságra és többen indulnak télen külföldi kupa sorozatokban is.
A Molnár György kormányozta Rosszcsont, valamint Rauschenberger Miklós és Tóth Virág kormányzásával induló Quantum Sails II. csapatok a Monaco Winter Series keretében versenyenek. Gál Pál Zoltán, a Padzsi nevű hajóval, Litkey Farkassal a csapatban Barcelonában vitorlázza végig a telet a j/70 Barcelona Winter Series eseményeken. További két csapatunk, Török Zoltánék a Fantommal (Litkey Balmaz, Weöres Botond, Glódi Balázs, Sallai Gábor), valamint Kis-Szölgyémi Luca és Ugron Hanga kiegészülve 3 helyi csapatárssal Cascais-ban, Portugáliában versenyez.
Ezek az események nemcsak az egyéni fejlődést szolgálják, hanem a nemzetközi kapcsolatok erősítését is. Az ilyen nemzetközi tapasztalatok kulcsfontosságúak az osztály hosszú távú fejlődése szempontjából. A magyar csapatok aktívan szeretnének kapcsolódni a J/70 nemzetközi közösségéhez is, mert egy nagy vidám család! Ha csak a nem túl távoli európai országokat nézzük, mindenhol 50-80 hajós flottákban versenyeznek, világ- és Európa-bajnok, olimpikon profikkal az élvonalban, sok fiatallal és gyakorlott OD versenyzővel a népes mezőnyben. A hasonló nagy flottás versenyeken rengeteget lehet tanulni és fejlődni, a hosszabb távú cél pedig az, hogy itthon is eljussanak erre a szintre.
Vitorlás tehetséggondozás Révfülöpön J/70 hajókkal
A révfülöpi kikötőben évek óta része az MCC tehetséggondozási programjának a vitorlás sport is, melyek célja, hogy a programban résztvevő fiatalok, egy sportos eszköz segítségével megismerve a Balatont, számos területen fejlődjenek a vitorlázás által. Évente közel 1500 diákkal ismertetik meg a vitorlás sportot, akik egy kisebb hajótípusban kezdenek, majd az ott kiemelkedőbb teljesítményt mutató fiatalokat ültetik be a J/70-es hajókba.
Török Péter, Bagyó Áron és Stefler Márton vezetésével, a programból mára már kifejlődött az a generáció is, akik a sportvitorlázás és a csapatversenyzés felé indultak el a tanulási folyamatban, és aktívan részt vettek az idei év versenyein. Véleményük szerint a J/70 azért ideális, mert nagyon sok mindent tud adni a fiataloknak. Könnyű vele megtanulni vitorlázni, nagyon jó képességeket lehet vele szerezni, fiatalos, pörgős osztály, ami a kishajós versenyzésből érkezők számára is releváns opció a lendületes folytatásra.
2025 várakozásai
A J/70 hajótípus a World Sailing által is jegyzett hajóosztály, így a magyarországi szervezet, 2025-ben már automatikusan aktív osztályként folytatja fejlődését a hazai versenyrendszerben. Örömmel tekintenek a 2025-ös szezon elé, aminek a programja már összeállt: a hazai fontos pályaversenyeken túl, több külföldi verseny is helyet kapott. Az évad egy áprilisi flottaversennyel indul, amelyre a magyar flotta további bővülése várható, a bajnokságra pedig már akár 15-nél is több hajó állhat rajthoz szeptemberben. Cél, hogy dinamikusan tovább fejlődve, a J/70 hajóosztály nemzetközi sztenderdjei szerint, magas színvonalú versenyekkel és működéssel, aktív, fiatalos közösséget építsenek. Fontos számukra, hogy a már aktív nagyhajós versenyzőkön túl, megszólítsák a versenyzéssel ismerkedni vágyókat is, valamint kiemelt figyelmet szeretnének fordítani, az aktív ifjúsági versenyzői évek után a továbblépés útját kereső fiatal, de tapasztalt versenyzők osztályba történő bekapcsolására.
A J/70 hajóról
A J/70 10 évvel ezelőtti bemutatása óta, mára az egyik legnépszerűbb one design sporthajóvá vált a világon. A használatban lévő közel 2000 hajóval, a világon jelenleg 30 országban működik hivatalos J/70 osztályszövetség.
Ennek a sportos hajónak a sikere több jellemzőből adódik össze: robbanékony, viszonylag kis szél mellett is hamar élvezetes sebességre képes. A felhúzható tőkesúly és a hajó kis súlya miatt könnyen szállítható, viszonylag olcsó a felszerelése és üzemben tartása, a sólyázhatóság pedig bármilyen körülmények között biztosítja a könnyű vízre jutást. Nem utolsó sorban tényleg arra tervezték, hogy tartós legyen, így családi daysailernek is alkalmas.
Kiváló belépő hajó a nemzetközi versenyzésbe, hiszen a nagy mezőny lehetővé teszi, hogy csoportokat hozzanak létre a versenyen, így a különböző tudású csapatok a pályán együtt vitorláznak, az értékelésük azonban külön történik. A J/70 versenyzés a világ legtehetségesebb vitorlázóit is bevonzotta az elmúlt évek során, számos vitorlás bajnokság növekedését segíti Európa-szerte. Több vitorlásklubban felváltotta a régi kielboat flottákat, és a fiatalabb vitorlázók bevonásával segíti a tagság bővülését. Évente rendeznek Európa- és világbajnokságot, ezen túl elindult a Corinthian világbajnokság is, amelyet kifejezetten amatőr sportcsapatok számára hirdettek meg. 2025-ben már Mixed Plus világbajnokság szervezését is tervezik a Garda-tavonl. A Mixed-Plus kategória olyan csapatokat ösztönöz, amelyek tagjai között legfeljebb két 18 év feletti férfi van. A kezdeményezés célja, hogy több lehetőséget biztosítson a nők, fiatalok és családok számára a közös versenyzésre.
Fotók: Kerekes Zsombor, Szántó Áron